Gå til innhold

[Løst] Kjøpe min første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hvis du tar bilde av noe helt flatt, f.eks en vegg, vinkelrett på veggen, så vil det ikke være helt skarpt i hjørnene samtidig som det er helt skarpt i midten. Hadde enten veggen eller sensoren i kameraet vært buet (sterkt overdrevet: tenk paraboltallerken) så ville hele bildet blitt helt skarpt samtidig. I praksis er det sjeldent man tar bilder av vegger med største blender så det er et minimalt problem.

 

Men hvorfor er det slik på dette objektivet egentlig?

Noen som vet om det er en produksjonsfeil eller er det slik fordi det er er et billig objektiv og ikke har så godt glass som de dyrere modellene?

 

Det tar hvertfall veldig bra bilder til prisen vet jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor er det slik på dette objektivet egentlig?

Noen som vet om det er en produksjonsfeil eller er det slik fordi det er er et billig objektiv og ikke har så godt glass som de dyrere modellene?

Det er et av mange, mange kompromisser i det man designer et objektiv. Canon EF 24-70/2.8L er fin og skarp, men har krumt fokusplan som uvanlig nok buer bakover i hjørnene (normalt buer fokusplan forover når de buer).

Rent optisk er det mye lettere å designe et objektiv som har buet fokusplan - når alt er i fokus på samme avstand fra objektivet. Et objektiv med "flatt" fokusplan er vanskeligere å lage - så skal det i hjørnene være skarpt på lenger avstand fra objektivet enn det som er i midten av objektivet - tenk på det. ;)

 

I tillegg så er det ikke så enkelt heller - du kan tenke deg seks fokusplan som skal sammenfalle - man har tagential vs sagittial ("radial") fokus - i det du tar bilde av et sykkelhjul er sagittial fokus om eikene er i fokus og tagential om felgen rundt er i fokus. Og - det er i tre farger - til sammen seks. ;)

Se denne artikkelen: http://toothwalker.o...stigmatism.html

wheels.png

 

Se også The Digital Pictures artikkel om Sigma 50/1.4, som har dette fenomenet med tagential vs sagittial fokus - her er to bilder på f/4 og to forskjellige fokusavstander, hvor du kan se at det tagentiale og sagittale fokusplanet ikke sammenfaller:

Tagentialt fokusplan (felgen rundt) er skarpt (de loddrette linjene):

Tangential-Sharp.jpg

 

Sagittialt fokusplan (eikene) er skarpt (de vannrette linjene inn mot sentrum):

Radial-Sharp.jpg

 

 

Så nei - det er ikke "bare" å lage optikk med flatt og korrekt fokusplan. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondster, som vanlig, kommer aldri til kort med kunnskap :)

 

Takk for forklaringen, da lærte man noe nytt i dag også :)

 

Men, vil det si at om jeg skal teste objektiver med mtf charts og midten er så så skarp og kantene litt mindre. Kan jeg i et slik tilfelle sette fokuspunkt på kantene og få skarpere kanter enn midt? Eller går dette like mye på glasskvaliteten som fokusplan? Det er vel mer lysbrytning i sidene enn i midten uansett så man har slik jeg ser det 2 utfordringer med å lage objektiver som tar skarpe bilder i kanter og midt samtidig, fokusplan og glassklarhet/kvalitet?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men, vil det si at om jeg skal teste objektiver med mtf charts og midten er så så skarp og kantene litt mindre. Kan jeg i et slik tilfelle sette fokuspunkt på kantene og få skarpere kanter enn midt?

Ja - i noen tilfeller. Men - det er mange, mange faktorer som innvirker på MTF-målinger - ikke bare krumt fokusplan.

Koma, krumt fokusplan, kromafeil, dybdekroma, tagentiell vs sagittialt fokus, kontrast, mikrokontrast, fokusbom, vignettering, distorsjon - og så har vi ikke en gang begynt å snakke om direkte defekter i objektivet, som skjeve og feilplasserte linseelementer. Og - på toppen av dette har man optiske egenskaper som for meg er noe av det aller viktigste - som fokus shift (eller mangel på sådan) og god bokeh. :)

 

Det er ikke bare klarhet og skarphet i glasset - det er hvordan kombinasjonen av brytningen av forskjellige farger i forskjellige vinkler i forskjellige posisjoner fungerer gjennom de forskjellige glassene - de forskjellige linseelementene er laget i forskjellige glasstyper som har forskjellig brytning for forskjellige farger - og så skal alt ende med å "gå opp". Man kan forestille seg at et linseelement foran samler det blå lyset "for mye", men at det er en bieffekt av de andre gode optiske egenskapene til dette linseelementet - og så kan man korrigere for det igjen med en linsegruppe lenger bak som "sprer" det blå lyset litt igjen - men det medfører at (..)

..Og så videre. Det er litt av en kabal som skal gå opp i linseelement-stokken når man designer et objektiv! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ahh sånn ja, da er jeg litt klokere :)

 

Har alltid tenkt at man bruker mange linseelementer for å bryte lyset så nøyaktig som mulig for skarphetens del, og litt andre ting som coating og diverse gir, men det med farger har jeg ikke tenkt på. Kan tenke meg det blir litt av en kabal å få opp ja :)

Lenke til kommentar

(Og - unnskyld for overdrevent detaljert teknisk forklaring - vi returnerer nå tilbake til tråden.)

 

Nei, alltid gøy å lære litt grundig.

 

Kommer til å kjøpe denne. Noen kamaravesker som har plass til alle objektivene, og som ikke koster skjorta?

 

Hvor raskt bør SD-korter være?

Lenke til kommentar

Nei, alltid gøy å lære litt grundig.

 

Kommer til å kjøpe denne. Noen kamaravesker som har plass til alle objektivene, og som ikke koster skjorta?

 

Hvor raskt bør SD-korter være?

 

Det er et godt spørsmål, som ofte blir spurt.

 

Men det beste du kan gjøre er å gjøre som meg; kjøp det "raskeste og beste".

Hehe, for å utdype litt mer: Minnekort kjøper man gjerne sjeldnere enn kameraer så sant de ikke går i stykker. Derfor kan det være lurt å kjøpe noe heftig med en gang.

 

Jeg har 2stk Sandisk 64GB Klasse 10 kort med 45MB skrivehastighet. Støtsikker, vannsikker, støvsikker og ekstremt lang holdbarhet. Utrolig stabilt og har aldri hatt problemer med det.

 

Her er link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660982

 

Kjøper du et slikt har du minnekort i mange år som vil klare alt av krav fra de fleste kameraer. Og til prisen kan man ikke klage :) Så der har du min anbefaling hvertfall :)

Lenke til kommentar

Hvis du vet du ikke kommer til å trenge mer enn 64GB tilsammen ville jeg gått for 2stk 32GB.

 

Jeg har 2stk 64GB fordi jeg trenger det, og grunnen til at jeg har 2stk 64GB istedenfor 1stk 128GB er om du mister ett har du alikevel ett annet så du hvertfall KAN ta bilder på resten av ferien, eventet, konserten etc. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt flere kort med mindre kapasitet istedenfor å kjøpe ET med diger kapasitet. Skulle du glemme deg og formattere et kort, eller miste eller ødelegge det, så har du da med større sannsynlighet ikke tatt kverken på ALLE bildene dine.

 

De er forresten billigere og med billigere frakt her: http://www.minnekort.no/minnekort/sdhc/sandisk/sandisk-sdhc-extreme-32gb-45mbs-2-pk

Lenke til kommentar

Jeg er enig at to kort på 32GB er bedre enn et på 64GB. Det er ofte at man sier at hvis et kort går i stykker, så har man alltids et i reserve. Nå er SanDisk såpass gode at den sjansen er liten. Men det kan fort hende at man glemmer et kort i kortleseren; og da er det greit å ha et kort i reserve :)

Lenke til kommentar

Men det kan fort hende at man glemmer et kort i kortleseren; og da er det greit å ha et kort i reserve :)

 

 

GRRR!!! Det har skjedd meg altfor mye. En gang midt på natta reiste jeg en time avgårde for å ta noe astrofotografier. Hadde kjørt i 3 kvarter og først da kommer min slimklump oppi toppen på at minnekortet lå i kortleseren hjemme. Goddammit! :wallbash::realmad::devil::grumpy:

 

 

Hehe, så ja, det kan være andre grunner til å velge 2 kort enn bare om man skulle miste det ene på ferie :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...