Apocalyptoo Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Som tittelen sier bruker jeg ofte å snuse etter at jeg har tatt tannpussen om kvelden, fordi jeg ofte ligger å surfer på nette i senga før jeg sovner. Å da greier jeg aldri å ungå a falle for fristelsen å ta en snus. Men det jeg lurerer på er, vill dette gjøre noen forskjell med tanke på skade på tennene? Jeg pusser tennene alltid godt morgen og kveld. Men forsvinner fordellene med det når jeg snuser etter tannpussen? Har prøvd å spørt flere om dette, men aldri fått noen skikkelig svar. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Snus har ikke så stor sammenheng med skader på tenner som det har med og skade tannkjøtt, Men det det skader vell litt med tanke på "saften" i snusen som ofte blir liggende på tenner når man snuser men dette har ikke noe og si om det er før eller etter man pusser tenner. Men om du tar deg en snus og skyller munnen med vann før du legger deg, evt drikker vann så du fjerner "snus saften" så er det lite forskjell på før og etter tannpuss, Poenget med og pusse tennene om kvelden er jo for og fjerne matrester,syrer og bakterier som evt vil ligge og skade tenner og tannkjøtt over natten. Skyld/drikk vann etter nattasnusen så er du nokså safe med tanke på at du fjerner snus saften fra tannkjøttet og tenner så det ikke ligger og skader det unødvendig. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Tannlegen min avviste at snus var skadelig for tennene på noen måte. Tannkjøttet derimot. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Tannlegen min avviste at snus var skadelig for tennene på noen måte. Tannkjøttet derimot. Jeg har også hørt det samme, flere av mine venner som har fått beskjed at snusing ikke skader tenner direkte men at de har sett skader på tannkjøtt som har påvirket tenner med tanke på løse/skeive tenner osv Lenke til kommentar
Feh Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Det bør ikke ha så mye å si hvis det er en gang iblant, men om det er hver eneste dag ville jeg endret den rutinen. Snus inneholder omlag 30 forskjellige kreftfremkallende stoffer så det har nok tvilsomt noen positiv effekt å ta snus etter tannpuss. Jeg har snust i snart 10 år og har fortsatt ingen skader på tannkjøttet, men jeg bruker heller aldri snus etter tannpuss om kvelden. Du tar uansett ikke skade av å endre leggerutinen din. Surfe og snuse først, pusse til sist. Det bør også hjelpe deg med å sove fordi det er kjent at å være foran en lys skjerm rett før leggetid kan gjøre det vanskeligere å sovne, i tillegg så får du også forhøyet blodtrykk og puls av nikotinet i snusen som også kan gjøre det vanskeligere å sovne. Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Jeg har merket at jeg får mye ofter hull mellom tennene etter at jeg gikk over fra røyk til snus for et år siden. Kan jo vere tilfeldig, eller fordi at jeg har svake tenner. Noe jeg har, fordi jeg har veldig lett for å få hull. Jeg prøver å ungå det, men har lastet ned et program, tror det heter flux eller noe lignende, som gjør slik at lyset fra dataskjermen ikke skal påvirke søvnen. Om det har noen effekt har jeg ikke lagt merke til. Det du sier om at snus før leggetid kan gjøre det vanskeligere å sovne har jeg ikke tenkt over før, men når du sier det har det tatt lang tid før jeg har sovnet noen ganger jeg har gjort det. Jaja, får vell bare prøve å bryte denne uvanen. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Nikotin øker hjerterytmen , så det er litt rart at folk "slapper av" og tar en røyk når hjerterytmen faktisk øker ( det motsatte av og slappe av ) istede for og senkes 1 Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Hørest ganske rart ut, men det er faktisk slik det er. Hadde ikke røyket på en god stund (3-4 måneder), men tok en røyk før teoriprøven for serftikatet for et par måneder siden. Hjalp som bare det Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Dette er et godt eksempel: Om man er pistolskyter og driver konkuranse er det ganske dumt og drikke kaffe eller få i seg nikotin før man skal skyte siden det øker hjerterytmen og kan gjøre så du bommer på 10`ern med bare litt men trur konklusjonen er at det ikke er direkte skadelig for tenner og snuse men tannkjøtt burde man skylle med vann før man legger seg for og fjerne rester fra snusen så det ikke tærer unødvendig når du sover. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Flaske med vann på nattbordet så er det null problem Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Flaske med vann på nattbordet så er det null problem Dette er et godt eksempel: Om man er pistolskyter og driver konkuranse er det ganske dumt og drikke kaffe eller få i seg nikotin før man skal skyte siden det øker hjerterytmen og kan gjøre så du bommer på 10`ern med bare litt men trur konklusjonen er at det ikke er direkte skadelig for tenner og snuse men tannkjøtt burde man skylle med vann før man legger seg for og fjerne rester fra snusen så det ikke tærer unødvendig når du sover. God ide Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Skadelig er det nok ikke, men hvitere blir de heller ikke Lenke til kommentar
Feh Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Man slapper av med røyk og snus pga. nikotin har sentralstimulerende egenskaper i form av at det frigjør dopamin i hjernen. Samtidig frigjør det også adrenalin + at det fører til hypertensjon (økt blodtrykk) samt økt puls. Derfor har det på en måte en dobbel effekt der man både føler seg skjerpet, men samtidig avslappet, eller velvære er vel et bedre ord. Hvis du sliter med tannhelsen ellers ville jeg på det sterkeste anbefale å legge om rutinen din med å pusse tennene til sist. En slurk/skyll med vann fjerner minimalt med bakterier sammenlignet med tannpuss. Og å bytte om rutinen burde jo strengt tatt være en minimal sak å gjennomføre. Dersom det virkelig er så ille å måtte kutte ut snusen som det desidert siste du gjør før du tar natta hadde jeg heller hatt en flaske munnskyllevann stående på nattbordet, og en annen flaske til å spytte ut i. Selv tar jeg ut snus ca. 30 min før jeg legger meg, slik at saften som ligger i tannkjøttet får tid til å sive ut før jeg pusser tenna. Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Jeg sliter vanligvis med å få sove om kvelden, derfor er det også ofte jeg står opp igjen etter jeg har lagt me, å surfer på nette å tar en snus, fordi jeg har ligget å vridd meg en time uten å få sove. Men uansett, skal slutte nå snart, så slipper jeg det problemet. ( dog letter sagt en gjort ) Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg sliter vanligvis med å få sove om kvelden, derfor er det også ofte jeg står opp igjen etter jeg har lagt me, å surfer på nette å tar en snus, fordi jeg har ligget å vridd meg en time uten å få sove. Men uansett, skal slutte nå snart, så slipper jeg det problemet. ( dog letter sagt en gjort ) slutte med nikotin kan ha enda mer dårlig innvirkning på søvnen, men for all del så er det bedre og gi seg med nikotin Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Som tittelen sier bruker jeg ofte å snuse etter at jeg har tatt tannpussen om kvelden, fordi jeg ofte ligger å surfer på nette i senga før jeg sovner. Å da greier jeg aldri å ungå a falle for fristelsen å ta en snus. Men det jeg lurerer på er, vill dette gjøre noen forskjell med tanke på skade på tennene? Jeg pusser tennene alltid godt morgen og kveld. Men forsvinner fordellene med det når jeg snuser etter tannpussen? Har prøvd å spørt flere om dette, men aldri fått noen skikkelig svar. Jeg har hørt at snusen dreper bakterier og motvirker hull. Har selv snust i snart 5 år, har aldri hatt hull i tennene, og er snart 20 år. Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Jeg har hørt at snusen dreper bakterier og motvirker hull. Har selv snust i snart 5 år, har aldri hatt hull i tennene, og er snart 20 år. http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/345179 EDIT: Endret 11. april 2013 av Nicida Lenke til kommentar
h2233 Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 De kommer! Håper da ikke det. Er ikke glad i søtsaker heller, så det kan ha noe med det å gjøre... Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Håper da ikke det. Er ikke glad i søtsaker heller, så det kan ha noe med det å gjøre... hørt noe sånn som at snus kan nøytralisere noen typer syre og drepe visse bakterier som er i nærheten av snusen men det gjør mer skade en det gjør godt, snuser selv i ny og ne. Men det med lite hull har nok generelt noe med tannpuss/lite sukker/juice og gjøre. Jeg drikker lite brus/juice og spiser ikke mye sukker og pusser og skylder tenna 2 ganger om dagen og har hatt mange hull så er litt individuelt det der Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Veldig individuelt. Jeg drikker sykt mye brus og eter mye godteri, samtidig som det går ca. 1 boks posesnus pr. dag, men jeg pusser også 2 ganger om dagen og jeg har ikke hatt hull siden jeg hadde melketenner Jeg har og hatt perioder der jeg har rundet av kvelden med snus, men etter en periode så begynner tannkjøttet, og kjøttet i leppa og bli slitent, også klistrer det seg sammen når jeg våkner, akkurat som om det har begynt å gro sammen liksom. Men har ikke merket noe til det etter jeg gikk over til slim porsjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå