gadus Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Jeg har en nettside hvor jeg selger diverse kiteutstyr mm. Adressen er: www.arctickiting.no Som Dere ser har jeg 2 frames på denne siden, dette fordi jeg synes det er svært oversiktlig at menyen hele tiden er på venstre side og ikke scroller med innholdssiden. Men, jeg sliter so FA** med å bli registrert på søkemotorer. Har sjekket litt rundt dette, og ser etterhvert at det er flere og flere som mener at frames gjør det vanskeligere for en søkemotor å registrere meg. Så min fråga til Dere er følgende: Bør jeg kutte frames, og heller legge inn menyen på hver enkelt side (for det er vel en smal sak, eller.......???) Må ha med menyen på hver side, det får bare være at den scroller oppover med siden, eller finnes det kanskje en måte å få den til å stå i ro????? Jeg hater personlig sider hvor menyen linker til en annen side, og man må trykke på en hjem button eller back button i browseren. Er det noen av Dere som har innspill på dette?? Må legge til at jeg overhodet IKKE er noen racer på webdesign. Arctickiting siden er min første og eneste side EVER, så heretter kan det vel bare gå oppover. Dersom noen har innspill til hvordan jeg bør løse problemet mitt, kom gjerne med dem :-) Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 jatakk, huff.. frames er ikke bra frames generelt ser ikke pent ut, sorry, men ikke ta deg nær av det lag menyene på toppen eller ved siden ellerno.. bruker du ett eller annet program som frontpage, dreamviewer osv, så kan du enkelt lage menyen med tables.. husk å skjul table bar'ene da forumet jeg drive rå lager med en kompis har ikke fått designet det skal ha enda, men du kan registrere deg å se hvordan menyen vår er satt opp. http://iforum.alkatezh.com altså, designerne våre driver på å lager om alt, så ikke kom her å si at fargene knappene osv ser stygge ut.. det vet vi men hvordan menyen er satt opp osv ser du jo egentlig er de jo bare en masse bilder plasert på ei linje forumet har vi drevet på med i ett halvår.. selve forumdelen skal gjøres drastisk om, designet til det er ferdig men ikke lagt ut.. så det som er nå er bare en test for å se hvordan det fungerer. ikke klag men om noen år eier vi phpbb, vent å se 8) Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 dreamviewer 8) Dreamviewer er bra ass. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hvis jeg har forstått deg rett, kan du vel egentlig løse problemet ditt (uten å endre noe særlig på designet) ved å la forsiden din være en redirect-side (som automatisk omdirigerer til det som er hovedsiden din i dag) I redirect-siden legger du inn metatags/keywords + en eller annen brødtekst som inneholder relevante stikkord. Gjør det med andre ord lett for en søkemotor-bot å finne frem til nøkkelinformasjon. Brukeren vil normalt ikke lide noen last pga redirect, men du blir avhengig av at han/hun har javascript tilkoblet. Du kan forsåvidt lure deg rundt det ved å legge inn en direktelink i redirect-siden, slik at brukere som (av en eller annen grunn) ikke går automatisk videre kan trykke på linken. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Du kan bruke for eksempel PHP eller ASP eller andre scriptespråk for å inkludere en fil meny.html. Så kan du bruke CSS til å gjøre den "static" eller noe slikt, husker ikke navnet, og da scroller den ikke med siden. Men jeg må si: Frames er ditt minste problem. Jeg ville satt meg ned og snekret en skikkelig webdesign først. Ikke for å være ekkel, men det designet er slikt som får folk til å løpe fra siden din istedenfor å bli oppmuntret til å undersøke den Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Hvis jeg har forstått deg rett, kan du vel egentlig løse problemet ditt (uten å endre noe særlig på designet) ved å la forsiden din være en redirect-side (som automatisk omdirigerer til det som er hovedsiden din i dag) I redirect-siden legger du inn metatags/keywords + en eller annen brødtekst som inneholder relevante stikkord. Gjør det med andre ord lett for en søkemotor-bot å finne frem til nøkkelinformasjon. Brukeren vil normalt ikke lide noen last pga redirect, men du blir avhengig av at han/hun har javascript tilkoblet. Du kan forsåvidt lure deg rundt det ved å legge inn en direktelink i redirect-siden, slik at brukere som (av en eller annen grunn) ikke går automatisk videre kan trykke på linken. Du kan da virkelig legge inn metatags i siden som inneholder frameset og... Jeg hadde ingen problemer med å få siden min registrert av google og kvasir(? husker ikke helt) den gangen jeg brukte frames. Ellers er jeg uenig i dette som løsning nettopp fordi det er en del mennesker der ute som ikke har js. Det ser rimelig uprofft ut å møte en "klikk her for å gå videre" side. Det er like ille som frames Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Du kan da virkelig legge inn metatags i siden som inneholder frameset og... Jeg hadde ingen problemer med å få siden min registrert av google og kvasir(? husker ikke helt) den gangen jeg brukte frames. Ellers er jeg uenig i dette som løsning nettopp fordi det er en del mennesker der ute som ikke har js. Det ser rimelig uprofft ut å møte en "klikk her for å gå videre" side. Det er like ille som frames Mjoda, poenget er at (så langt jeg vet) så er metatags mer og mer uglesett i forhold til å indeksere sider. Bot'er går gjerne på innhold i stedet og forsøker å lete etter stikkord. Da er det kjekt å ha litt brødtekst med noen gode stikkord. Klikk-her funksjonaliteten er en nødløsning i tilfelle en bruker ikke har, eller har slått på javascript-funksjonalitet. Personlig har jeg ingen problemer med å stille krav til brukerene av en web-side (så som at javascript skal være slått på). At det er så mange som ikke har tilgang på javascript i browseren... tja? Er det virkelig det? Hvor har du det fra? Lyst til å slå meg i hodet med litt statistikk her? Hmm.. når jeg tenker meg om går det vel forsåvidt an å bruke <noframes> tag'en til brødteksten. Da slipper man unna javascript-problematikken helt og holdent. Lenke til kommentar
enden Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 sorry b-urn, var litt uklar mht javascript. Tror nok de fleste browsere har støtte for det, men det er mange som skrur den av - iaf blant de jeg kjenner (gudene vet hvorfor). Visste ikke at metatags var så uglesett, men en redirectside hjelper jo ikke så mye hvis web-crawlerene leter etter innhold. Skal man begynne å putte innhold på redirectsiden, så kan man like greit droppe den. Eller så er jeg enig med Blib - Det kan lønne seg å sette sammen et nytt design. Ser mange feil med denne siden, uten at jeg går inn på de her og nå (Når jeg ser mange feil så er det ille ). Skal man først drive en proff/kommersiell side så kan det være en fordel å få noen som driver med webdesign til å sette den opp for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå