JuC1y Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei! Nå har jeg vært på utkikk etter min første bil en god stund nå, og jeg føler at jeg aldri blir fornøyd. Jeg har et budsjett på 60.000 Kr, og har skjønt nå at det ikke er vits å se etter biler som Audi, BMW, Mercedes osv til denne prisklassen. Og har dermed valgt å fokusere på japanske biler. Denne Toyota Corolla'en fanget min interesse, og jeg lurer på om dere kan komme med noen tilbakemeldinger på den. Har den kjørt for mye? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40512739 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Dersom du skal høre på de 14-årige skrullingene her på forumet så gjør det ingenting om bilen har kjørt 500.000 kilometer og er tjue år gammel, og det gjør slettes ingenting å kjøpe en bil som er beryktet for dårlig kvalitet. Så generelt ville jeg bare ha holdt meg unna å spørre noen her, fordi de vet ikke en dritt og later samtidig som om de har svaret på alt. Hører du på de ender du opp med en taxikjørt bil med rust over alt, utslitt motor og utslitt girkasse som absolutt alt må repareres på, hver eneste dag. Jeg tror du er litt på riktig vei. Du tenker over at kilometerstand er vesentlig for vedlikeholdskostnader. Kjøp en bil med lav kilometerstand, og kjøp ikke en bil med tvilsom kvalitet, de du bør unngå er sånne som Citroën, Renault, Opel eller Alfa Romeo, Chrysler/Dodge. Nissan har vært inne i en litt dårlig stim når det gjelder kvalitet de siste 10-12 årene. Det er derfor Mazda, Toyota eller Honda du bør se etter dersom du vil ha japansk. Generelt bør du også unngå alle biler som har store felger og stor stereo, det er tegn på at det er unggutter som har rånekjørt bilene. Store felger gjør skade på hjulbuer, og sliter ut hjullagre fortere etc. De kjedeligste bilene er ofte mer fornuftige å kjøpe enn de "kule", sånn er det bare. 4 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Nå skal jeg ikke forsøke å undegrave alt du sier, for det er mye riktig. En del av det stemmer ikke fullt så mye. Jeg kjører en 40 år gammel BMW. Den fungerer helt brillefint til mitt bruk, jeg kjører ikke så veldig mye. Å si at man bør unngå enkelte merker i sin helhet er dumt syntes jeg. Det virker generelt som om du er en 45 år gammel mann som fortsatt er traumatisert av sinnsrike understell på franske biler, og elendige Opeler. De er ikke så dårlige lenger, og det er en stund siden de var dårlige. Akkurat det med felger stemmer heller ikke. Hjulbuen tar ikke skade av en stor felg, den kan ta skade av at hjulene skraper i hjulbuen, men da er det for store hjul, ikke felger som er problemet. Merk _for_ store, ikke store. Det eneste som kan påvirke hjullagere er endret innpress, men da snakker vi om å bruke feil hjul på bilen, og det er noe annet enn store felger. Kilometerstand er nettopp det. En måler for hvor mange kilometer bilen har rullet. Det gir en god indikasjon på slitasje, men jeg vil heller ha en bil som er pendlerkjørt 100.000 enn en bil som er kjørt frem og tilbake til butikken 70.000 km. 3 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei! Nå har jeg vært på utkikk etter min første bil en god stund nå, og jeg føler at jeg aldri blir fornøyd. Jeg har et budsjett på 60.000 Kr, og har skjønt nå at det ikke er vits å se etter biler som Audi, BMW, Mercedes osv til denne prisklassen. Og har dermed valgt å fokusere på japanske biler. Denne Toyota Corolla'en fanget min interesse, og jeg lurer på om dere kan komme med noen tilbakemeldinger på den. Har den kjørt for mye? http://www.finn.no/f...nnkode=40512739 Jeg kjenner ikke prisene/verdien spesielt på Toyota, men ved første øyekast synes jeg dette høres helt kurant ut. Bilen var jo faktisk ganske OK å se på i hvit utførelse :-) Ville ikke bekymret meg så mye for KM, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Jeg ville fått sjekket for rust, regn med å måtte ta en ny antirustbehandling, forrige er tatt for 4 år siden. Godt tegn er at den har fått service, det teller mye. Sjekk hva de neste servicene koster (aner ikke om det er registerreim på denne?). Sjekk om det er antiskrens på den. Personlig ville jeg vegret meg for å kjøpe en bil uten antiskrens. Det er et uvurderlig hjelpemiddel. 1 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Det er slett ikke "en stund" siden Opel var dårlige, så du må bare spare deg. Midt i potensielle førstebiler finner man Opel Astra fra ca 96-04 og slikt ræl, det er grufulle biler der fjærer knekker, speedometer ryker, uendelige problemer med topp og topp-pakninger, bunnpannelekkasjer, og siden Opel har en sånn flott løsning på eksosen, så må man av med eksosen for å komme til.. etc. Det er dermed best å unngå Opel, med mindre du kjøper en gammel Commodore fra 1975 som var langt bedre kvalitet. Videre er det ingenting sinnrikt med franske understell, mange kan la seg friste av å kjøpe fransk bil fordi de er så mye billigere og man tilsynelatende får mye mer for pengene. Man kan jo få en "nesten ny" bil for femti tusen. Joda, det har seg sånn at etter 40.000 kilometer i din nye peugeot så er bærekulene ferdige og dekkene foran totalt skeivslitte. Det er ikke noe problem så lenge du har garanti, men når garantitiden har utløpt og du har kjøpt en 10 år gammel bruktbil vil disse problemene irritere deg. Du fremstiller det jo som at det er avansert teknologi som er problemet, men det er ingenting avansert med en Renault Megane. Den er bare mye dårligere enn alle andre biler, sorry. Når det gjelder dette med felg og innpress så tror jeg ikke du har forstått dette helt. Hvis du originalt har et dekk på bilen som er 175 bredt på 14" felg som er kanskje 5.5" bred, så har det en helt annen bredde enn et dekk som er 225 bredt, videre er gjerne en 18" felg 8" bred så felgen har en helt annen bredde også. Innpresset vil derfor aldri bli optimalt uansett om man har gjettet seg til en verdi som skal være sånn circa, så er både dekk og felg mye bredere enn originalt, hva betyr så dette i praksis? Ja det betyr jo selvfølgelig at både dekk og felg stikker lengere ut, og er bredere innover i tillegg, eller at det kun stikker mye lengere ut. Det er jo faktisk fem centimeter forskjell mellom 175 og 225, så dette har du åpenbart ikke tenkt mye over. Og ja, det er et faktum, at kjøring med større felg&dekk enn originalt etter opp hjullagre fortere enn normaldimensjon. Når så dekk og felg er bredere, ja da spiser de opp hjulbuene. Hvis du ikke har skjønt dette har du ikke fulgt med i timen. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Jeg kjenner ikke prisene/verdien spesielt på Toyota, men ved første øyekast synes jeg dette høres helt kurant ut. Bilen var jo faktisk ganske OK å se på i hvit utførelse :-) Ville ikke bekymret meg så mye for KM, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Jeg ville fått sjekket for rust, regn med å måtte ta en ny antirustbehandling, forrige er tatt for 4 år siden. Godt tegn er at den har fått service, det teller mye. Sjekk hva de neste servicene koster (aner ikke om det er registerreim på denne?). Sjekk om det er antiskrens på den. Personlig ville jeg vegret meg for å kjøpe en bil uten antiskrens. Det er et uvurderlig hjelpemiddel. Tusen takk for respons! Hvor mye tror du ca en slik antirustbehandling ville koste? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Tusen takk for respons! Hvor mye tror du ca en slik antirustbehandling ville koste? Rundt 3.000,- for denne bilen. Det er det verdt. Japsebiler er generelt gode biler (teknisk), men en må kanskje passe litt ekstra på m.t.p. rust. Så en antirustbehandling er nok en god investering Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Det er slett ikke "en stund" siden Opel var dårlige, så du må bare spare deg. Midt i potensielle førstebiler finner man Opel Astra fra ca 96-04 og slikt ræl, det er grufulle biler der fjærer knekker, speedometer ryker, uendelige problemer med topp og topp-pakninger, bunnpannelekkasjer, og siden Opel har en sånn flott løsning på eksosen, så må man av med eksosen for å komme til.. etc. Det er dermed best å unngå Opel, med mindre du kjøper en gammel Commodore fra 1975 som var langt bedre kvalitet. Videre er det ingenting sinnrikt med franske understell, mange kan la seg friste av å kjøpe fransk bil fordi de er så mye billigere og man tilsynelatende får mye mer for pengene. Man kan jo få en "nesten ny" bil for femti tusen. Joda, det har seg sånn at etter 40.000 kilometer i din nye peugeot så er bærekulene ferdige og dekkene foran totalt skeivslitte. Det er ikke noe problem så lenge du har garanti, men når garantitiden har utløpt og du har kjøpt en 10 år gammel bruktbil vil disse problemene irritere deg. Du fremstiller det jo som at det er avansert teknologi som er problemet, men det er ingenting avansert med en Renault Megane. Den er bare mye dårligere enn alle andre biler, sorry. Når det gjelder dette med felg og innpress så tror jeg ikke du har forstått dette helt. Hvis du originalt har et dekk på bilen som er 175 bredt på 14" felg som er kanskje 5.5" bred, så har det en helt annen bredde enn et dekk som er 225 bredt, videre er gjerne en 18" felg 8" bred så felgen har en helt annen bredde også. Innpresset vil derfor aldri bli optimalt uansett om man har gjettet seg til en verdi som skal være sånn circa, så er både dekk og felg mye bredere enn originalt, hva betyr så dette i praksis? Ja det betyr jo selvfølgelig at både dekk og felg stikker lengere ut, og er bredere innover i tillegg, eller at det kun stikker mye lengere ut. Det er jo faktisk fem centimeter forskjell mellom 175 og 225, så dette har du åpenbart ikke tenkt mye over. Og ja, det er et faktum, at kjøring med større felg&dekk enn originalt etter opp hjullagre fortere enn normaldimensjon. Når så dekk og felg er bredere, ja da spiser de opp hjulbuene. Hvis du ikke har skjønt dette har du ikke fulgt med i timen. Astra fra 96-04 sier du? Vel, det er faktisk mellom 9 og 13 år siden. Det er en stund det altså. Citröen brukte hydropnaumatisk understell allerde på 70-tallet, en tid hvor andre fortsatt brukte bladfjærer og faste aksler. Det er avansert. Det er også dyrt å fikse når det svikter. At billige franske biler kan ha kort levetid på understell er vi enige om tror jeg. Til tross for den korte levetiden på enkelte, er det mange med avanserte systemer. Legger ved et bilde av en hjulbue. Hvordan i alle dager kan denne bli "spist opp" om det ikke er noen kontakt mellom hjul og hjulbue? Noe større belastning vil det være på lager ved større hjul, men så ekstremt mye er det ikke. Man får levert nye biler med 6*16" vinterhjul og 8*18" sommerhjul. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Anbefale Opel Astra med izuzu motor, skal lete lengre etter en mer pålitelig motor. Billig får du disse bilene også, pluss at deler er fettbillig på biltema. Bærebru koster for eksempel 500 kr dær, mens tilsvarende koster 1500kr hos meca og mekonomen. Eneste ulempen er at fjærer ikke er å få tak i på biltema, så de må man punge ut med ca 1000kr for kvalitet, og da snakker vi forsterkede greier Bilen er også meget god å kjøre på vinterføre og det er ikke så mange ville hester så man kan drepe seg i denne. Endret 8. april 2013 av morgan_kane Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Er det noen som kan komme med tilbakemelding på denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39969566 Vet den har kjørt en del, men ettersom den har diesel motor bør den ikke holde en god stund til? Eller har det ingenting å si? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Er det noen som kan komme med tilbakemelding på denne bilen: http://www.finn.no/f...nnkode=39969566 Vet den har kjørt en del, men ettersom den har diesel motor bør den ikke holde en god stund til? Eller har det ingenting å si? Enkelt og greit: Styr unna. Her blir det mye utgifter fremover. Dessuten har jeg en mistanke at selger bløffer: Nå er jeg ikke Audi-kjenner men de lyktene på den bilen ser for meg ut som halogen linselykter. Han skriver i annonsen at det er xenon. Derved er det en viss sjanse at det er ettermontert og ulovlig. Ergo er heller ikke bilen godkjent for bruk på vei. Jeg kan ta feil, men dette lukter. Typisk moderne diesel-motorer (med turbin, ladeluftkjøling, EGR og dill-dall) generelt er ikke rimeligere å vedlikeholde enn en typisk bensinmotor, heller tvert imot. Den du lenket til i første innlegg vil etter alle solemerker være er en langt mer økonomisk bil å eie. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Tusen takk for respons! Men den bilen jeg lenket først, ble allerede solgt etter to dager. Så nå fortsetter letingen. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Har sett på enda flere biler nå, og valget har falt på disse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40876718 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40670150 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40854236 Har lite erfaring med biler, så om dere kunne kommet med noen tilbakemeldinger hadde det vært fint:) VW falt veldig i smak:) Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Kjøper du Opelen er du garantert masse trøbbel. Kjøper du Avensisen kan du kjøre 120.000km nesten uten problemer/utgifter. Passaten er sikkert grei den også, men det beste kjøpet av de tre er nok den Avensisen, hvis tanken er er å unngå utgiftsposter/bryderi. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Takk for respons! Men virker det ikke litt rart at en bil som er over 12 år gammel har kjørt så lite? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Jo, det skal man alltid være mistenksom til. Men pedalgummien ser god ut, rattet er ikke veldig slitt, girspaken ser grei ut, så hvis du ser på bilen og førersetet også ser bra ut, så kan du tro på det. Typiske tegn på høy km er slitasje på ratt, girspak/girspakmoffe, pedalgummi, hull i seter, etc. Ser jo at denne bilen har litt småting, men det gjør ikke så mye. (Lyktespyler.. nakkestøtter i baksete? Div bittesmå ting som du kan kose deg med) Endret 10. april 2013 av Ideal Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Okei! Takk for respons! Men prisen på VW er mye mer rimeligere enn den på avensisen? Syntes du toyotaen er priset riktig? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Den er tre år nyere, har gått 40.000km mindre, og det er en populær modell, selv om avensis som stasjonsvogn nok er den mest populære utgaven. Så prisen er vel i grunnen ok hvis man er ute etter slik bil. Grunnen til at den er populær er fordi det er lite feil med de. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 en ting ryker en eller annen gang på alle biler. kjøp heller en bil du har råd til å fikse når ting ryker. alle biler har en eller annen evighetsmaskin. finnes faktisk toyotaer som spiser deler til frokost også. kjenner flere med toyota som ikke snakker noe om den gangen bilen måtte på verksted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå