Gå til innhold

Den Kalde Krigen


Hdktxd

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp fra noen som er gode i dette emnet. Det gjelder som sagt "Den kalde krigen". Skal ha prøvemuntlig på onsdag og trenger å vite det viktigste å ha med. Skal ha presentasjon på 10 minutter, så det er hen hel del jeg ikke kan rekke. Har lagt en foreløpig momentliste:

  • Hva er en kald krig?
  • Hvorfor ble forholdet mellom USA og Sovjetunionen så dårlig?
  • Jalta- konferansen/avtalen
  • Ulike ideologier og økonomisk tankegang
  • Marshallhjelpen
  • Trumandoktrinen
  • Berlinblokkaden
  • NATO
  • Warzawapakten
  • Cubakrisen
  • Korea-krigen
  • Romkappløpet
  • Våpenkappløpet
  • Jernteppet
  • Dominoteorien
  • FN

 

Hva er viktige årsaker til den kalde krigen? Hva er konsekvensene til "krigen"? Vil at noen kan si hva som er det helt vesentlige å ha med i denne oppgaven. Kan ikke ha med alt. Hva bør jeg ha med og hva bør vekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp fra noen som er gode i dette emnet. Det gjelder som sagt "Den kalde krigen". Skal ha prøvemuntlig på onsdag og trenger å vite det viktigste å ha med. Skal ha presentasjon på 10 minutter, så det er hen hel del jeg ikke kan rekke. Har lagt en foreløpig momentliste:

  • Hva er en kald krig?
  • Hvorfor ble forholdet mellom USA og Sovjetunionen så dårlig?
  • Jalta- konferansen/avtalen
  • Ulike ideologier og økonomisk tankegang
  • Marshallhjelpen
  • Trumandoktrinen
  • Berlinblokkaden
  • NATO
  • Warzawapakten
  • Cubakrisen
  • Korea-krigen
  • Romkappløpet
  • Våpenkappløpet
  • Jernteppet
  • Dominoteorien
  • FN

Hva er viktige årsaker til den kalde krigen? Hva er konsekvensene til "krigen"? Vil at noen kan si hva som er det helt vesentlige å ha med i denne oppgaven. Kan ikke ha med alt. Hva bør jeg ha med og hva bør vekk?

Prøvemuntlig pleier vel og være oppe mot 20 min?

 

Kan ta det jeg husker på rappen uten bok/kilder.

 

Hva er en kald krig?= Krig som ikke er krig, det vil si at landene presser hverandre osv men har ikke noen krig med f.eks tanks og våpen osv.

Hvorfor ble forholdet mellom USA og Sovjetunionen så dårlig? Fordi Usa hadde markedsøkonomi og sovjet hadde planøkonomi ( kommunisme ) som førte til at de var veldig uenige.

Marshallhjelpen

Trumandoktrinen

Berlinblokkaden= Sovjet blokkerte alle utganger fra berlin, slik at innbyggerne ikke fikk mat, og andre ting man trenger som klær osv.

NATO= En allianse mellom usa og deres allierte land

Warzawapakten

Cubakrisen= Sovjet sendte atomvåpen til cuba, og da følte usa jeg utrygge fordi de kunne bli bomba når som helst

Korea-krigen

Romkappløpet= På siden av krigen hadde usa og sovjet kappløp om hvem som kunne komme til månen raskest, usa vant

Våpenkappløpet= Usa og sovjet kjempa om hvem som lagde de beste våpnene. Dette førte etterhvert til at sovjet gikk konkurs og den kalde krigen ble avsluttet

Jernteppet

Dominoteorien

FN= Forente nasjoner, de forhindrer krig.

 

Resten er jeg så usikker på at jeg ikke gidder å svare fordi det kan være feil. Har ikke samfunnsfag boka i nærheten så kan ikke sjekke. Kald krig er egentlig veldig interesant så du kan kanskje se en film om det hvis du ikke er så glad i å lese. Og hvis du ikke kan basic ting om dette burde du ha fulgt med bedre på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...