jegharspørsmåltildeg Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei, jeg lurte på noe, men jeg skjønner ikke hva jeg skal svare og jeg finner ikke svaret. Hva kan vi gjøre med råjernet for at det skal bli mer ? Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg takker for alle svar Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Wikipedia: "Råjernet renses. Det er viktig at det er noe karbon igjen, fordi helt rent jern er altfor mykt. 1-2 prosent karbon er bra, da blir det passe hardt." Råjernet renses altså til det bare er igjen 1-2 prosent karbon i det. Eller er det selve renseprosessen du er ute etter detaljer om? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 For at det skal bli mer? Tenker du på at vi tilsetter ymse andre metaller for å lage legeringer, eller mangler det et ord i setningen? Forøvrig er det ikke det som er årsaken til at vi lager legeringer, siden jern er omtrent gratis sammenlignet med kostnaden ved å lage legeringer. Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Råjern (jern som har varierende innhold av karbon og andre grunnstoffer). Framstillingen forgår i masovner (høye tårnlignende sjaktovner), hvor oksidisk jernmalm etter rensing og røsting fylles i ovnen ovenfra sammen med koks og slaggdannende stoffer (ofte kalkstein og/eller kvarts (tilslaget)). Prosessen skjer med å blåse varm trykkluft nedenfra og den viktigste reaksjonsmiddelet er gassen CO som dannes ved reaksjon av den innblåste luften og overskuddet av karbon. CO vil da strømme opp gjennom ovnen og redusere jernoksidet til jernet i de lagene over. Fe2O3 (s) + 3CO (g) → 2Fe (s) + 3CO2 (g) (s) = Solid (g) = Gas/Gass (l) = liquid/Flytende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå