Gå til innhold

Innspill til stuepc?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny pc som får plass ii stua. Aldri bygget pc selv før og trenger innspill. Er noe riv ruskende galt blir jeg glad for innspill og gjerne også forslag til alternative komponenter. Jeg kommer til å bruke pcen til å spille av film, surfing og lett spilling.

Hvordan ser dette ut?

AMD A10-5800K Pris 816,–

Intel 520 Series SSD 120GB Pris 807,–

ASRock FM2A85X-ITX Pris 695,–

Corsair CX 750W Modular Pris 673,–

Fractal Design Node 304 Pris 644,–

Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB CL9 Pris 419,–

Har satt maksprisen til 5000 kroner, så her er det litt å gå på. Ellers vil jeg jo ha en stille pc, uten at den nødvendigvis må være helt lydløs. Kommer til å lagre/spille av de fleste filene på en NAS langt unna pcen, derfor ikke mer enn SSD i maskinen.

Endret av ballik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du virkelig kjøpe ifra så mange forskjellige butikker? og linken til hovedkortet blanda seg med ssd-en :p tipper du har valgt amd-prosessor fordi de er billigst og har best grafikk-del, da sparer du penger på å ikke ha skjermkort.

Kommer nok til å kjøpe fra en butikk eller to. Angående prosessorvalg har du helt rett.

Lenke til kommentar

Kjøpte en ferdig fra ACER som jeg har i stuen... 1000.- på finn med trådløst tastatur, mus å fjernkontroll. Skulle bygge jeg også men skal det ta liten plass å passe inn i stuen der kjærringa bestemmer så måtte det bli litet. Samme maskin koster 4000.- på Elkjøp. Så jeg kan anbefale bruktmarkedet å spar deg for bryet :)

Må også huske på en OS når du setter sammen egen maskin. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes oppsettet til Ballik er bortimot optimalt. Prosessoren er perfekt fordi den også har et såpass ok skjermkort at du kan spille lettere spill med den. Eneste er strømforsyningen som du bortimot kan halvere i effekt - 750w er unødvendig.

Om du absolutt skal skifte til Intel så er det vel Omnithunder som har det beste alternativet fordi den 3225 'en har HD4000, men jeg ville ikke byttet. Oppsettet ditt er perfekt.

Lenke til kommentar

Skal maskinen kjøre Windows?

Behold AMD APU'en! Du har flere innstillinger i Catalystprogramvaren som settes pris på til dette formålet.

Nei det er bare dumt. Gjør heller som konduktans sa, velg en billig og kjølig i3-CPU sammen med et dedikert skjermkort, f.eks. 7750. A8 og A10 har riktig nok over dobbelt så kraftig integrert grafikk som Intel, men det hjelper lite når det fremdeles er alt for lite til noe særlig spilling.
Lenke til kommentar

Når du sier "lett spilling", hva betyr det da? Spiller du CS 1.6 og Heroes of Might And Magic 3? 7660D som er integrert i 5800k er ikke spesielt kraftig. Prøver du f.eks bioshock infinite må du ha på low for å få grei FPS.

Til sammenligning; 7770 er ca. dobbelt så kraftig(=får dobbelt så mange bilder per sekund), og 7970(toppmodell) er fire ganger så kraftig.

Lenke til kommentar

Skal maskinen kjøre Windows?

Nei det er bare dumt. Gjør heller som konduktans sa, velg en billig og kjølig i3-CPU sammen med et dedikert skjermkort, f.eks. 7750. A8 og A10 har riktig nok over dobbelt så kraftig integrert grafikk som Intel, men det hjelper lite når det fremdeles er alt for lite til noe særlig spilling.

Maskinen skal kjøre Windows 7, evt w8

Lenke til kommentar

Forslag til komplett handleliste. Pris er et par hundre dyrere enn den du satt opp, men mye, mye kraftigere. Det er også veldig høy kvalitet på komponentene.

http://www.prisjakt....ist.php?l=33371

Tja jeg hadde i så fall vurdert Asus P8Z77-I Deluxe, der får man Intel Z77 basert brikke, som er en fordel ved overklokking, H77 skal være begrenset hvor mye man kan klokke, og Asrock er nødvendigvis ikke kjent for kvalitet man får nok hva man betaler for her.

Skal man ikke ha touch skjerm er windows 7 helt grei nok, problemer er heller at det er vanskelig å få tak i windows 7 lisenser.

Corsair CX 600W V2 er heller ikke dårlig kjøp til 500 kr, greit å kjøpe noe som holder noen år, en å kjøpe noe man må bytte ut om 1-2 år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dersom du tar den PSUen som LMH1 anbefaler så har du god oppgraderingsmulighet - selv om jeg er sikker på at en Corsair CX 500W holder - selv om du vil oppgradere. Vel i hvert fall dersom du ønsker et bedre skjermkort senere så vil det oppsettet ditt ha rom for det. AMD A8-5800K har ingen problemer med å dra et dedikert skjermkort. Du kan også kjøre systemet ditt med kombinert grafikk såkalt CrossFire dersom du kjøper et kompatibelt skjermkort.

Lenke til kommentar

Amd apuen er helt perfekt til det ts har bedt om, skjønner ikke hva som er poenget med en i3 + dedikert grafikkort når den han har valgt funker helt fint til en rimeligere penge.

Ville lagt litt penger i en kjøler dersom lydnivå er viktig, amd kjølerene er blitt bedre, men de støyer fortsatt en del. I node har du plass til litt mer og.

En siste ting, dersom du går for amd, velg minne med 1866 mhz. Har vist seg at den integrerte grafikken responderer veldig bra på høyere hastighet på minnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...