Ljóseind Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg har en Seagate Extension Portable Drive 1TB, kjøpt i NTFS-format. Jeg har brukt et program kalt fat32format for å formatere harddisken til fat32-format. Først valgte jeg tildelingsenhetsstørrelse (allocation unit size) til å være 4096 byte. Siden det var standard for formateringen den kom i, tenkte jeg at det skulle være greit. Da formateringen var ferdig gikk jeg på Windows-->Datamaskin og så på harddiskene. Sammen med C og D kunne jeg se min eksterne harddisk F, som det da stod under: 417 GB ledig av 417 GB. Merkelig, tenker jeg, og formaterer F: til fat32 igjen med tildelingsenhetsstørrelse på 32768 byte. På Datamaskin vistes til min lettelse igjen 931 GB ledig av 931 GB. I dag prøvde jeg igjen å formatere med tildelingsenhetsstørelse 4096 byte, men da ble diskstørrelsen oppgitt å være nede i 417 GB igjen. Og så prøver jeg 8192, og da er diskstørrelsen oppgitt som 930 GB ledig av 930 GB. Vet noen hvorfor det er slik et hav av forskjell mellom 4096 byte og 8192 byte? Vet noen hvorfor den ledige plassen tilsynelatende blir halvert Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Umiddelbart tenker jeg at ved å doble tildelingsstørrelsen, halveres kapasiteten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) En partisjon kan kun inneholde et bestemt antall tildelingsenheter (allocation units). Jo mindre tildelingsenhetesstørrelse (allocation unit size) du velger jo mindre blir maks størrelse på partisjonene. Edit: Dette er en begrensning i FAT32-filsystemet. NTFS har andre begrensninger. Endret 7. april 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Har du vurdert exFAT? http://lifehacker.com/5927185/use-the-exfat-file-system-and-never-format-your-external-drive-again 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå