Gå til innhold

Dual boot win 8 og win 7?

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan skal jeg få dette til når jeg har win 8 fra før? Jeg har testet å delt opp harddisken i disk management, skrudd av secure boot og prøvd å installere windows 7 fra en ISO fil. Da jeg trykker custom på install, kommer opp oversikten over de forskjellige harddiskene.

Når jeg velger harddisken og prøver å installere, så kommer opp denne feilmeldingen;

'Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.'

Denne feilmeldingen kommer også opp når jeg har prøvd å dele harddisken med GParted. Jeg har ikke so mye peiling på pc, og har søket meg frem til det meste på internett, men til ingen nytte.

Både på disk management og GParted står der at den nye harddisken er en NTFS drive. Men feilmeldingen om at det er en GPT hd kommer likevel opp.

Noen som har løsningen på dette?

PC'en er en Dell Inspiron

harddisken 1TB - WDC WD10JPVT-75A1YT0

post-149960-0-66046200-1365405671_thumb.jpg

post-149960-0-36273800-1365405682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke forstår er hvorfor du velger GPT basert partisjon, det er vel noe du har gjort i windows 8 etter installasjon?

Eneste som trenger GPT er harddisker som er større en 2.2 TB per partisjon for å få tilgang til hele system disken. Beste er å ha slike harddisker til backup (Film/spill) både fordi bios vil da også takle dette men også for å slippe problemer som eksemplet over.

Nå er det vel ikke så enkelt å konvertere tilbake, så det enkleste er nok å installere windows 8 på nytt.

http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

Ut i fra denne trenger du UEFI baserte hovedkort i windows 7 for å kunne starte fra GPT baserte systemharddisker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Slik ville jeg gjort det:

Skrudd av Secure Boot for å kunne installere andre operativsystemer enn Windows 8.

Installert Windows 7 og slettet hele disken under installasjonen.

Krympet Windows 7 partisjonen i Diskbehandling for deretter å opprette en ny partisjon til Windows 8.

Installere Windows 8.

Det er nemlig enklest (og anbefalt) og installere det eldste operativsystemet først.

Du må da få tak i Windows 8 setup (lån en DVD eller last ned ISO).

Google disable secure boot, da jeg ikke kan oppskriften.

Ønskes flere detaljer, bare be om hjelp :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...