Gå til innhold

[Løst] Kjøpe min første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe min første speilrefleks, men er usikker på hvilket.

Skal ikke brukes til film. Naturbilder, protetter, øyeblikksbilder osv.

Har sett på disse:

Sony A57

Pentax K-30

Nikon D5100 (forrige gen.?)

Nikon D3200

Canon eos 650D

Heller mot Pentax K-30 pga. prismesøker ++.

Det er aktuelt å kjøpe objektiver på finn.no og foto.no så da er det kanskje lurere å kjøpe Nikon eller Canon?

Kom gjerne med flere forslag.

Har sett på dette objektivet. Er det et bra valg? Så vil jeg utvide med et eller annet brukt ca. 70-200 etter hvert.

Er det gode valg?

Er det lurere å gå for et eller annet Kamera? Hvilke objektiv i så fall?

Takk for svar!

Edit: Det er vel kanskje lurere å kjøpe kitet på k-30 for 5000. da får jeg et objektv som ligger på 1500 seperat. Uansett om jeg kjøper det jeg linka til eller ikke, så er jo 500 lite for et reserveobjektiv.

Eller jeg kan bruke kit-objektivet til kortdistanse og en telezoom i tilegg?

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Nikon i mange år nå. Først Nikon D70s, så Nikon D80 og nå Nikon D3200 (har beholdt de andre kameraene). D3200 er ikke så avansert som D80, men etter at jeg har brukt det en stund så er jeg mer og mer fornøyd. Bildene blir bra, filming blir bra, og de fleste innstillinger som jeg brukte kan gjøre på D3200 også.

Ser at du tenker å skaffe deg 17-70 og så 70-200. Ville vel da vurdert Nikon 18-200 objektivet om du går for Nikon. Da får du et veldig godt objektivt, som kan brukes til så og si alt. Tamron har også et objektiv fra 18-270, til en billigere penge enn 18-200, men jeg vet ikke hvor godt det er.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefale så mye mer enn hva jeg selv har, altså D3200. Så vidt jeg vet er det vel ikke så mye forskjellig på 5100/5200 i forhold til D3200. Det jeg kommer på uten å sjekke noe er vel at skjermen er vridbar på D5100/5200

Lenke til kommentar

Viss jeg kjøper K-30. Kan jeg da kjøpe denne, og bruke Nikon linser? Får jeg alle funsjonene?

Hvis du kjøper Pentax kamerahus, så kjøper du Pentax sine objektiver. Tilsvarende med Nikon kamerahus, da kjøper du Nikon objektiver.

Du kan kjøpe slike overganger du har linket til, men hvorfor? Like greit å slippe sånt og heller satse på ting som funker direkte...

Sigma, Tamron og noen andre produsenter er såkalt 3.partsprodusentet av blant annet objektiver og leverer med fatning (tilkobling) til de fleste ulike kamerahus. Men du må uansett passe på at det passer til ditt kamerahus.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Om du har ambisjoner om å sette deg skikkelig inn i foto og har lyst på et litt skikkelig hus ville jeg nok egentlig anbefalt deg en pent brukt D7000. Da har du innebygget AF-motor som betyr at du kan bruke alt av Nikon sin AF-optikk, pluss to kontrollhjul osv.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper Pentax kamerahus, så kjøper du Pentax sine objektiver. Tilsvarende med Nikon kamerahus, da kjøper du Nikon objektiver.

Du kan kjøpe slike overganger du har linket til, men hvorfor? Like greit å slippe sånt og heller satse på ting som funker direkte...

Sigma, Tamron og noen andre produsenter er såkalt 3.partsprodusentet av blant annet objektiver og leverer med fatning (tilkobling) til de fleste ulike kamerahus. Men du må uansett passe på at det passer til ditt kamerahus.

Grunnen til at jeg så på overgang var at det er mye lettere å få tak i brukte Nikon/Canon-objektiver. Tenkte å prøve å følge med, og kanskje gjøre et scoop eller to…

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg så på overgang var at det er mye lettere å få tak i brukte Nikon/Canon-objektiver. Tenkte å prøve å følge med, og kanskje gjøre et scoop eller to…

Enig i det rogkas skrev. Adapter og bruk av andre objektiver er for veldig spesielt interesserte. Adapter gir kun manuell bruk. Vil du kjøpe brukt Canon eller Nikon optikk bør du også velge kamerahus fra en av disse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt problemer med å finne det jeg ønsker meg av Pentax-objektiver. Jeg har kjøpt noe nytt, noe brukt, noe via nett og posten nasjonalt, noe lokalt og noe internasjonalt. Men ja, det dukker opp Canon/Nikon-objektiver oftere på foto.no, men det er også flere om beinet.

Jeg har ikke noe erfaring med Pentax 17-70, men jeg ville nok satset på et værtett kitobjektiv som en start. 18-55 eller 18-135 alt etter smak og lommebok.

Prismesøker er uvanlig luksus i den prisklassen. Søkeren til K-30 er stor og lys sammenlignet med de andre på lista.

Folk flest starter med kamera + 18-55 kitobjektiv og bygger på med en telezoom. Det er en flott og allsidig start. Noen velger også å bytte ut sin 18-55mm med 18-200 eller lignende. Det gjør at man slipper å bytte objektiv, men til gjengjeld betyr det ofte litt dårligere bildekvalitet og høyere pris enn 18-55 + 55-200. Ofte er det stor blenderåpning som frister når folk skal kjøpe sitt tredje objektiv.

Adaptere gir ikke blenderautomatikk eller autofokus. Noen ganger gir de også feil fokusdybde (gjelder ikke den du linker). Ikke tenk så mye på adaptere. Tenk mer på optikk tilpasset kameramerket. Enten fra kameraprodusenten, Sigma, Tamron eller andre som tilbyr riktig kobling. PS. Det eneste unntaket er makrofoto, der kan du godt velge noe uten autofokus.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt problemer med å finne det jeg ønsker meg av Pentax-objektiver.

Enig, Pentax har ikke samme utvalg og ikke like stort bruktmarked som Canon og Nikon, men de har likevel mer enn nok objektiver for de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Nikon i mange år nå. Først Nikon D70s, så Nikon D80 og nå Nikon D3200 (har beholdt de andre kameraene). D3200 er ikke så avansert som D80, men etter at jeg har brukt det en stund så er jeg mer og mer fornøyd. Bildene blir bra, filming blir bra, og de fleste innstillinger som jeg brukte kan gjøre på D3200 også.

Ser at du tenker å skaffe deg 17-70 og så 70-200. Ville vel da vurdert Nikon 18-200 objektivet om du går for Nikon. Da får du et veldig godt objektivt, som kan brukes til så og si alt. Tamron har også et objektiv fra 18-270, til en billigere penge enn 18-200, men jeg vet ikke hvor godt det er.

Neinei, du kan ikke kalle 18-200mm for et veldig godt objektiv!

Det gir ikke veldig gode eller gode bilder men en helt akseptabel kvalitet, og i mine øyne - uakseptabel kvalitet.

Langt bedre å heller kjøpe flere objektiver og fordele brennviddeomfanget over disse.

Et fastobjektiv til portretter er da et must etter min mening, og da vil Sigma 50mm F1.4 være en MEGET god kandidat til prisen om han hadde valgt Canikon.

Resten kan og bør ts fordele over 2 objektiver som han nevner i sitt første innlegg om han ønsker ordentlig bildekvalitet.

Okay, da går jeg for denne pakken. Det koster ni kroner mer for blitsen. og 500 for kit-objektivet som egentlig ligger på 1500. Jeg kommer til å bygge ut med en telezoom og et fast ca. 50mm objektiv for protretter.

Takk for hjelpa.

Det er en grei pakke til å begynne med :) Sats på å bygge opp objektivparken over tid med flest mulige fastobjektiver. Da får du god bildekvalitet og god lysstyrke.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Neinei, du kan ikke kalle 18-200mm for et veldig godt objektiv!

Det gir ikke veldig gode eller gode bilder men en helt akseptabel kvalitet, og i mine øyne - uakseptabel kvalitet.

Nikkor 18-200 har helt OK egenskaper. Litt dårlig lysstyrke, men brennviddeområdet er stort, og for en nybegynner vil det gjøre det meste man ønsker, med helt kurante resultater.

Lenke til kommentar

Vel, skal du ha noe som duger ordentlig ville jeg gått for en av disse to:

Tamron SP AF 70-200MM F/2.8 DI LD (IF) MACRO Pentax

Sigma 120-400mm F4.5-5.6 APO DG OS HSM for Pentax

Om jeg skulle kjøpt ville jeg godt for 70-200mm fordi den er så lyssterk som den er. 200mm på F2.8 gir veldig flott bokeh og isolasjon av motiv. Skal du feks ta bilde av noen som spiller fotball fra litt nært hold vil man få veldig isolerende bilder der motivet er i skarp og flott fokus mens alt foran og bak kan være helt "ufokusert". Og det gir også muligheter for kortere lukkertider når man har så god lysstyrke, noe man ofte trenger på de brennviddene grunnet camera shake osv.

Her er noen bilder tatt med det objektivet, fungerer fint til egentlig alt som ikke er 5 mil unna :)

193460.jpg

3088700325_5cccbd754d.jpg

OBS: Ikke mine bilder.

Lenke til kommentar

Nikkor 18-200 har helt OK egenskaper. Litt dårlig lysstyrke, men brennviddeområdet er stort, og for en nybegynner vil det gjøre det meste man ønsker, med helt kurante resultater.

Nei det er ikke OK på noen måte mener nå jeg. Bare fordi noen er nybegynner er det ikke ensbetydende med at det rettferdiggjør dårlig bildekvalitet.

Jeg hadde mitt første systemkamera ei uke før jeg kjøpte nye fastobjektiver fordi jeg var så misfornøyd, og da kunne jeg nesten ingenting om foto.

Tamron 18-200

4633_tam18-200_rozISOa.jpg

Tamron 70-200

9902_tam70-200_rozISO.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...