Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vurdert å oppgradere PC-en min, da dagens innmat begynner å dra på årene. For øyeblikket så sitter jeg med en AMD Phenom 9950BE (140w), 6GB DDR2 ram, 790FX AM2+ hovedkort og et AMD Radeon HD6870 1GB.

Jeg tenker da at en liten oppgradering hadde vert på plass, jeg er veldig fornøyd med min AMD prosessor og har vert det helt siden jeg fikk den. Det hadde derfor vert fint med enda en AMD under panseret, eneste nedturen da er at jeg må vente en stund før AMD slipper sine neste FX prosessorer.

Jeg tenkte da å gå for en i5 3770K eller i7 3820. Problemet da er jo at Intel slipper sine Haswell baserte prosessorer i Juni, så jeg vet ikke om jeg burde gå for noen av de nevnte prosessorene eller vente til Haswell kommer ut. En mulighet er jo også å bare gå for AMD FX 8350, for så å bare oppgradere prosessor når AMD slipper ny i starten av 2014.

Om noen har noen forslag til fine oppgraderinger så har jeg satt en prislapp mellom 6000 og 7000 kr. Da tenkte jeg å få med Hovedkort, prosessor, 16Gb ram og skjermkort (tenker 7950 eller 7970).

Tar i mot alle tips og tanker rundt dette, og takker for all hjelp :)

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel i7 3820 er vel omtrent som i7 2600k, så da er nok i5 3770K hakket bedre, eneste ulempen er overklokkingen på grunn av kjølepasta istedenfor påloddet varmespreader.

Problemet med AMD Phenom II X4 965 er vel heller den trekker mye strøm og kanskje ikke optimal under overklokking.

Hva er egentlig behovet? Spilling er intel klart best, men AMD gjør det bra på videoredigering og pakke zip filer samt virtualisering.

Angående skjermkort høres forslaget over helt grei ut. Ram burde Kingston HyperX blu DDR3-1600 16GB (4x4GB) XMP være grei nok.

Lenke til kommentar

Tenker i at jeg kan ha en PC som er noenlunde holdbar frem i tid, det er derfor jeg foreslår AMD (samt at jeg har lite erfaring med Intel). Det er for øvrig en Phenom 9950BE på 140Watt jeg har så den er nok hakket dårligere enn den du nevner (første gen Agena Phenom på 2.6).Den fungerer også mye dårligere under OC (kan få til 3.0 Ghz om jeg tyner den, men noe mer så blir den ustabil).

Jeg har fått med meg at Intel har en tendens till å bytte sokkel relativt ofte, noe som gjør oppgradering problemfylt (foruten LGA 775 som holdt relativt lenge). Er det for øvrig noe poeng i å vente på Haswell (kommer vel i juni om jeg husker korrekt) eller bør jeg bare gå for en i5 3570?

Når det gjelder generell bruk så er det nok mye spill det går i kombinert med litt Photoshop her og der.

Når jeg først har åpnet tråden så kan jeg vel like gjerne spørre etter tips til kjøling også, jeg finner nemlig ikke igjen Intel sokkelen til min gamle Xigmatek Achilles så den må nok byttes ut om jeg går over til Intel.

Lenke til kommentar

Har fx-8350 selv og er meget fornøyd med den. Nå ser det jo også ut som den er mye mer konkuransedyktig på nyere spill, da de ofte er optimert for flere kjerner. Er også lett og overclocke.

Men Intel er nok det "trygge" valget, og her inne så blir du som regel annbefalt det.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å gå for 2011 og en 6kjernes prosessor.

Da har du et system som varer i mange år, bare se på 1366 hvor lenge den har vart, ligger jo nesten i toppsjikte enda etter så mange år.

Dem som kjøpte det oppsettet da gjor et veldig godt kjøp.

Jeg kommer selv til å gå for 2011 eller det nye som kommer i sommer viss det er godt nok og prisen ikke blir noe dyrere enn 2011 er i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mye om og men, så har jeg bestemt meg for å vente på Haswell, det er jo nå bare et par måneder før den kommer ut. Om PC-en min kreperer før den tid så kan det hende jeg går litt opp i pris og skaffer meg følgende:

i7 3770k eller i5 3570k, kombinert med et z77 hovedkort. Jeg tenkte også å legge til 16Gb ram og sette på denne kjøleren (aller helst denne, men vet ikke om pengene strekker til). Så kombinerer jeg det hele med et 7950 eller 7970, om jeg da ikke venter et halvt år på 9 serien.

Noen tanker om dette? eller ser det bra ut? Jeg vil helst gå for et stabilt system, men er ikke sikker på om jeg vil overklokke (kan spare noen kroner om jeg velger standard versjon istedenfor K versjon).

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar
Etter mye om og men, så har jeg bestemt meg for å vente på Haswell, det er jo nå bare et par måneder før den kommer ut. Om PC-en min kreperer før den tid så kan det hende jeg går litt opp i pris og skaffer meg følgende: i7 3770k eller i5 3570k, kombinert med et z77 hovedkort. Jeg tenkte også å legge til 16Gb ram og sette på denne kjøleren (aller helst denne, men vet ikke om pengene strekker til). Så kombinerer jeg det hele med et 7950 eller 7970, om jeg da ikke venter et halvt år på 9 serien. Noen tanker om dette? eller ser det bra ut? Jeg vil helst gå for et stabilt system, men er ikke sikker på om jeg vil overklokke (kan spare noen kroner om jeg velger standard versjon istedenfor K versjon).

Alt ser bra ut :thumbup:, hvis du ikke har tenkt å overklokke klarer du deg nok med standard kjøler også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ettersom min nåværende prosessor synger på siste verset (kom nylig til informasjon at det var denne som tullet med PC-en min), så har jeg gått til innkjøp av alle delene nå.

Det ble da:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760202 (denne skal vist ha 2 stk 8 pins kontakter, så jeg håper på en fin OC)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748570

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=776634 (ser ut som de har rester fra TG)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660227

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=770567 (kjøpte den på helgsalg med 30%avslag, så hvorfor ikke)

Takker alle for hjelpen, og jeg håper denne kommer til å tjene meg like lenge som min phenom har :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...