Gå til innhold

Alt har en logisk forklaring

Anbefalte innlegg

Noen menesker mener hardnakket at alt har en logisk foklaring. En eller annen sier feks "hmmm dette var virkelig mystisk". Så så sier de nesten alltid "Å, det har nok en logisk forklaring".

Er det slik at alt har en logisk forklaring? Hvorfor?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer selvsagt ann på hvordan du tillater deg å tolke det at noe er "logisk". Jeg aner et hint til at du her knytter det opp mot motsetningen til at noe står uten en mulig forklaring, eller fri for sammenheng. I det tilfellet vil jeg ikke argumentere at alt nødvendigvis har en "logisk forklaring" - men at det er en nødvendig forutsetning for gjøre enhver evaluering.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Er det slik at alt har en logisk forklaring? Hvorfor?

Nei, selvfølgelig ikke, da vi ikke vet alt. Men et sted MÅ man jo begynne ikke sant? Og hvorfor ikke begynne med logiske forklaringer FØR man trekker inn helt spinnville "forklaringer" og hvorfor, hvis man ikke kan finne noen logisk forklaring på noe der og da, kan man ikke da bare la det ligge til man finner en ordentlig forklaring på det?

Her føler jeg de fleste religiøse og alternative misser totalt, for ALT for ofte "finner" de en "forklaring" som ALT for ofte støtter det de allerede tror på, altså confirmation bias, selv der logiske forklaringer faktisk foreligger for så å bruke bøtter og spann av kognitiv dissonans for å unnskylde det valget...

Nei, alt trenger ikke å ha en "logisk" forklaring, for det kan vi faktisk ikke vite noen av oss, men når det er sagt så har det visst seg, ihvertfall for meg, at logiske forklaringer har en helt klar ledelse på å gi det svaret som er mest sannsynlig, ihvertfall over vissvass "forklaringer" som støtter en eller annen bias...

Men så har jeg heller ingen problemer med å legge ting på "hylla" heller jeg da, i påvente av en, eller en bedree, forklaring... :) Er en del av å være skeptisk det at man ikke nødvendigvis MÅ ha svarene...

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det logisk at alt kan for klares. Det er ikke alt vi kan forklare akkurat nå, men det er bare fordi vi ikke er smarte nok.

Er kanskje mulig at vi ikke kan forklare hvor universet kom fra og hvorfor det har de fundamentale egenskaper det har, men jeg er optimist.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Alt har ein grunn og ein kjernegrunn, som det blir sagt. Kjernegrunnen til alt er i følge vitenskapen "the big bang" :)

Lenke til kommentar

Alt har ein grunn....

Så når en tsunami treffer land eller når en meteor treffer jorden og dreper tusen/millioner av liv så er det fordi det er en grunn bak det? Din logiske forklaring bak denne konklusjonen er...?

Så langt kan jeg ikke se at noen ting har en grunn jeg... Det hele virker planløst og tilfeldig for meg, helt fra the big bang til nå.. Fullt og helt tilfeldig "styrt"... Så hvor den guden i så fall kommer inn som styrer og planlegger vil jeg gjerne høre en logisk forklaring på, eller bare en forklaring, for hvorfor mener noen at det er nødvendig med en slik entitet som skal styre alt og hvorfor sier de samme at alt er denne entitetens plan og at han vet alt? Hva er vitsen med det liksom? Vil ikke det være fantastisk kjedelig for en gud å vite alt som kommer til å skje? Bare sånn logiskt altså...?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Så når en tsunami treffer land eller når en meteor treffer jorden og dreper tusen/millioner av liv så er det fordi det er en grunn bak det? Din logiske forklaring bak denne konklusjonen er...?

Grunnen er at et jordskjelv forårsakte flytninger i vannmasser som igjen vistes i Thailand grunnet størrelsen på hendelsen...
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og jeg finner fremdeles ikke det som noen kaller "tilfeldighet" ... Alt står i en sammenheng med noe annet, og er ingenting i seg selv

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Så langt kan jeg ikke se at noen ting har en grunn jeg... Det hele virker planløst og tilfeldig for meg, helt fra the big bang til nå.. Fullt og helt tilfeldig "styrt"... Så hvor den guden i så fall kommer inn som styrer og planlegger vil jeg gjerne høre en logisk forklaring på, eller bare en forklaring, for hvorfor mener noen at det er nødvendig med en slik entitet som skal styre alt og hvorfor sier de samme at alt er denne entitetens plan og at han vet alt? Hva er vitsen med det liksom? Vil ikke det være fantastisk kjedelig for en gud å vite alt som kommer til å skje? Bare sånn logiskt altså...?

Ein tsunami blir skapt av jordskjelv, det er grunnen til dette fenomenet. Og korleis ein meteor treffer jorda må man nesten observere denne steinen frå den kom til og til nåtiden. Eg mente ikkje at alt har ein grunn som at alt skjer av ein grunn.

Lenke til kommentar

Og jeg finner fremdeles ikke det som noen kaller "tilfeldighet" ... Alt står i en sammenheng med noe annet, og er ingenting i seg selv

Det gjør det, problemet for de som lurer så mye på dette er at de ikke klarer den uforklarlig store oppgaven å tenke så langt bakover at man finner begynnelsen.

Alt henger sammen og er effekten av en hendelse med et eller flere objekter tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det gjør det, problemet for de som lurer så mye på dette er at de ikke klarer den uforklarlig store oppgaven å tenke så langt bakover at man finner begynnelsen.

Alt henger sammen og er effekten av en hendelse med et eller flere objekter tidligere.

det er ingen begynnelse det er ingen slutt

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kvinnfolk og deres handle og reaksjonsmønstre vil aldri bli logisk... :closedeyes:

Jo, eller kanskje de blir logiske nok hvis man tøyler sin egen lyst og dermed frigjør både kvinnen og seg selv. Da fremstår kvinnen som noe håndterlig, og man kan nesten bli litt glad i henne

;)

Lenke til kommentar

Men dette er ikke styrt, det var det jeg mente. At alt har en sammenheng, i det store bildet som forgrener seg ned til det små, ser man jo, men styringen av dette er jeg mer i tvil om...

Ein tsunami blir skapt av jordskjelv, det er grunnen til dette fenomenet. Og korleis ein meteor treffer jorda må man nesten observere denne steinen frå den kom til og til nåtiden. Eg mente ikkje at alt har ein grunn som at alt skjer av ein grunn.
Jeg vet hva tsunamier kommer av, det var grunnen jeg var ute etter...

Hva er grunnen til at gud, som du sikkert mener står bak, planla dette liksom? For å ha underholdning i lidelsen som oppstår? Eller hva...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hva er grunnen til at gud, som du sikkert mener står bak, planla dette liksom? For å ha underholdning i lidelsen som oppstår? Eller hva...

Vel, om du har lyst på eit bibelsk forklaring. Får du den nesten når du åpna boka. "...og Gud såg at det var godt". Ellers enn at livet er betre enn ingenting, er det vel for å tjene Gud, i følge kristen tru.

Hæ? Nei. Big Bang er langt i fra "det elementære" i vitenskapelige modeller.

Greit, du får komme med det nyaste du om du vil.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det ligger vel helt opptil spørsmålet om alt er forutbestemt og at det egentlig ikke eksisterer fri vilje.

Kjenner man til alle faktorer er ingenting som skjer en tilfeldighet. Lever vi i en verden der det eksisterer fri vilje og faktorene endrer seg hele tiden kan man vil si at utslaget blir "tilfeldig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...