Gå til innhold

[Løst] Hvilken forsterker trenger jeg til disse høytalerne?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2 store høytalere hjemme i stuen av merket "JWS", og har tenkt å skaffe meg en forsterker så de faktisk kan brukes.

Lurer på hvilken jeg bør kjøpe, hvor stor og dyr den må være for å ikke slite seg ut på disse store høytalerene. Bak på høytalerene står det:

Max Power: 300W

Impedance: 4Ohm

Freq. Resp: 25-20 000 Hz

Går ut i fra at de da er 600w tilsammen?

Har tidligere brukt en gammel brukt stereo forsterker som det stod 200w bakpå, men den ga seg etter kort tid. Prøver å legge ut bilder av dem her.

De er 104 cm høye og 33,5 cm brede

post-304536-0-76257800-1365349292_thumb.jpg

post-304536-0-23200600-1365349308_thumb.jpg

post-304536-0-28700500-1365349318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye jeg kunne anbefalt basert på det lille du har gitt av informasjon, men for at det ikke skal bli tullete kan det være greit å vite hvilken prisklasse du tenker deg? Skal du bruke det til fest eller spille høyt?

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Det er mye jeg kunne anbefalt basert på det lille du har gitt av informasjon, men for at det ikke skal bli tullete kan det være greit å vite hvilken prisklasse du tenker deg? Skal du bruke det til fest eller spille høyt?

Mvh Faller

Hei. Takk for svar.

Skal bruke det til å se film med, høre på musikk, se tv. Skal ikke spille spesielt høyt, og skal ikke brukes på fest heller, men det kommer til å brukes mye hver dag. Helst under 8000 kr, billigst mulig til denne bruken. Vil gjerne ha noe som varer.

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg har ikke så mye kjennskap til høyttaleren i seg selv så vet ikke hvordan lydsignaturen er, så kommer med det jeg ville sett på. Jeg fant noe brukt som kunne vært interessant, men prøver å finne noe nytt også.

Hegel H1

Rotel RA-12

Pioneer A-70K

XTZ Class A100 D3

Det er hva jeg klarer å finne nå som jeg ville anbefalt.

Mvh Faller

Takk for raske svar.

Men om vi ser bort fra lydbilde o.l., og kun tenker styrke og holdbarhet.

Hva skal jeg da se etter om jeg f.eks drar til lefdal e.l. for å kjøpe en billig forsterker?

Hvilke spesifikasjoner må den ha for å tåle såpass store høytalere?

Noen sa at om forsterkeren er for liten, kan den bli ødelagt hvis jeg bruker den på disse høytalerne.

Har funnet denne på Lefdal.no :

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/receiver-forsterker/AS700B/yamaha-forsterker

Er klar over at det sikkert ikke er førstevalget ditt, men tror du at den takler høytalerne mine, uten å slite seg ut?

Lenke til kommentar

Ofte finner man tester/brukererfaringer å støtte seg på. Eller en butikk som lar deg teste forsterkeren hjemme, hvis du er usikker.

Vekt kan være en indikasjon på hvor bra en forsterker er. Det er ofte slik at en forsterker på 20 Kg leverer bedre enn en på 10 Kg...

Ellers så ville jeg valgt fra lista til Faller før jeg hadde valgt den du har funnet, men så er hans forslag dyrere. Den XTC- forsterkeren så spennende ut, men jeg kjenner ikke til dette merket, har kun lest spec.

Mitt forslag for å gjøre det så billig som mulig er å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Takk for raske svar. Men om vi ser bort fra lydbilde o.l., og kun tenker styrke og holdbarhet. Hva skal jeg da se etter om jeg f.eks drar til lefdal e.l. for å kjøpe en billig forsterker? Hvilke spesifikasjoner må den ha for å tåle såpass store høytalere? Noen sa at om forsterkeren er for liten, kan den bli ødelagt hvis jeg bruker den på disse høytalerne. Har funnet denne på Lefdal.no : http://www.lefdal.co...maha-forsterker Er klar over at det sikkert ikke er førstevalget ditt, men tror du at den takler høytalerne mine, uten å slite seg ut?

At en for svak forsterker blir ødelagt kommer helt an på hvor aggresivt man skrur opp lyden. Vanligvis bruker man ikke noe særlig mer enn 10 watt når man hører på musikk, men det er når man drar på at det virkelig er behov for mer effekt.

Angående forsterkeren du har funnet - ja, så lenge du ikke spiller veldig høyt. Iflg. Yamaha har den 160 watt ved 4 ohm og det tilsvarer at dine høyttalere kan spille ca. 115-116 desibel som maks. Det er riktignok høyt, men i realiteten vil du ikke kunne spille så høyt pga den effekten er oppgitt ved 1KHz som er en veldig lett frekvens å trekke ut watt fra.

Ofte finner man tester/brukererfaringer å støtte seg på. Eller en butikk som lar deg teste forsterkeren hjemme, hvis du er usikker. Vekt kan være en indikasjon på hvor bra en forsterker er. Det er ofte slik at en forsterker på 20 Kg leverer bedre enn en på 10 Kg... Ellers så ville jeg valgt fra lista til Faller før jeg hadde valgt den du har funnet, men så er hans forslag dyrere. Den XTC- forsterkeren så spennende ut, men jeg kjenner ikke til dette merket, har kun lest spec. Mitt forslag for å gjøre det så billig som mulig er å kjøpe brukt.

Jeg er enig på generelt basis. Unntaket er hvis forsterkeren er laget med klasse D, H eller lignende. Det er digitale moduler som fungerer på en annen måte enn klassisk klasse AB.

Jeg ville gått for denne ved tanke på hvor mye høyttalerne dine krever: http://www.soundgard...erker-sort.html Å kjøpe noe billigere enn denne er tull..

Fantastisk tullete forslag å komme med. Trådstarter har et budsjett på inntil 8000 kr. At du kommer med et forslag som koster 57 000 kr mer er bare unødvendig.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Noen produsenter, deriblandt NAD, oppgir effekten gjennom hele frekvensspekteret (20Hz-20kHz), ved veldig lav THD (f.eks. 0,03%) og med alle kanalene i drift samtidig. Dette gjør at de på papiret ser ut som pingleforsterkere mens de i praksis kan sammenlignes med forsterkere til langt høyere pris.

Andre derimot oppgir kun ved 1kHz, gjerne ved THD så høyt som 10% og kun med én kanal av gangen.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar!

Jeg har i dag bestillt Yamaha forsterkeren fra Lefdal til 4000,- (desverre)

Sikkert litt i minste laget, men god nok til mitt bruk. Hører ikke på særlig høy musikk, og det er en liten stue det er snakk om her, så den får gå.

Noen lurte på hva jeg skal med så store høytalere når jeg spiller såpass lavt, men det er fordi det høres bedre ut med store høytalere på lavt volum, enn små høytalere som gir alt de har :-)

(pluss at de ser bra ut da)

Endret av I.Dirdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...