Snakkest Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Hei, er i det halvåret der det er gode tilbud på ski og annet utstyr og jeg bruker disse dagene til å sjekke alle nettbutikker som selger ski for å lete etter gode tilbud, sjekker alle sidene flere ganger om dagen. Klarte å finne et bra tilbud på www.vpg.no på torsdag natt. Rundt 23. Ble veldig glad å bestilte jo med en gang da det bare var få igjen på lager, sjekket etter jeg hadde bestilt for å se om det var flere pakker igjen og det var det. Var førøvrig pakker igjen på lager resten av kvelden. Produktet var online fra rundt 22 til rundt 01.30, produktet ble da fjernet fra siden. Jeg fikk jo ordrebekreftelsen min så tenkte ikke noe over det, det er snakk om ski og bindinger her, men siden jeg var litt kjapp på avtrekkeren så kom det med feil bindinger, sendte en email tidlig på dagen til butikken og spurte om det var mulig å få noen andre bindinger som passet min vekt litt bedre, så klart med en pris differanse her. I dag klokka 18 fikk jeg en mail om at det har skjedd en teknisk svikt fordi databasen var treg til oppdatere og at tilbudet var utsolgt, ble forøvrig utsolgt rett før jeg bestilte. De sier også i mailen at "Vi har en avansert teknisk løsning på nettbutikken vår som gjør at ski forsvinner fra nettbutikken når det er utsolgt, og det samme gjelder skipakker." Siden det er utgående modeller kan de jo selvfølgelig ikke få flere av dette produktet, how convenient. I går (søndag) kom det igjen et nytt bra tilbud på siden dems, det var 1 vare igjen fra klokka 23.00 ish til klokka 01.30, skjønner ikke hvordan de kan legge ut bra tilbud hvis de vet at "databasen" dems er treg, heller ikke holde på med nettbutikk hvis det er snakk om at den ligger 2 timer og 30 min bak på lager. Har tatt bilder av ordrestatusen der står bekreftet dato på levering 05.04, også tatt bildet av at det står 4 igjen på lager etter at jeg bestilt. Også bildet av det andre tilbudet. Føler meg veldig snytt her da det faktisk har gått 2 dager før jeg får noen mail om at produktet er utsolgt. Jeg har jo også da fått ordrebekreftelsen fra vpg og på nettbanken min var pengene gått ut av kontoen. Har jeg noe rett på min side eller noen som har erfaringer om lignende saker? Endret 8. april 2013 av Powness Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Her der det Forbrukerkjøpslovens §21 som gjelder. § 21. Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Spørsmålet er her hvor stor ulempe det er for selger å oppfylle kontrakten. Hvis selger har kjøpt opp et parti og flere slike parti ikke er å oppdrive så kan selger argumentere at de ikke klarer å få inn flere av den varer. Dette er en hindring de ikke kan overvinne. Når _det_ er sagt, så er dette uavhengig av feilen i nettløsningen til selger. Selger har full mulighet til å redusere lagerantallet når en vare blir bestilt. Hvis en kunde åpner nettbutikken og påbegynner et kjøp så bør _det_ være grunn nok til å redusere lagerantallet, og heller frigi varen om kjøpet ikke gjennomføres. Forbrukerombudet er nærmeste klageinstans. De har utgitt disse standardvilkårene for kjøp over internet. Hvorvidt du vil klare å få tilsvarende eller bedre produkt levert er jeg usikker på. Det er ikke en 100%-sak du har, etter min mening. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Forbrukerrådet er rett plass å henvende seg, og deretter FTU. Forbrukerombudet har ikke noe med denne typen saker å gjøre. Dersom det er urimelig vanskelig for dem å oppfylle kjøpet (hvilket det muligens er, dersom det er utgående vare og tilsvarende ny modell er svært mye dyrere) kan du jo heve kjøpet, kjøpe skiene i en annen butikk og kreve dem for mellomlegget. De er erstatningsansvarlige med mindre de kan bevise å ha oppfylt kontrollansvaret, og det kan de ikke, da dette er en hindring de med rimelighet kan forventes å ta hensyn til på avtaletidspunktet. Lenke til kommentar
Snakkest Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Så sende forbrukerrådet en mail i morgen å forklare situasjonen da, eller kontakte selger først? Har ikke lyst å skape noe konflikter å vil at saken skal bli løst mest mulig smertefritt. Hvis jeg skal heve kjøpet og kjøpe de i en annen butikk og kreve mellomlegget hvordan blir det? Eller hjelper forbrukerrådet til med slike ting? Håper saken får litt rask utvikling, hvis jeg er nødt til å gå for å heve kjøpet og kreve mellomleget så blir jo skiene utsolgt ettervært i andre nettbutikker å :| Endret 8. april 2013 av Powness Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Forbrukerrådet er rett plass å henvende seg, og deretter FTU. Forbrukerombudet har ikke noe med denne typen saker å gjøre. Jøss. Jeg har alltid trodd at det var omvendt. Tredje gangen i dag som jeg tar feil … Tror jeg må gå til legen med dette. Lenke til kommentar
Snakkest Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Glemte helt tråden, men saken ble iallefall løst raskt. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Flott å skrive at den er løst uten å fortelle hva som skjedde... hvordan skal da andre i samme situasjon vite hva som kan skje? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå