molna Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei, jeg trenger litt hjelp til å oppgradere fra win8 til win8 PRO uten å måtte formatere på nytt. Grunnen er at jeg kjøpte ny PC fra Komplett som hadde Windows 8 installert, men ved en feil sendte de meg produktnøkkel for Windows 8 PRO og denne funker kun på PRO-versjonen. Løsningen ble at de sendte meg en DVD med Win 8 PRO, men etter en måned har jeg enda ikke klart å oppgradere til PRO-versjonen. Komplett henviser til Microsoft og dem begynner jeg å bli lei av å snakke med på telefonen nå... Hver gang jeg logger på PC'n blir jeg spurt om produktnøkkel... Noen som vet hvordan man gjør det? Har søkt mye på Google, men det er vel ikke den mest vanlige oppgraderingen... Takk! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Du skal ikke trenge å formatere for å gå fra Win8 til Win8 pro. Du har selvsagt søkt på Google, og oversett de første tipsene som kommer opp der, f.eks Microsofts sine egne tips? Som dette... Legge til Windows 8 Pro Pack eller Windows 8 Media Center Pack i din utgave av Windows Sveip inn fra høyre kant på skjermen, og trykk deretter Søk. (Hvis du bruker mus, peker du på hjørnet oppe til høyre på skjermen, og klikker deretter Søk.) Skriv inn legg til funksjoner i søkeboksen, og trykk eller klikk deretter Innstillinger . Trykk eller klikk Legg til funksjoner i Windows 8 , og gjør deretter ett av følgende: Hvis du må kjøpe en produktnøkkel, trykker eller klikker du Jeg vil kjøpe en produktnøkkel på nettet. Følg fremgangsmåten nedenfor for å kjøpe og skrive inn en produktnøkkel. Hvis du allerede har en produktnøkkel, trykker eller klikker du Jeg har allerede en produktnøkkel. [*] Angi produktnøkkelen din og klikk Neste. [*] Les lisensvilkårene, merk av i avmerkingsboksen for å godta dem, og klikk deretter Legg til funksjoner. Hvis du kjørte Windows 8, startes PCen på nytt automatisk og Windows 8 Pro med Media Center vil være tilgjengelig for bruk. Hvis du kjørte Windows 8 Pro, startes PCen på nytt automatisk og Windows Media Center vil være tilgjengelig for bruk. Jeg har testet dette ut på en Windows 8 (core) pc, brukte så en Windows 8 Pro nøkkel jeg hadde, og det funket fint det. Lenke til kommentar
molna Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Ja jeg har selvsagt prøvd metoden der, men får beskjeden "Denne nøkkelen fungerte ikke. Kontroller den og prøv på nytt, eller prøv en annen nøkkel." MS har bekreftet at nøkkelen er gyldig. Når jeg går til Kontrollpanel -> System og sikkerhet -> Handlingssenter -> Windows-aktivering, og skriver inn nøkkelen der får jeg meldingen "Produktnøkkelen virker! Fortsett når du er klar." Når jeg deretter trykker "Aktiver" så får jeg melding "Den angitte produktnøkkelen vil ikke fungere med denne versjonen av Windows 8." (dette er slik det skal være siden det er for aktivering av gjeldende versjon. Bare nevner det fordi den sier at nøkkelen er korrekt først) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Da må du nok ta det med Microsoft support. Jeg har nå brukt opp aktiveringer på to ulike nøkler for å teste dette, og kan ikke gjenskape feilen din. Jeg har nå oppgradert Win8 core med en oppgraderingsnøkkel (som jeg kjøpte da de var billig) og jeg har prøvd med en MSDN Win8 Pro nøkkel. Begge nøklene får jeg fint til å fungere med guiden over. Og Win8 blir oppgradert til Pro, og er aktivert etter oppgraderingen. Kan ikke se noen annen utvei enn å bruke Microsoft support om du skal få til dette. Ut i fra det du skriver på slutten kan det jo virke som om nøkkelen vil fungere ved en nyinstallasjon av Win8 pro da, men siden jeg ikke vet hvilken type nøkkel du har, så er det jo ikke så greit å vite. Edit: Trolig har du fått en OEM nøkkel, og det er vel den eneste som ikke vil fungere på den måten du beskriver. Fikk du nøkkelen på et klistremerke eller i et DVD cover eller lignende? Der skal det jo stå om det er en Retail eller OEM (OA) nøkkel. Endret 9. april 2013 av myhken Lenke til kommentar
Paull Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Du kan teste å oppgradere installasjonen via dism (I "elevated" kommandolinje): Dism /Online /Set-Edition:Professional Deretter kan du angi Pro-nøkkelen og aktivere. Har dog ikke testa det med Win8, kun Server2008R2.. 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 myhken: nøkkelen står på klistremerke bak på PC'n: Komplett mener jeg må sende tilbake PC'en, men jeg har ikke spesielt lyst til det Skal se om jeg klarer det Paull Lenke til kommentar
molna Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Når jeg skriver Get-TargetEditions får jeg: : Professional : ProfessionalWMC Men når jeg skriver Set-Edition får jeg error: 50 "Setting an edition is not supported with online images" Skal prøve litt mer på dette... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 De eneste som virkelig kan hjelpe deg er jo Microsoft, om det i det hele tatt går å oppgradere med den nøkkelen. Om ikke er nyinstallasjon eneste løsning du kan gjøre selv i alle fall. 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Ser for meg at det blir nyinstallasjon ja, har ikke lagret så mye nytt som jeg ikke har backup av. Takker i allefall for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå