Skatteflyktning Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Nå er blir det forbudt for 13-åringer å ha sex, og for 14-åringer å gifte seg. http://www.reuters.com/article/2013/04/05/us-spain-marriage-idUSBRE9340IN20130405 Begrunnelsen: Bedre helse og sikkerhet? (Mer trolig fordi "de andre" i EU har en annen grense) Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Dette skulle vel egentlig blitt gjort for lengst. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Når følger Vatikanstaten etter? 7 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Er sex skadelig? Om så burde man ikke innføre ett totalforbud? Hvorfor er det en aldersgrense, og ikke en vektgrense, høydegrense eller IQ-grense? Endret 8. april 2013 av Skatteflyktning 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Er sex skadelig? Om så burde man ikke innføre ett totalforbud? Hvorfor er det en aldersgrense, og ikke en vektgrense eller høydegrense? Man trenger ikkje å tenke på slikt lenge før man innser at dette handler om utnytting av barn som ikkje kan syte for seg sjølv. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Er sex skadelig? Om så burde man ikke innføre ett totalforbud? Hvorfor er det en aldersgrense, og ikke en vektgrense eller høydegrense? Ja det kan det være, og det bør være en generell nedre grense fordi man i lav alder ikke skjønner hva man holder på men eller konsekvensen av egne valg.. Litt på samme måte som man må være 18 år for å ta lappen.. En 13 åring kunne sikkert klart det også lett, men han er ikke moden nok til å ta det ansvaret det innebærer... Kanskje en dårlig sammenligning siden jeg ikke har lappen, men jeg krasja på øvelseskjøring og gav blaffen i hele greia... 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Man trenger ikkje å tenke på slikt lenge før man innser at dette handler om utnytting av barn som ikkje kan syte for seg sjølv. Det er ikke DET som forbys. "Utnytting av barn som ikkje kan syte for seg sjølv" har lenge vært forbudt i Spania, faktisk er slik utytting også forbudt om det omhandler voksne. Endret 8. april 2013 av Skatteflyktning 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Kan skje en dårlig sammenligning siden jeg ikke har lappen, men jeg krasja på øvelseskjøring og gav blaffen i hele greia... Eg liker ærligheten din. Først prøver du å komme med eit poeng, så øydelegger du heile greie til slutt Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Ja det kan det være, og det bør være en generell nedre grense fordi man i lav alder ikke skjønner hva man holder på men eller konsekvensen av egne valg.. Hvor mange personer «i lav alder» leser lovverket og lar være fordi det er forbudt? Litt på samme måte som man må være 18 år for å ta lappen.. En 13 åring kunne sikkert klart det også lett, men han er ikke moden nok til å ta det ansvaret det innebærer... Kanskje en dårlig sammenligning siden jeg ikke har lappen […] Det er en dårlig sammenligning, men ikke fordi du ikke har lappen. Bilkjøring innebærer et mye større ansvar enn sex. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Det er en dårlig sammenligning, men ikke fordi du ikke har lappen. Bilkjøring innebærer et mye større ansvar enn sex. Ja, <16år er også riktig alder for å bli forelder og hvem sier vel nei takk til diverse STDs... Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Godt man ikke trenger å bli forelder, da. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Godt man ikke trenger å kjøre på noen, da. Ellers hadde det vært skummelt med 13åringer bak rattet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Er sex skadelig? Om så burde man ikke innføre ett totalforbud? Hvorfor er det en aldersgrense, og ikke en vektgrense, høydegrense eller IQ-grense? Antakelig fordi det er mye lettere å fastslå alderen til en person enn forskjellige kroppsmål og intelligens. Det kommer dårlig fram av artikkelen akkurat hva den nye lovgivningen innebærer. Er det forbudt for 13-åringer å ha sex, eller er det forbudt å ha sex med 13-åringer? Det er et hav av forskjell. Men personlig bryr jeg meg ikke så mye om dette. Jeg har uansett aldri vurdert å reise til Spania for å ha sex med en 13-åring eller gifte med med en 14-åring. Spania kan ha den lovgivningen de vil på det området for min del. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Vel det er vitterlig lettere å fastlå høyden enn alderen, den er mer synlig ligsom. Videre er det vel ett par andre fysiske attributer som tiltrekker oppmerksomhet, hos jenter, som signaliserer kjønnsmodenhet bedre enn alder? Detaljene omkring dett kjenner jeg ikke til, men såvidt meg bekjent er voldtekt allerede forbudt der nede, så det er klart at det er frivillig sex som forbys nå. Endret 9. april 2013 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Ja, det er det jeg mener også, at det er andre mål enn høyden som forteller hvor kjønnsmoden man er, så den er ikke verd så mye selv om den er lett å måle. Men for å avgjøre om en person er moden nok til å ha sex, må man sette noen kriterier, og det er ikke så lett å bestemme hvor grensa for volumet til bryster, rumpe eller snabel skal gå. I tillegg er det upraktisk å måle dette for hver enkelt, samtidig som et slikt system sansynligvis ikke ville bli fulgt opp om det ble vedtatt. Til slutt er det den psykologiske modningen som kanskje er enda vanskeligere å måle. Derfor setter man en seksuell lavalder basert på en forventningsverdi. Alderen kan fastslås med legitimasjonen, så lenge man fortsetter at den er ekte. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Alderen kan fastslås med legitimasjonen, så lenge man fortsetter at den er ekte. Joda, i Spania er det påbudt å gå med ID, noe som henger igjen fra Francos tid. "Vent, vent, la meg se ID'en din før vi hopper til køys!" tviler jeg på at det er andre en Politikere som tror vil skje i det virkelige liv. Du forutsetter at der MÅ være en eller annen lov som forbyr frivillig sex mellom kjønnsmodne mennesker. Det er ikke helt klart for meg hvorfor... Endret 9. april 2013 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Jeg har liten kjennskap til Spanias lover, så jeg var ikke klar over at legitimasjon er ulovlig. Det blir uansett på siden av poenget. Jeg forutsetter ikke at det må finnes en lov som forbyr sex av noe slag, men det bør være en lov som hindrer at barn/ungdommer og andre utnyttes seksuelt, selv om de er med på leken. Altså, personer som ikke ser de nødvendige konsekvensene av sex. Endret 9. april 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Jeg har liten kjennskap til Spanias lover, så jeg var ikke klar over at legitimasjon er ulovlig.Påbudt, ikke ulovlig. Spiller til din fordel. Jeg forutsetter ikke at det må finnes en lov som forbyr sex av noe slag, men det bør være en lov som hindrer at barn/ungdommer og andre utnyttes seksuelt, selv om de er med på leken. Altså, personer som ikke ser de nødvendige konsekvensene av sex. Muligens kan vi unngå å kalle kjønnsmodne personer "barn"? Innebærer ikke frivillig sex at partene utnytter hverandre? Uansett alder? 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Påbudt, ikke ulovlig. Spiller til din fordel. Min feil, jeg leste litt fort. Muligens kan vi unngå å kalle kjønnsmodne personer "barn"? Innebærer ikke frivillig sex at partene utnytter hverandre? Uansett alder? Det er sant, man er ikke barn når man er kjønnsmoden. Men den grensa er ikke lett å sette. Ja, et seksuelt forhold innebærer en gjensidig utnyttelse, men det er kjedelig for ungdommen på 13 år hvis den ikke har evnen til å se muligheten for at den blir lurt, hvis den andre parten gir inntrykket av at det forholdet er noe annet enn det egentlig er. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hvor mange personer «i lav alder» leser lovverket og lar være fordi det er forbudt? Det er ikke det det er snakk om.. Folk dreper hverandre selv om det er ulovlig... Poenget er at man har en lov som setter en nedre grense og folk som vil ting gjør som de vil uansett... Men man fjerner automatisk forventningen til noe ved å gjøre det ulovlig... Jeg vet litt om sexpress siden jeg har jobbet i modell bransjen... Det er en dårlig sammenligning, men ikke fordi du ikke har lappen. Bilkjøring innebærer et mye større ansvar enn sex. Så det kunne å skape et liv som du må ta ansvaret for og oppdra er et mindre ansvar? Joda.. Jeg ser absolutt at man kan skade mye og mangt på kort sikt i en bil, men uvettig sex kan skade en god del det også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå