frevild Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Men § 8 2. ledd gjelder ikke "skog". Kun skogmark. SOm altså er et snevrere begrep. Uansett er det så vidt jeg vet lov å tenne opp grill, primus ol. fyringsmidler som ikke står på skogbunnen og ikke utgjør en skogbrannfare. Det finner jeg flere sider som påstår og, men jeg finner det ikke i forskriften. Skogmark omfatter "grunn som er skogproduserande". For å finne ut om et areal er "skogmark", må en derfor se på om arealet produserer skog. Da må en se hvordan "skog" er definert, og her er det siterte fra forarbeidene av betydning. For øvrig virker skogbrukslovens § 2 temmelig uelegant når den skiller mellom "skog" og "skogproduserende grunn". Har alternativet "skog" noen selvstendig betydning? Forskriften forbyr å "gjøre ild" - det er ikke så spesielt presist. Det kan vel omfatte primus, trangia og grill - som jo alle involverer ild i form av levende flammer. At slike apparat skal være lov siden de innebærer mindre brannrisiko, er en fornuftig tanke. Men forskriften synes ikke å bygge på fornuft. Endret 19. april 2013 av frevild Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå