nomore Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei! For ca to uker siden la eg ut en vare for salg på ei facebook gruppe. Eg fikk ingen respons som eg kunne se på annonsen, og i går la eg ut en melding på annonsen om at det nå var budrunde uten minstepris. Etter ett par timer får eg inn ett bud pluss en som tar kontakt og lurer på hvorfor eg ikke svarte på PM'en om den opprinnelige prisen. Etter nærmere sjekk viser det seg at det ligger en melding til meg under "ANNET" i facebook, fra en som var interessert i å kjøpe varen til opprinnelig pris. Denne meldingen har eg ikke fått, eller svart på. Vedkommende er fortsatt interessert i å kjøpe varen. Nå er eg i stuss på hva eg skal gjøre for at dette skal bli mest mulig rettferdig. Budrunden er satt til å avsluttes i kveld kl 21:00. Slik eg ser det har eg tre alternativer: 1. Avslutte budrunden, beklage misforståelsen til vedkommende som har lagt inn bud og deretter selge til opprinnelig pris. 2. Avslutte budrunden, beklage misforståelsen til vedkommende som har lagt inn bud og deretter gi førstemann(før budrunden) tjangs til å gi ett bud og deretter selge til vedkommende for budet som blir gitt. 3. Fortsette budrunden, og gi beskjed til han som meldte seg først at han nå må legge inn bud. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 I utganspunktet så har du forplikta deg til å selge varen til den personen som sendte deg ein PM. Så uansett kva du gjer så må denne personen få tilbud om å kjøpe varen til avtalt pris. Det beste for deg vil være dersom du får den fyrste personen til å trekke sitt tilbud og heller bli med på budrunden. Dersom det er stor prisforskjell mellom den opprinnelige prisen og det budet som ligger inne nå så kan det være at du får til ei slik løysning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Annonsen er et forpliktende tilbud fra din side (med mindre det fremkommer av annonsen at den ikke er det). Når en person har akseptert dette tilbudet er bindende avtale inngått. Aksepten er kommet frem når den er kommet til deg - at du ikke vet om den ennå er ikke avgjørende. Annonseringen av en budrunde vil vanligvis også være forpliktende for selger hvis ikke annet fremkommer. Det innebærer at nå som noen har akseptert tilbudet ditt og du har annonsert budrunde på samme gjenstand har du nå egentlig solgt samme ting to ganger. Dette kan medføre en del problemer for deg hvis både vinneren og akseptanten fastholder avtalen. Dine lovlige handlingsalternativer er å få akseptanten til å trekke sin aksept, eller budgiverne til å trekke seg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Har nå vært i dialog med første kjøper og vi ble enige om at han trakk seg fra første avtale og deretter la inn ett bud på aksjonen som var høyere enn hva første _budgiver_ hadde lagt inn, men samtidig lavere enn opprinnelig utropspris(det første avtale tilsa). På den måten var han høyeste budgiver, og fikk varen, og samtidig så fikk han varen til en lavere pris enn først annonsert. Det ordnet seg dermed for alle parter. Takker for innspill 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå