Chill Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Jeg har en ødelagt fujitsu harddisk som jeg leverte inn forrige uke, elkjøp påstår at det bare er ett års garanti på den. Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg å finne et sted på nettet der det står at det er 3 års garanti. Jeg har leitet på nettet etter artikkler og det nærmeste jeg har kommet er en artikkel på toms hardware, her står det 3 års garanti. http://www.tomshardware.com/storage/200101.../40gbhd-02.html Kan jeg bruke denne artikkelen mot elkjøp? Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Sto hardisken i en FSC pc? kjøpte du den som en egen vare? ble den innkjøpt av et firma eller privat person? Slike ting kan gi deg ulike garanti betingelser, kan også være forskjellige betingelser på forskjellige serier av hardisker. Det er vel ikke så lurt å komme med en artikkel du har funnet på nettet, er det ikke en bedre ide og ta kontakt med Fujitsu Siemens? og eventuelt få noe skriftlig fra de.. Huske også forskjellen på garanti og reklamasjon.. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Har du kikket på Fujitsu da?? http://www.fel.fujitsu.com/disk-warranty 12 måneder _garanti_ Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Når kjøpte du denne disken? Er ikke sikker på om man regner 2 eller 5 år reklamasjonstid på disker, men er det under 2 år siden, kan helt sikkert kreve utbedring (= få ny) i følge loven Lenke til kommentar
Chill Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 @killer Jeg kjøpte kun disken. Det er underordnet om jeg kjøper den hos elkjøp (som i dette tilfellet) eller av et annet firma. Det fabrikanten setter som garanti fra fabrikk er det som gjelder. Om et firma ønsker å gi lengre garanti er en annen sak, men mindre har de ikke lov til. Jeg har snakket med fujitsu Norge, men elkjøp får ikke fujitsuprodukter fra dem (ble litt overrasket der), og de var unnvikende på spørsmålet. Disken ble kjøpt i 2001, men som de fleste av dere sikkert vet, så reduserte de fleste harddiskfabrikantene garantien fra 3 til 1 år ifjor. Det er her jeg håpet noen kanskje visste om et sted hvor det stod noe om dette, slik at jeg kan "ta" elkjøp på det. At jeg refererte til artikkelen på toms hardware er fordi det faktisk står 3 år der, jeg håpet at en norsk artikkel kanskje fantes med de samme tallene. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Du nevner ikke om du kjøpte den privat eller på firma, men hvis du kjøpte den privat og den har havarert så burde du kunne påberope deg 2års reklamasjonsrett. Men uansett hvis det var 3års fabrikk garanti på disken da du kjøpte den kan jeg ikke skjønne annet enn at det er 3år som gjelder. Hvis du ikke kommer noen vei med elkjøp send en mail til Fujitsu Europe og spør da vel om de fremdeles står for 3år på den aktuelle disken - de burde det... Ta det med disse først: http://www.fel.fujitsu.com Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hadde jeg vært deg hadde jeg gått inn på elkjøp med disken og sagt jeg ville reklamere på hardisken, de kan uannsett ikke nekte deg reklamasjons behandling. De må da fylle ut skjema og sende inn til Fujitsu Siemens Sverige eller Danmark (der di har handlet inn disken). Da får du litt mere på papiret, altså skjemaet og svaret du får fra Fujitsu S om det skulle bli mere krøll. At det står en selger å sier ditt og datt om garanti har egentlig ikke så mye å gjøre med saken. Reklamasjon er tingen! PS. Alt hadde nok vært lettere om Elkjøp hadde fått varene sine gjennom en "Norske" Fujitsu Siemens. Men det er typisk at de handler inn fra tex Sverig for å "kutte" mellomledd, men det er ikke så lurt i lengden, avstanden til leverandør blir for stor og håndtering av tex reklamasjons blir problematisk. Men håper det løser seg for deg! Lenke til kommentar
Chill Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 Takk for hjelpen. Jeg er forberedt på å gå langt med denne saken. Ikke på grunn av pengene, men prinsippet Ps! Fant forresten data om disken begravd langt inni fujitsu sidene. Håper ordet "Component life (years) 3 years " er til hjelp. Det betyr vel at den er ment å vare lenger enn 2 år og faktisk blir fanget opp i den gamle kjøpsloven også. http://www.fel.fujitsu.com/home/product.as...sp?L=en&PID=225 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Min memorex 8x cd-brenner tok kveld etter 1 1/2 år (kjøpt på expert) Jeg leverte den inn på reklamasjon(garantien var utgått 1år) expert sendte den inn og 2 uker senere fikk jeg en NY 24x... Er bare å levere den inn og si at du reklamerer på den (innen for 5 år siden disken er ment å vare lenger en 2) Lenke til kommentar
John Doe Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Har selv en Fujitsu Siemens laptopp som jeg har hatt endel problemer med. Det er 3 års garanti på dem, bortsett fra batteriet som kun har 6mnd. Min er bare 18mnd gammel og skal in til rep for 3 gang.. Batteriet er gåent i tillegg men får ikke nytt på garantien. sjekk www.effekt.no de reparerer pc`er for Fujitsu Siemens. Om det er annen garanti på hd som på batteri vet jeg ikke noe om, men den er vel ment å vare minst 3 år? Er produktet solgt som et Fujitsu Siemens produkt spiller det vel ingen rolle hvor det er kjøpt. Fujitsu Siemens garanti må jo gjelde alle deres produkter. John Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå