Robot92 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 har lyst til å kjøpe meg et systemkamera, når jeg går ute så er det alltid "å se der, det hadde vært et fint bilde" men har ikke noe kamera å knipse "bildet" med. liker naturbilder generelt og lyst til å ta noen bilder selv. jeg er nybegynner på det meste innen kamera og sånn, så jeg vil spørre dere om kamera. mitt budsjett ligger vel på rundt 3500 et sted, mye mer enn det vet jeg ikke om jeg vil bruke. må se ann. hvilke kameraer mener dere er et fint nybegynner kamera?? enkel meny, lett å bruke, tar fine bilder på auto-modus men likevel lett for amatør å prøve fram manuelle innstillinger. leste testen om D3200 og det virker som et greit kamera, men hvor stor forskjell er det på kameraene?? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hvis du "alltid" ser er fint bilde når du er ute og går er du jammen meg heldig. For egen del ser jeg kanskje ett i måneden, hvis jeg er griseheldig. Basert på det du skriver ville jeg ikke sett etter noe DSLR, men heller et godt kompaktkamera med godt obektiv. Basert på mine preferanser ville jeg anbefalt et brukt Fuji X100, eller kanskje det enda mer kompakte X20. Eller noe tilsvarende fra en av de andre produsentene. Jeg ville kikket på denne type kamera fordi du sier at du vil ha med deg hele tiden, og da betyr vekt og størrelse noe (for de fleste av oss...) 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg er helt enig med rogkas. Et avansert kompaktkamera er nok et mye lurere valg. Om du skulle få helt fotodilla og dermed lyst til å kjøpe deg et stort speilreflekskamera senere er det uansett kjekt å ha et kompaktkamera i tillegg. Sony RX100 og Fuji X20 ville jeg tatt en meget god titt på. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hvorfor ikke systemkamera folkens? Trådstarter kan jo sjekke prisguiden og lese seg opp på de systemkameraene som virker interessante. Det lønner seg å lese og sammenligne til den store gullmedaljen før man bestiller. Forundersøkelser, sikling, er morro. Særlig når man finner ut nye ting som gjør at man skifter sikleprodukt. Noen sånne runder så blir man temmelig trygg på at man har gjort et valg som passer utmerket til en selv. Nikon D3200 + 18-55mm VR, Nikon D5100 + 18-55mm VR og Canon 600D + 18-55 IS er gode utgangspunkt. Hvis optisk søker kan unnværes så er det også en rekke speilløse systemkamera som kan være aktuelle. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Kikk også litt på disse anbefalingene: http://www.akam.no/a...kvalitet/112249 Ennå mindre kamera gir også gode bilder i godt lys, men størrelsen vil ofte gå både på bekostning av bildekvalitet og betjening: http://www.akam.no/a...-og-godt/112204 Med mindre man ønsker å ta bilder av fugler i flukt ville jeg kjøpt et systemkamera uten speil, disse er mindre og lettere. Selv har jeg et Canon EOS 40D med masse objektiver som ligger i en skuff, jeg har heller kjøpt nye Samsun NX-kameraer og objektiver som jeg tar med meg. Begynner du med systemkamera er budsjettet ditt kun starten, tusenlappene flyr fort når man skal kjøpe alt som man siden "trenger". Trenger du ikke mer enn et kamera og et objektiv er det bedre å kjøpe et godt kompaktkamera som i anbefalingen øverst. Fordelen med systemkamera fremfor kameraene øverst er at de kan gi bilder med litt mindre støy ved lite lys, og mindre dybdeskarphet. Ulempene er størrelse. Skal man kjøpe et godt objektiv til et systemkamera koster de fleste mer enn budsjettet ditt. Endret 8. april 2013 av Frobe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Motivene er der, om man lærer seg å se de Jeg vil anbefale et kompakt systemkamera, da man får litt fler muligheter enn et godt kompaktkamera. Japan Photo har fortsatt billigsalg på Olympus E-PM1. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Motivene er der, om man lærer seg å se de Motiver er det overalt. De fine bildene er det lenger mellom...hehe... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Motiver er det overalt. De fine bildene er det lenger mellom...hehe... Jeg trodde det var de gode fotografene som det er langt mellom 5 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg trodde det var de gode fotografene som det er langt mellom Jeg tror det en sammenheng mellom gode fotografer og gode fotografier. Men jeg kan jo ta feil...:-D Lenke til kommentar
to88he Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Jeg forstår heller ikke helt hvorfor enkelte fraråder speilrefleks. Men det er noen ting man må godta hvis man velger speirefleks: 1: Det er et salig drass og man må være villig til å bære det med seg nesten overalt. 2: Man bør sette seg inn i eksponering(blender, lukker, ISO) 3: Man bør lære seg litt enkel bilderedigering 4: Man bør etterhvert supplere med noen ekstra objektiver for best resultat Hvis man er uenig / ikke villig til å gå med på disse punktene så bør man begynne å vurdere andre alternativer. Hvis man ikke setter seg ordentlig inn i punkt 2 og 3 vil man ende opp med et dårlig resultat der kanskje et godt kompaktkamera gjør jobben langt bedre. Det er svært mange som kjøper speilrefleks og forventer gode bilder rett ut av kameraet, slik er det ikke. Og mange blir derfor svært skuffet over sitt første møte med speilreflekskameraer. Når det gjelder hvilke modeller som passer best for en nybegynner finnes det overhodet ingen svar på dette. Alle nybegynnerkameraer i samme prisklasse på markedet i dag tar svært gode bilder og er som regel veldig brukervennlige. Forskjellene mellom kameraene i samme prisklasse har aldri vært mindre enn de er i dag. Du kan ikke velge feil. Nikon og Canon er nok fortsatt størst på bruktmarkedet, hvis du skal legge tilgjenligheten av brukt utstyr til grunn. Til tross for dette skal du slite med å ikke finne egnede objektiver uansett kameraprodusent. Reis i en butikk å klå på de forskjellige modellene og finn ut hva DU liker best å holde i. Hør aldri på selgeren, da han/hun kun promoterer det de tjener best på. Endret 8. april 2013 av to88he 5 Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg forstår heller ikke helt hvorfor enkelte fraråder speilrefleks. Enig i det, speilrefleks er fortsatt best på noen områder og det er flere modeller osm gir veldig mye for pengene. Men jeg synes det er helt på sin plass å "advare" mot at det også er ulemper med speilrefleks. 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg forstår heller ikke helt hvorfor enkelte fraråder speilrefleks. Fordi trådstarter er en nybegynner med veldig lavt budsjett som antakelig kommer til å bruke kun kitobjektivet, mest til "knipsing" på full auto. Det skriker kompaktkamera. Det er et vanskelig valg, fordi man ikke vet hva man egentlig trenger før etter et par år. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) har lyst til å kjøpe meg et systemkamera, når jeg går ute så er det alltid "å se der, det hadde vært et fint bilde" men har ikke noe kamera å knipse "bildet" med. Lykke til. Du kommer garantert til å bli skuffet og så havner du i HDR-hølet... Jippi tenker du Jeg liker avanserte kompaktkameraer og speilløse kameraer, men det beste å lære med er dSLR. Slike avanserte kompakter kan du kjøpe når du kan ting og vil være kul slik som oss andre Jeg vil anbefale deg å kjøpe speilrefleks. 3500kr. er ikke mye penger, kjøp gjerne brukt på foto.no Personlig ville jeg heller ha gått for en gammel Canon 40D med 17-85mm til 3000kr. enn en ny D3200. D3200 er bedre pga at den er 4-5 år nyere men godfølelsen på en 40D er 100 ganger bedre. LINK NB! Det er lov å prute på slike bruktkjøp. Kanskje noen Canon folk kan hjelpe deg med anbefalt pris på noe slikt. Endret 8. april 2013 av kelux Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Hør aldri på selgeren, da han/hun kun promoterer det de tjener best på. Det var da veldig generaliserende Går man til en useriøs butikk, så er det kanskje sant. Men jeg har selv jobbet for flere fotobutikker, og både jeg og mine kollegaer promoterte det vi mente kunden var best tjent med, selv om kameraet ble solgt med tap. I lengden taper man mer på å anbefale feil produkt, for da kommer ikke kunden tilbake. Så kjøper man i en av de større fotoforhandlerne, så pleier du å få ærlige og riktige svar. Det er også min erfaring etter å etter hvert ha gått fra å være selger til å være kunde. Og noen ganger lønner det seg å høre litt på hva selgeren sier, da de har god erfaring om hva folk er fornøyde og ikke fornøyde med, hvilke merker som er best mtp driftsikkerhet og så videre. For all del, forum kan også være en grei pekepinn, men i motsetning til selgere i fotobutikker så er mange kun kjent med sitt eget kamera, og kanskje et par til enten ved førstehåndskjennskap eller ved omtale. Mange er det man kan kalle "fanboys", og selv om man finner disse hos selgere også, så har de fordelen av å kunne prøve andre merker og da finner man fort ut at det ikke bare er "ens eget merke" som teller. Jeg fikk flere aha-opplevelser da jeg begynte å jobbe i butikk og en stund etterpå. Endret 8. april 2013 av Bergendahl 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg pendler nå om dagen Notodden - Porsgrunn og har med meg Olympus E-P3 i den minste retroveska som man akkurat får trøkket kamera ned i, merker knapt at har det med meg og 2 av bildene mine tatt med det i påska ble akseptert av Vogue.it så kvaliteten er ikke noe å si på sammenlignet med DSLR. Bruker 14-42mm kitobjektivet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg pendler nå om dagen Notodden - Porsgrunn og har med meg Olympus E-P3 i den minste retroveska som man akkurat får trøkket kamera ned i, merker knapt at har det med meg og 2 av bildene mine tatt med det i påska ble akseptert av Vogue.it så kvaliteten er ikke noe å si på sammenlignet med DSLR. Bruker 14-42mm kitobjektivet. Olympus E-P1 som Tomsi42 nevnte lenger oppe i tråden gir eksakt samme bildekvalitet som E-P3 og selges vanvittig billig (knappe 1400 kroner inklusiv 14-42 zoom) om dagen. Ikke samme byggekvalitet og brukergrensesnitt som E-P3, men litt mindre og lettere og mye for pengene IMO - hvis TS kan tenke seg et spilløst systemkamera. https://prisguiden.no/produkt/olympus-e-pm1-149260 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Olympus E-P3 med 14-42mm + 40-150mm ekstra batteri i en veske veier ca 800 gram, Nikon D700 med 14-24mm+24-70mm+70-200mm veier ca 6 kg.... Ser Japanphoto selger Nikon 1 V1 til latterlig pris, og tester av V2 viser at bildekvaliteten på den nye og mye dyrere modellen er minimal. Lenke til kommentar
Robot92 Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Jeg forstår heller ikke helt hvorfor enkelte fraråder speilrefleks. Men det er noen ting man må godta hvis man velger speirefleks: 1: Det er et salig drass og man må være villig til å bære det med seg nesten overalt. 2: Man bør sette seg inn i eksponering(blender, lukker, ISO) 3: Man bør lære seg litt enkel bilderedigering 4: Man bør etterhvert supplere med noen ekstra objektiver for best resultat Hvis man er uenig / ikke villig til å gå med på disse punktene så bør man begynne å vurdere andre alternativer. Hvis man ikke setter seg ordentlig inn i punkt 2 og 3 vil man ende opp med et dårlig resultat der kanskje et godt kompaktkamera gjør jobben langt bedre. Det er svært mange som kjøper speilrefleks og forventer gode bilder rett ut av kameraet, slik er det ikke. Og mange blir derfor svært skuffet over sitt første møte med speilreflekskameraer. hvor tungt et slikt kamera er vet jeg ikke etetrsom jeg ikke har hatt noen. men blender lukker og ISO har jeg lyst til å lære meg. holdt på med smått av bilderedigering før. kan ikke mye bare prøvd meg fram egentlig. hva er forskjellen på et speilrefleks kamera og et speilløst? takk for alle svar hittil. skal lese noen av linkene som ble sendt, skal se om jeg får flere spørsmål elelr flere svar etter å ha lest disse linkene da. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Speilet i en speilrefleks er en mekanisme for å optisk videreformidle lyset fra objektivet til søkeren. Det ligger foran sensoren og må løftes ut av veien for å ta bilder, og senkes når bildet er tatt. Dette gir en tydelig klakk-lyd. Et speilløst kamera bruker istedenfor sensoren til å vise bildet på skjermen på baksiden, eller i en liten ekstraskjerm i søkeren. I gamle dager kunne ikke sensoren på DSLR vise live-bilder, og inntil nylig hadde kun tradisjonelle DSLR raskere fasedetekterende autofokus. Uten speil kan kamerahuset og objektivet bygges mye mindre. Lenke til kommentar
Robot92 Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 utifra hva jeg har lest før og nå, så trenger ikke man å kjøpe et dyrt speilrefleks(?) fordi det er objektivet som har noe å si. har jeg rett i dette? for noe jeg tenkte var f.eks. kjøpe et nikon D3200 så heller koste på dyrere objektiv videre. jeg føler systemkamera er mer hva jeg ser etter, jeg vil kansje ta auto modus i starten, men vil aller helst prøve ut manuelle instillinger, og hadde tenkt til å redigere bildene jeg tar. så egentlig føler jeg kompaktkamera ikke er noe jeg er ute etter. frobe ovenfor her, hvor store er forsjellene på bilder med speil og uten speil, hva er + og hva er - med de forskjellige?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå