eplekasse Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg inngikk en avtale om uføreforsikring fra banken, etter at de har mast og mast. Jeg har problemer med å si tydelig NEI til selgere, enten unngår jeg dem, eller bortforklarer det. I denne situasjonen hadde jeg blitt oppringt flere ganger, og ble til slutt invitert på et "uformelt møte". Jeg må virkelig jobbe med meg selv i slike situasjoner, men jeg signerte til slutt papirene. Jeg har enda ikke levert elektronisk helseskjema. Lurer på om det er mulig å angre på hele avtalen? Hvilke rettigheter har jeg her? Som forklart mestrer jeg rett og slett ikke å si nei, og noen selgere vet å utnytte dette. Mulig jeg kan ringe banken og forklare dette. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg hadde ihvertfall vanlig angrefrist på bilforsikring. http://www.if.no/web/no/privat/beregnpris/angrerett/pages/default.aspx Lenke til kommentar
Corey Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Når jeg jobbet i forsikringsbransjen, hadde man 14 dager angrefrist, vederlagsfritt + man kan kutte forsikringen når man selv ønsker. Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Angreretten gjelder ved salg utenfor fast utsalgssted (tlf, web, postordre). Om du har vært i banken og signert, og det er banken som selger dette til deg, så tror jeg ikke du har angrerett iht loven. Men det er alltid mulig å spørre om du kan kansellere den kostnadsfritt. Korrigér meg gjerne om jeg tar feil i denne saken. Endret 14. april 2013 av Calondriel Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Jess, du har angrerett ved fjernsalg akkurat som for kjøp av varer f.eks. på internett. Ellers gjelder følgende regler for oppsigelse jfr. finansavtaleloven: § 20. Kundens oppsigelse og heving (1) Kunden kan til enhver tid si opp rammeavtalen med mindre det er avtalt en oppsigelsesfrist, som ikke kan overstige én måned. (2) Rammeavtalen kan likevel fastsette at en konto ikke kan sies opp i en bestemt tidsperiode der det ikke kan foretas betalingstransaksjoner til eller fra kontoen. En slik betingelse kan ikke gjøres gjeldende dersom institusjonen endrer avtalevilkår til kundens skade, jf. § 18 annet ledd, og kunden sier opp rammeavtalen innen fire uker etter at varsel etter § 18 annet ledd er sendt til kunden. (3) Uten hensyn til hva som er avtalt i rammeavtalen, kan kunden heve avtalen dersom det fra institusjonens side foreligger vesentlig brudd på opplysningsplikten eller rammeavtalen. Krav om heving må fremsettes innen rimelig tid etter at kunden ble eller burde ha blitt klar over hevingsgrunnen. (4) Avsluttes en rammeavtale etter tredje ledd eller annet ledd annet punktum, har kunden rett til å få utbetalt pengene på kontoen med påløpte renter, eller saldoen hvis rammeavtalen gjelder et forhåndsbetalt betalingsinstrument, og uten fradrag for vederlag som nevnt i § 19 første ledd. Kunden har i disse tilfeller også rett til å få tilbakebetalt en forholdsmessig del av forhåndsbetalt periodeavgift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå