rwh123 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei. Noen som vet status på PC styring nå. Jeg trenger å ha live-bilde på monitor (gjerne HDMI med 720p) og muligheten for å ta "snapshots" i software. Optikken (custom mikrosko - leica) til å tegne et bilde på ca 25mm i diameter, oppløsningen sannsynligvis begrenset til ca 1500 linjer (3Mpix er tilstrekkelig) Det høres ut som en match for MFT kameraer, men vet ikke om de tåler døgnkontinuerlig bruk som live-video med mulighet for snapshots. Industrikameraer (CCD) er dyre og sannsynligvis dårligere bildemessig. Jeg kommer ikke til å gjøre veldig avansert bildebehandling og dermed er peltierstabilisert sensor ikke viktig. Noen som vet om, panasonic GX1/GH2 eller lignende gjør dette? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Alle Canon DSLR og Canon Utility (kommer med kamera i software pakken) kan gjøre det meste du ønsker. Mulig at Breeze Systems kan gjøre noe mer enn Utility. Canon Utility finnes også i forskjellige Apps for nettbrett og mobiler. For andre kameraer må du nok søke på hvert enkelt kamera og finne ut om noen har laget remote software for dem. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Hei. Noen som vet status på PC styring nå. Jeg trenger å ha live-bilde på monitor (gjerne HDMI med 720p) og muligheten for å ta "snapshots" i software. Optikken (custom mikrosko - leica) til å tegne et bilde på ca 25mm i diameter, oppløsningen sannsynligvis begrenset til ca 1500 linjer (3Mpix er tilstrekkelig) Det høres ut som en match for MFT kameraer, men vet ikke om de tåler døgnkontinuerlig bruk som live-video med mulighet for snapshots. Industrikameraer (CCD) er dyre og sannsynligvis dårligere bildemessig. Jeg kommer ikke til å gjøre veldig avansert bildebehandling og dermed er peltierstabilisert sensor ikke viktig. Noen som vet om, panasonic GX1/GH2 eller lignende gjør dette? Det beste valget ang bildekvalitet osv ville være å gå for MFT. GH2 er en klar vinner og god på pris nå. Jeg vet dog ikke om den tåler døgnbruk, men vil tro det siden det er et kamera med hovedfokus på video og er knakende god på dette området. Sålenge det ikke må jobbe under veldig varme omstendigheter tror jeg live view gjennom hdmi skal gå greit. Da kan du vel bruke et TV kort med hdmi eller lignende for å få det på PC? Du vil ikke få 3 megapiksler som du ønsker fra video. Full HD på 1920x1080 er 2 megapiksler. Endret 10. april 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Døgnkontinuerlig bruk blir nok en hard oppgave for et systemkamera - det du mener er et kamera som alltid er "på" og som strømmer hele tiden, ikke sant? Mao et overvåkningskamera? Et systemkamera vil slite der med varme, strømforsyning og flere andre faktorer. Ville i så fall kikket på et dedikert overvåkningskamera laget til formålet. Hvis du skal ta korte småklipp vil et systemkamera kunne fungere. Endret 10. april 2013 av Trondster Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Døgnkontinuerlig bruk blir nok en hard oppgave for et systemkamera - det du mener er et kamera som alltid er "på" og som strømmer hele tiden, ikke sant? Mao et overvåkningskamera? Et systemkamera vil slite der med varme, strømforsyning og flere andre faktorer. Ville i så fall kikket på et dedikert overvåkningskamera laget til formålet. Hvis du skal ta korte småklipp vil et systemkamera kunne fungere. Men, hvis han ikke spiller inn men kun streamer så er det vel et mye lavere prosessorforbruk og da burde det kanskje gå fint? Etter at mitt GH3 har stått på i 30 min uten at jeg spiller inn så er det ikke lunkent engang hvertfall. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Etter at mitt GH3 har stått på i 30 min uten at jeg spiller inn så er det ikke lunkent engang hvertfall. Kamerahuset blir nok ikke så varmt uansett, spørsmålet er om sensoren eller andre deler av innmaten blir varm... Lenke til kommentar
rwh123 Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 Noen svar kom det jo... :-) Jeg oppklarer litt: Kamerat brukes hele dagen (altså ikke 24/7, men hele arbeidsdager). Det vi har brukt en del av før er Qimaging sine micropublisher kameraer, (www.qimaging.com). De er supre å håndtere softwaremessig, de har peltierstabilisering, men de koster litt. CCD'en på disse er Sony ICX 282 (http://www.dpreview.com/news/2000/11/15/sony5mpccd). Noe har skjedd siden den tid, men denne chip er mye brukt fortsatt. Siden vi ikke bruker kvantitativ informasjon, kun videobildet, trenger vi ikke temperaturstabilisert kamera. MFT kameraer koster en brøkdel, har bedre bilde ved lite lys, bedre video, kort sagt, bedre på alt. Det eneste jeg ikke helt har fått klart for meg er om de kan sende live-bildet via USB til PC. For ordens skyld. Det finnes alternativer til MFT, men jeg trenger ikke mer enn 22mm diagonal på sensoren, og speilbaserte systemer tar for mye plass (registeravstand kommer i veien). Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Noen svar kom det jo... :-) Jeg oppklarer litt: Siden vi ikke bruker kvantitativ informasjon, kun videobildet, trenger vi ikke temperaturstabilisert kamera. MFT kameraer koster en brøkdel, har bedre bilde ved lite lys, bedre video, kort sagt, bedre på alt. Det eneste jeg ikke helt har fått klart for meg er om de kan sende live-bildet via USB til PC. Såvidt jeg kan finne så er det ingen MTF kameraer som har brukbart styringsprogram for PC. Alternativet jeg tenkte på var det nye Canon EOS M, men her har Canon valgt å ikke støtte Canon EOS utility software for det kamera, så derfor går også det ut. For ordens skyld. Det finnes alternativer til MFT, men jeg trenger ikke mer enn 22mm diagonal på sensoren, og speilbaserte systemer tar for mye plass (registeravstand kommer i veien). Du har ikke mye valg. Canon EOS utility er omtrent det eneste brukbare styrings program for kameraer, med mindre du klarer å google deg frem til spesialprogrammer laget for andre merker for f.eks. timelaps og astro fotografering. Du er ikke mye klar i din beskrivelse av akkurat hva som er problemet med å bruke en DSLR (unntagen det kryptiske " (registeravstand kommer i veien) "). Valg av kamera for denne bruken er ikke et valg mellom kamera merker, men et valg basert på den eneste softwaren som styrer kamera via USB (PC & Nettbrett/Android) som er Canon EOS utility, og som jeg nevnte i min post tidligere. Mitt beste tips hvis ikke en av de eksisterende Canon DSLR kameraene passer er å krysse fingrene og vente å se om Canons minste DSLR; Canon EOS 100D støtter EOS Utility når det kommer i butikken snart. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Kamerat brukes hele dagen (altså ikke 24/7, men hele arbeidsdager). Med andre ord - det skal kontinuerlig strømme, i for eksempel åtte timer i strekk? I så fall skal du ha kontinuerlig strømforsyning (og ikke batteri), en sensor som ikke blir varm og programvare så kameraet ikke skrur seg av av seg selv. Jeg mistenker at du i så fall bør ende opp med et kamera som er laget for akkurat dette - tror du vil slite med å få systemkameraer som oppfyller alle punktene her. Endret 19. april 2013 av Trondster Lenke til kommentar
rwh123 Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Ikke lett dette, Problemet med små sensorer er dynamikken. Kamera med høy dynamikk og god PC styring er steike dyrt. Da er man over på industrikameraer. Olympus DP73 har vistnok E-5 sensorteknologi og koster dermed ca 100.000kr. Men, den er designet for kontinuerlig drift og lar brukeren få direkte tilgang til sensoren. Jeg snakket med panasonic, og de sa at det kun var industrikameraene som gjorde denne typen jobber, og da blir det samme pris igjen. Fordelen med konsumentproduktene er pris/ytelse. Det hjelper å lage hardware i millionopplag og ikke bare til spesialister.... Olympus har også mange kameraer som er egnet, men prisen er deretter.... http://www.olympus.no/microscopy/en/microscopy/components/cameras/componentselectors_cameras.jsp (det samme gjelder mange andre også. Utvalget/prisene er ganske like på tvers av produsentene. Oly er en av få som lager både industri/medisinsk optikk og konsumentprodukter....) Løsningen blir vel bare å prøve... Har ikke funnet noen god løsning som treffer "alle" punktene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Har du sjekket magic lantern og Canon og til Pentax? "tror jeg det var". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå