Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Serverpark som leier ut fysisk serverplass (ikke web hotell)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange webhotell i Norge tilbyr rack utleie. Billig er det jo ikke, du må regne med mange tusen kroner per måned.

F.eks her fra Webhuset, ca 3.000 +mva per måned, servetheworld fra ca 5.000 kr per måned osv osv.

Det er nok mye billigere å heller sette opp en webserver, som en VPS enten i Norge eller i utlandet.

Kan jeg spørre om hva du skal bruke serveren til?

Lenke til kommentar

Jeg fikk en flunk ny server på fredag, så satt jegg en webserver på den uten hell. Port 80 er jo grisesteng! Og jeg snakket med venn av meg som sier at lyse og flere andre leverandører stenger de forkjellige portene som jeg trenger og åpne, dette er en privat linje vel og merke. Dette gjelder jo ikke for bedrifter.

Lenke til kommentar

Mange webhotell i Norge tilbyr rack utleie. Billig er det jo ikke, du må regne med mange tusen kroner per måned.

F.eks her fra Webhuset, ca 3.000 +mva per måned, servetheworld fra ca 5.000 kr per måned osv osv.

Det er nok mye billigere å heller sette opp en webserver, som en VPS enten i Norge eller i utlandet.

Kan jeg spørre om hva du skal bruke serveren til?

Så hvis jeg kjører VPN så får jeg muligheten til å bli fri i forhold til hva jeg er nå med denne private linjen?

Lenke til kommentar

Jeg har lyse privat og jeg kjører flere servere så jeg vil tro at port 80 er blokkert i firewallen/ruteren din. hvilken fw/ruter står ut mot wan?

Jeg har åpnet port 80 i serveren og routeren, lyse boksen får jeg ikke tilgang til fordi den står i etg over meg hvor jeg ikke bor. Derfor skulle jeg bestille egen linje i morgen. Så blir jeg fortalt av en venn som skal ha god peil på dette at bland annet port 80 er steng for private linjer, og da hjelper det jo ikke. Har og planer om leke med cloud og mail servere.

Lenke til kommentar

Ifra Lyse/Altibox

"PORTVIDEREKOBLING

Ved å sette opp portviderekobling kan man angi at trafikk fra

internett mot en spesiell port, skal viderekobles til en maskin

(IP-adresse) på ditt nettverk (LAN)."

http://www.altibox.n...f&groupId=10327

Om det er Altibox, så kan jeg garantere deg at port 80 ligger åpen.. mest sannsynelig må du endre navn til intern IP`n på webservern om du bruker virtual server med apache..

Endret av xeq3
Lenke til kommentar

@myhken:

Det er nok billigere enn det du skriver. Jeg betaler ca 1 000 kr/mnd + mva for plass til en 1U server, 500 GB trafikk, 5 IP adresser og KVM over IP. Eier selv serveren.

Prisene du oppgir er for leie av hele eller deler av rackskap. Men for andre format en industristandard U-servere kan man glemme å få leid plass.

@kNuDs3n:

Har aldri hørt at noen stenger port 80 for private, det det vanligvis står i avtalene er at man ikke kan bruke de i kommersiell virksomhet.

Lenke til kommentar

Port 80 is open on 81.167.xxx.xxx

Hos meg også..

Vent til du får tillgang til egen hjemmesentral, da kan du åpne den selv via browser, eller så kan du be dem om hjelp for og sette opp en bro, så sikser du alt selv..

Endret av xeq3
Lenke til kommentar

Mest sannsylig kan du kontakte altibox og få dem til å sette modemet over i bridge mode.. da kan du åpne og stenge porter som du selv vil ;)

Jeg kjører en privat server bak et altibox modem, nå har jeg ikke web-server kjørende.. men ftp på port 21 funker ihvertfall fint..

Som router bruker jeg en tp-link router med gbit på alle porter.. husker ikke hele modell navnet i farta, men er noe med 1043, hatt den et par år.

Lenke til kommentar

@myhken:

Det er nok billigere enn det du skriver. Jeg betaler ca 1 000 kr/mnd + mva for plass til en 1U server, 500 GB trafikk, 5 IP adresser og KVM over IP. Eier selv serveren.

Prisene du oppgir er for leie av hele eller deler av rackskap. Men for andre format en industristandard U-servere kan man glemme å få leid plass.

@kNuDs3n:

Har aldri hørt at noen stenger port 80 for private, det det vanligvis står i avtalene er at man ikke kan bruke de i kommersiell virksomhet.

Ok, det er godt og høre. Da må jeg bare få bekreftet det av lyse i morgen og bestille linje. Men hvis ting eskalerer med serveren og jeg virkelig har brukt for ha den online 24/7 så må jeg jo til slutt lei plass hos noen. Hvem leier du server plass hos? Er det full pupp på den serverparken (sikring, aggregat,ups,flere linjer osv)

Lenke til kommentar

Høres jo rart ut om internet leverandøren blokkerer port 80 inn/ut. Trodde de fleste internet leverandører leverte en linje helt uten sperrer, og så er det opp til ruteren og pcen til å blokkere og eventuelt åpne porter man trenger/ikke trenger.

Så hvis jeg kjører VPN så får jeg muligheten til å bli fri i forhold til hva jeg er nå med denne private linjen?

En VPN = virtuell private server. Finnes i mange varianter, og webserver er den vanligste. Den vil fungere helt uavhengig av internet leverandøren din. Men koster jo også penger da.

Ville vel heller funnet ut hvorfor ikke webserveren du allerede har satt opp fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

En VPN = virtuell private server.

Bare for å leke litt viktig-Per, VPN er Virtual Private Network - som er noe helt annet. Det du beskriver er VPS.

(Redigert: Ser du har brukt riktig begrep lenger opp, så antar dette var en leif. Beklager)

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Bare for å leke litt viktig-Per, VPN er Virtual Private Network - som er noe helt annet. Det du beskriver er VPS.

Selvsagt, har styrt så mye med VPN løsninger i det siste at jeg surrer med VPS og VPN. Burde jo vite bedre siden jeg har 13 VPS servere kjørende rundt om i verden ;)

Lenke til kommentar

Ok, det er godt og høre. Da må jeg bare få bekreftet det av lyse i morgen og bestille linje. Men hvis ting eskalerer med serveren og jeg virkelig har brukt for ha den online 24/7 så må jeg jo til slutt lei plass hos noen. Hvem leier du server plass hos? Er det full pupp på den serverparken (sikring, aggregat,ups,flere linjer osv)

Et selskap som heter Multihost AS. Serverne står i et rack i et av datasenterene til Verizon i Oslo. Har faktisk ikke hatt nedetid pga problemer i selve datasenteret siden sommeren 2009 - da kjøleanlegget streiket. Total oppetid tre siste år (som er hvor lenge jeg har hatt egne server) er på > 99,9 % - og da er alt vedlikehold medregnet. Generelt meget bra support og hjelp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå fått montert lyse sentral, den er satt i brigde mode og kobblet til routeren min. Men fremdeles så sier portforward testeren at portene er stengt!? Selv når jeg setter kabelen direkte i pc'en fra lyse sentralen (ikke gjennom ruter) med firewall slått av på pc'en så sier den at de er stengt. Noen forslag til hva som er galt?

post-283831-0-79653400-1367415285_thumb.jpg

post-283831-0-22956000-1367415373_thumb.jpg

Endret av kNuDs3n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...