VargAamo Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 AMD-sjef mener egne løsninger vil bli viktige for penere spill.Påstår det er slutt for nye DirectX-versjoner Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 En ting er sikkert og det er at utviklingen for Pc'er og DirectX har gått svært tregt i det siste. Det er ingen tvil om at man trenger et friskt pust på PC markedet for at ting skal endre seg. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av Microsoft DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek begrenset til Microsofts egne OS. Nå som Valve, Alienware og Ubuntu satser stadig sterkere på spilling i Linux så tror jeg ikke spillprodusenter gidder å begrense seg til Microsoft OS lengre. OpenGL/AL/CL/ML/etc kombinerer god ytelse med høy kvalitet på nesten alle OS og er svært effektivt på alt fra mobile enheter og kraftige spillmaskiner. Endret 8. april 2013 av Simen1 8 Lenke til kommentar
oleoleole Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av MicrosoftDirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek begrenset til Microsofts egne OS. Nå som Valve, Alienware og Ubuntu satser stadig sterkere på spilling i Linux så tror jeg ikke spillprodusenter gidder å begrense seg til Microsoft OS lengre. OpenGL kombinerer god ytelse med høy kvalitet på nesten alle OS og er svært effektivt på alt fra mobile enheter og kraftige spillmaskiner. Det Simen skrev. 1 Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Er vel egentlig Direct3D som er grafikk. DirectX består av veldig mange flere APIer som DirectSound, DirectDraw osv. I så måte er hele artikkelen litt misvisende. OpenGL kan vel også i så måte kun erstatte Direct3D, men ikke quote meg på det Edit. Det er vel i så fall "problemet" også om man ønsker å bytte ut Direct3D med OpenGL. Da må man velge APIer for alt annet også om det skal ha noe for seg. DirectX gir deg "alt" i en pakke. Endret 8. april 2013 av The Jackal 1 Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Såvidt jeg vet var DirectX i utgangspunktet en samling API og drivere som gjorde det lettere å spille på pcer, slik at man ikke behøvde å ha en utdanning for å installere og spille spill på pc. Nå er det etter min mening en utdatert dikkedar, som gjerne kan bli erstattet av multi-platform teknologier i stedet for. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 TressFX er jo laget i DirectCompute, sikker på at dere tolker artikkelen korrekt og AMD ikke snakker om at Direct3D12 ikke kommer med neste generasjon? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av MicrosoftDirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek begrenset til Microsofts egne OS. Nå som Valve, Alienware og Ubuntu satser stadig sterkere på spilling i Linux så tror jeg ikke spillprodusenter gidder å begrense seg til Microsoft OS lengre. OpenGL kombinerer god ytelse med høy kvalitet på nesten alle OS og er svært effektivt på alt fra mobile enheter og kraftige spillmaskiner.Det Simen skrev. Ikke bare det, men OSX, iOS og Android benytter alle OpenGL. Dermed blir plutselig Microsoft "the odd man out" med sin lukkede Windows only-DirectX. Når mobilitet og gaming på alle plattformer begynner å bli dagligdag, og nesten ingen av de andre plattformene enn PC kan eller vil kjøre DirectX, da sier det seg selv at produsentene vil samles om det folk flest bruker. Artig at Microsoft plutselig sitter på sidelinjen i denne sammenhengen, og viser klart ulempene med proprietær teknologi. 2 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av MicrosoftDirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek begrenset til Microsofts egne OS. Nå som Valve, Alienware og Ubuntu satser stadig sterkere på spilling i Linux så tror jeg ikke spillprodusenter gidder å begrense seg til Microsoft OS lengre. OpenGL kombinerer god ytelse med høy kvalitet på nesten alle OS og er svært effektivt på alt fra mobile enheter og kraftige spillmaskiner. OpenGL er ikke en konkurrent til DirectX. OpenGL er et rent 3D-grafikk-renderings-API. Dessuten så brukes OpenGL ES 2.0 på mobiltelefoner, og det er støtte for det på PS3, men er ikke det som brukes.OpenGL ES 2.0 er på lik linje som Direct3D 9.0 når det gjelder funksjonalitet. Endret 8. april 2013 av GeirGrusom 2 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av MicrosoftDirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek begrenset til Microsofts egne OS. Nå som Valve, Alienware og Ubuntu satser stadig sterkere på spilling i Linux så tror jeg ikke spillprodusenter gidder å begrense seg til Microsoft OS lengre. OpenGL kombinerer god ytelse med høy kvalitet på nesten alle OS og er svært effektivt på alt fra mobile enheter og kraftige spillmaskiner.OpenGL er ikke en konkurrent til DirectX. OpenGL er et rent 3D-grafikk-renderings-API. Men Direct3D er den viktigste komponenten i DirectX. Altså hvis noen vil bruke OpenGL kan man ikke kombinere det med resten av DirectX. Så dermed blir det slik at hvis noen ikke vil benytte D3D, kan de heller ikke bruke DX. Redundant post is redundant. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Men Direct3D er den viktigste komponenten i DirectX. Altså hvis noen vil bruke OpenGL kan man ikke kombinere det med resten av DirectX. Så dermed blir det slik at hvis noen ikke vil benytte D3D, kan de heller ikke bruke DX. Redundant post is redundant. Tull og tøys. Hvis du vil lage et 2D spill så bruker du Direct2D, ikke Direct3D. Men du vil likevel ønske å bruke XAct, XInput og DirectWrite i tillegg. Kanskje også compute shaders avhengig av hva du skal gjøre. Hvorfor skulle du ønske å bruke OpenGL sammen med DirectX? OpenGL er blitt en byråkratisk etterdilter til Direct3D. Endret 8. april 2013 av GeirGrusom 1 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 *brannfakkel* Hvis du vil lage et 2d-spill i dag bruker du HTML5 og Canvas! */brannfakkel* Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av MicrosoftDirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek begrenset til Microsofts egne OS. Nå som Valve, Alienware og Ubuntu satser stadig sterkere på spilling i Linux så tror jeg ikke spillprodusenter gidder å begrense seg til Microsoft OS lengre. OpenGL kombinerer god ytelse med høy kvalitet på nesten alle OS og er svært effektivt på alt fra mobile enheter og kraftige spillmaskiner. Det er kun pga directX at mange ennå har mastodonten windows installert på hoved-pcen sin hvor man spiller velger jeg å tro. Har det selv på HTPCen hvor det spilles litt og hadde gått over på en linux-distro umiddelbart om ikke directX var såpass innkjørt i spillmarkedet. Ser fram til at spillbransjen legger om. 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Tull og tøys. Hvis du vil lage et 2D spill så bruker du Direct2D, ikke Direct3D. Men du vil likevel ønske å bruke XAct, XInput og DirectWrite i tillegg. Kanskje også compute shaders avhengig av hva du skal gjøre. Hvorfor skulle du ønske å bruke OpenGL sammen med DirectX? OpenGL er blitt en byråkratisk etterdilter til Direct3D. Sukk. Det er kun Windows som kan bruke de verktøyene du nevner. Og de aller, aller fleste spill er laget i 3D. Dermed er det OpenGL vs Direct3D som er den mest spennende debatten. Dersom spillutvikler A ønsker å utvikle et spill for alle plattformer, både tradisjonelle og håndholdte, har han to valg: DirectX som utelukker iOS, Android, OSX og Linux, eller OpenGL (+OpenAL + alt annet de trenger) som støtter alle plattformer. Alternativ 3 er å utvikle i DX for Windows, og OGL+venner for de resterende plattformene. Hva ville du gjort? 2 Lenke til kommentar
cpt123 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 å ja! la oss få slutt på directx! windowsmonopolet på spill er vi ikke tjent med! 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 OpenGL er ikke en konkurrent til DirectX. OpenGL er et rent 3D-grafikk-renderings-API. Dessuten så brukes OpenGL ES 2.0 på mobiltelefoner, og det er støtte for det på PS3, men er ikke det som brukes.OpenGL ES 2.0 er på lik linje som Direct3D 9.0 når det gjelder funksjonalitet. Beklager at jeg glemte å nevne OpenAL, OpenML, OpenCL i samme slengen som OpenGL. Dette er et komplett og utviklervennlig alternativ til hele DirectX, ikke bare Direct3D. OpenGL ligger fortsatt foran Direct3D i både funksjonaltiet, ytelse og utviklerverktøy så vidt jeg vet. 3 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Sukk. Det er kun Windows som kan bruke de verktøyene du nevner. Og de aller, aller fleste spill er laget i 3D. Dermed er det OpenGL vs Direct3D som er den mest spennende debatten. Dersom spillutvikler A ønsker å utvikle et spill for alle plattformer, både tradisjonelle og håndholdte, har han to valg: DirectX som utelukker iOS, Android, OSX og Linux, eller OpenGL (+OpenAL + alt annet de trenger) som støtter alle plattformer. Alternativ 3 er å utvikle i DX for Windows, og OGL+venner for de resterende plattformene. Hva ville du gjort? Når kun 50% av brukerbasen på windows (ifølge steam) har funksjonelle OpenGL-drivere, og 85% har funksjonelle Direct3D-drivere er det ikke så voldsomt rart at OpenGL ikke tas i bruk. Av denne grunn oppdaterer heller ikke AMD sin OpenGL-støtte og det hele ender opp i sirkellogikk der ingenting endrer seg. 1 Lenke til kommentar
cpt123 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 microsoft bruker spillmonopolet for å tvinge brukere over på nytt OS de ikke ønsker. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Når kun 50% av brukerbasen på windows (ifølge steam) har funksjonelle OpenGL-drivere, og 85% har funksjonelle Direct3D-drivere er det ikke så voldsomt rart at OpenGL ikke tas i bruk. Av denne grunn oppdaterer heller ikke AMD sin OpenGL-støtte og det hele ender opp i sirkellogikk der ingenting endrer seg. Vel. Nå kjører jo Steam på OSX og Linux, så utviklere har jo all grunn til å lese seg opp på OpenGL. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Det er ikke mange månedene siden Steam startet å tilby støtte for Linux. Etter en ukes tid var det 35 spill der om jeg husker riktig. Nå er det over 200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå