Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er det lov å tenne bål i skogen nå?

Sectumsempra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenner bål i skogen året rundt men jeg har alltid 200 % kontroll på hvor jeg har vann og prøver og fyre bål nærmest mulig vannet om jeg har mulighet. Men tider når det er bålforbud varierer kraftig med hvor i landet du bor med tanke på vær og vind,tørt,bløtt osv.

Generelt

"Det er forbudt å tenne bål i skog og mark fra 15. april til 15. september.

Det finnes oppmerkede bålplasser hvor det fortsatt er lov.

Det er lov til å bruke primus eller grill på bein hvis den plasseres så omgivelsene ikke blir antent."

Men tenn bål når du vil så lenge du har mer en 100 % kontroll siden konsekvensene er ikke små om det skulle gå galt , Og har det regna i 3-4 dager i strekk som det pleier om sommeren er det jo ikke noe problem, Problemet blir og få fyr.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 4
Lenke til kommentar

skogbrann2-680_692919i.jpg

og hva mente du med det ? la du merke til at jeg skrev "Men tenn bål når du vil så lenge du har mer en 100 % kontroll" ? Bålforbud er en generell regel som man kan overse når det har regna noen dager for eks eller at du omringer det med steiner i vannkanten noe jeg har gjort ofte og aldri blitt noe drama av det

Lenke til kommentar

Bålforbud har jeg aldri brydd meg om men det er ikke vanskelig og bedømme om det er dumt og fyre bål eller ikke, Er det knusk tørt og du sitter midt i lyngen midt i skauen uten vann og du tenner bål så er det mer fornuftig og styre med haka når du kjører bil. Det er bare og bruke hue litt mer en vanlig og følge med og ikke legge seg ved siden av og duppe

Lenke til kommentar

og hva mente du med det ? la du merke til at jeg skrev "Men tenn bål når du vil så lenge du har mer en 100 % kontroll" ? Bålforbud er en generell regel som man kan overse når det har regna noen dager for eks eller at du omringer det med steiner i vannkanten noe jeg har gjort ofte og aldri blitt noe drama av det

Nei, det er ikke det. Det er sånne som deg som skaper skogbrann. Og rent rettslig, så er du fullstendig på bærtur. § 8-2 i Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn lyder som følger:

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet.

Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april – 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

Kommunestyret kan altså fravike forbudet, men du personlig kan ikke gjøre det. Det du skriver er med andre ord svada.

Endret av Herr Brun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og husk at man har aldri 100% kontroll. Selv gamle ringrever som har fyrt opp kaffebålet sitt på samme sted hver påske i 20 år kan bli overrasket over klima, vindforhold og andre momenter man _ikke_ har kontroll eller oversikt over. Ei gnist på feil sted er nok.

Og når det først går galt så skal det _veldig_ mye til for at ei vannflaske eller lett tilgang til vann i nærheten kan avverge større brann. Er det først tørt nok så antennes fort ett område som er større enn hva ei vannflaske kan dekke over, og det sprer seg fortere enn hva man rekker å hente av påfyll til vannflaska.

Det har vært over 40 skog og lyngbranner hittil i år på vestlandet. Noen var nok påsatt, men de fleste ble startet ved ett uhell av noen som trodde de hadde 100% kontroll, "skulle bare" og ikke minst "hadde gjort det før".

Lenke til kommentar

Trådstarter bør fortelle hvor i landet han befinner seg. Her i Troms er det for tiden umulig å starte skogbrann.

Men fortsatt ulovlig å tenne bål, med mindre kommunen har gjort unntak. Det er altså ikke en vurdering du står fritt til å gjøre. På samme måte som du ikke har lov til å kjøre i 150 km/t på motorveien selv om det er få biler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov å tenne bål i utmark mellom 15 september og 15 april.

I innmark har du i prinsippet lov til å tenne opp bål heile året, men med eit par restriksjoner.

Den viktigaste restriksjonen er nok brannlova sin aktsomheitsparagraf, så dersom brann oppstår så vil ein også vanligvis være skuldig i brudd på §5 i brannlova.

Forurensningslova gjer at ein plikter å forhindre forurensning, tilførsel av gass til luft ligger under forurensningslova sin definisjon av forurensning.

I tillegg har ein del kommuner laga lokale forskrifter. Dei lokale forskriftene kan enten gi unntak frå grunnregelen om at det er bålforbud mellom 15 april og 15 september, eller til og med begrense lovlegheita av å brenne bål ytterligare. Fleire kommuner har innført forbud mot brenning av hageavfall.

Det kan også tenkast at det foreligger lokale politivedtekter i enkelte kommuner som seier noke om bålbrenning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenner bål i skogen året rundt men jeg har alltid 200 % kontroll på hvor jeg har vann og prøver og fyre bål nærmest mulig vannet om jeg har mulighet. Men tider når det er bålforbud varierer kraftig med hvor i landet du bor med tanke på vær og vind,tørt,bløtt osv.

Generelt

"Det er forbudt å tenne bål i skog og mark fra 15. april til 15. september.

Det finnes oppmerkede bålplasser hvor det fortsatt er lov.

Det er lov til å bruke primus eller grill på bein hvis den plasseres så omgivelsene ikke blir antent."

Men tenn bål når du vil så lenge du har mer en 100 % kontroll siden konsekvensene er ikke små om det skulle gå galt , Og har det regna i 3-4 dager i strekk som det pleier om sommeren er det jo ikke noe problem, Problemet blir og få fyr.

Dette forbudet mot bålfyring gir meg fnatt. Det går mye lenger enn man kan forklare rasjonelt. Hvis det har regnet i ukesvis og alt av skog er søkk vått, klarer man ikke lage skogbrann om man går inn for det en gang. Likevel skal man bli lovbryter om man tenner seg et vanlig kaffebål. Det er også ulovlig å tenne bål på en fuktig slette - eller for den del i en blautmyr eller på en holme. Ved at forbudet også gjelder bål "i nærheten av skogmark", vil ild på en stor, åpen parkeringsplass også være forbudt.

Det snurrige er også at det allerede finnes et forbud som er tilstrekkelig:

"Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann."

Dette forbudet retter seg mot nettopp brannspredning. Det burde være tilstrekkelig.

Å bare forutsette at det alltid er slik brannfare halve året, slik at bål skal være forbudt i denne tiden, er uintelligent og uelegant. Og hva verre er, det rammer et vanlig, sunt friluftsliv som man i samfunnet ellers prøver å fremme. DNT har også tatt til orde for å fjerne forbudet.

Forbudet gjør også vanlige folk til småbarn som ikke kan tillates å vurdere selv om det er brannfare eller ikke. Det er i seg selv betenkelig. I tillegg kan man spørre om man får den samme respekt for regelverket når man har sittet i en dyvåt skog uten lov til å varme seg på et bål.

Min mistanke er at det er skognæringen som har fått foreslått dette forbudet, og at det har gått igjennom uten at noen i departementet har vurdert det slik de jo burde. Skognæringen har ikke noen interesse i å ivareta friluftslivet: Jo færre som tenner bål, jo bedre er det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet i år har vært at det har vært ekstremt mange skog og lyngbranner fordi det er(eller har vært) uvanlig tørt. De fleste av disse har ikke kommet ut av kontroll med vilje, men vært uhell eller uforsiktighet som årsak.

Hva skal man gjøre da?

Skal man forby bålbrenning uten at grunneier har forvisset seg om at det har regnet x-antall mm med regn de siste x antall dager?

Eller skal man gå ut på lokalradio og lokalaviser og liste opp lokale stedsnavn hvor det er forbudt/lov å brenne bål, oppdatert daglig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min mistanke er at det er skognæringen som har fått foreslått dette forbudet, og at det har gått igjennom uten at noen i departementet har vurdert det slik de jo burde. Skognæringen har ikke noen interesse i å ivareta friluftslivet: Jo færre som tenner bål, jo bedre er det.

Dette trur eg du har mykje rett i.

Under skogbrannen i Froland i 2008 så gjekk det med nesten 30 mål med skog, samt ein del hytter og kraftledninger. Det økonomiske tapet var på ca 30 mill kroner. Dei totale kostnadane som måtte dekkast etter brannen var på nesten 100 mill kroner, noke som betyr at samfunnet har brukt nesten 70 millioner kroner på å slukke brannen.

Ein hadde over 2000 mann i sving fra brannvesen, politi, heimevern og sivilforsvar i tillegg til ein rekke helikopter.

Ein må jo kunne spørre seg om det ikkje hadde vært betre samfunnsøkonomi om ein lot brannen få konsumere opp til tre gongar så mykje skog, i staden for å sette inn så mange resursser for å redde skogen.

Når det gjeld det å lage skogbrann når det regner så har du heilt rett i at det er nærmast umogleg å få til. Det finnes områder der flammane frå eit bål kan treke ned i myrgrunnen der det ligger å ulmer i lang tid før flammane bryter ut igjen mange dagar seinare når det har blitt tørrare i skogen, men det skjer svært skjeldan.

Lenke til kommentar

Men hadde ikke de 2000 personene gjort det arbeidet de gjorde er det jo ikke sikkert at brannen ville ha begrenset seg til tre ganger så mye som det som gikk tapt. I tillegg er det risiko for å varig ødelegge dyrebestander, tap av eiendom i større grad, ødeleggelse av infrastruktur og ikke minst tap av menneskeliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet i år har vært at det har vært ekstremt mange skog og lyngbranner fordi det er(eller har vært) uvanlig tørt. De fleste av disse har ikke kommet ut av kontroll med vilje, men vært uhell eller uforsiktighet som årsak.

Hva skal man gjøre da?

Skal man forby bålbrenning uten at grunneier har forvisset seg om at det har regnet x-antall mm med regn de siste x antall dager?

Eller skal man gå ut på lokalradio og lokalaviser og liste opp lokale stedsnavn hvor det er forbudt/lov å brenne bål, oppdatert daglig?

Man kan saktens ha et forbud mot ild når det er tørt. Problemet er at det ikke er det man har, man har i stedet et forbud mot ild som skal sikre branntrygghet, men som gjelder helt uavhengig av brannfaren.

Det man ikke skal gjøre, er å lage et slikt overkill-forbud som behandler folk som små barn og går langt lenger enn man kan forsvare rasjonelt - på bekostning av sunt friluftsliv. Det er dårlig lovgivning som innebærer bisarre utfall (f.eks. at man blir lovbryter om man lager bål i blautmyr). Det smaker av et ensidig ønske om å redusere enhver brannrisiko maksimalt - uten noe tanke på om dette går lenger enn fornuften og rimeligheten kan forsvare.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I enkelte kommuner gjelder nå dette pga stor fare:

Totalforbud mot åpen ild

Det er nå forbud mot åpen ild i hele kommunen, også på tilrettelagte grillplasser

På grunn av den store brannfaren det nå er i skog og mark er det innført totalforbud mot åpen ild i hele Sandnes kommune. Dette gjelder også på tilrettelagte grillplasser!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det. Det er sånne som deg som skaper skogbrann. Og rent rettslig, så er du fullstendig på bærtur. § 8-2 i Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn lyder som følger:

Kommunestyret kan altså fravike forbudet, men du personlig kan ikke gjøre det. Det du skriver er med andre ord svada.

Det er lite vits og forklare folk om regel som folk ikke følger, Jeg kjenner ingen som bryr seg om bålforbud men alle jeg kjenner bruker hue når de tenner bål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...