Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strips på armen?

Klossmajoren

Anbefalte innlegg

Hva vil skje hvis jeg tar en strips på under-armen, og opp til albuen et sted, og stopper blodårene der helt, drar til skikkelig på stripsen?

Armen blir nok veldig livløs, og man blir nok gansk så svimmel, men er det noe mer en dette? Er det dødelig i noen grad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nerveskader er lett å få på den måten hvertfall.

Ser for meg mangelen av oksygen kan føre med seg celledød også.

NB: Jeg er ingen fagman. Jeg har derimot sett folk få nerveskader på lignende måter.

edit: Dette blir jo en form for turniké. Her kan du lese litt om farene ved det:

http://wiki.answers....quets_dangerous

Så, ja. Det kan være fatalt.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Som L4r5 sier her, blir det en form for tourniquet - om du strammer tilstrekkelig (og det skal MYE til for å stramme en tourniquet tilstrekkelig). Sannsynligvis klarer du ikke å stramme stripsen på deg selv så mye at du tar bort all blodtilførselen, for det er helt sinnssykt smertefullt. Når det settes tourniquet i militær sanitet, gis det også som regel morfin fordi smertene av tourniqueten er så store i seg selv.

Jeg har fått satt tourniquet over bicepsen, tett oppunder skulderen, som kuttet av all blodtilførsel til armen i et par minutter. Det er en av de kraftigste smertene jeg har opplevd, og det tok en uke før jeg fikk tilbake følelsen i fingertuppene skikkelig.

Om en tourniquet har stått på lenge, skal den alltid fjernes av medisinsk personell, fordi det danner seg giftstoffer i det blodet som blir "stillestående" som det ikke er heldig at plutselig pumpes rundt igjen i kroppen.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Blodpropp er vel også en mulighet, om den flytter seg til hjernen, noe den absolutt kan gjøre når blodstrømningene setter i gang igjen, så kan du dø eller få permanente skader av det.

Med andre ord, uansett en veldig dårlig idè.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...