Gå til innhold

Bachelorstudie i økonomi med kun generell studiekompetanse?

Vanatiq

Anbefalte innlegg

Hei,

Fullførte vgs med generell studiekompetanse ettersom jeg ikke hadde mulighet til å ta realfag (kunne bare ta T1). Har tenkt til å studere økonomi, men er usikker på om jeg bør ta et år med matte før jeg begynner. Er det mange som ikke har mer enn P-matte på økonomistudier rundt i landet (tenker bachelorstudie ved enten HHB eller UiA)? Og hvordan kommer de seg i tilfelle igjennom det (gitt at de jobber og har interesse for tall)?

Er litt usikker på om jeg burde søke forkurs til ingeniør e.l. for å få et bedre grunnlag for økonomistudier om et år, samt ha mulighet til å velge ingeniør også.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk 1T? Såvidt jeg vet har alle økonomistudier nødvendig matte som en del av undervisningen, så syntes du 1T gikk fint går det nok greit å starte rett på, bachelorstudiene bruker ikke så mye matte.

Når det er sagt kommer all matte godt med, spesielt derivasjon. Nå vêr ikke jeg om det er 1T-pensum, men det går eventuelt an å lære seg på egenhånd.

Lenke til kommentar

Fullførerer førstegangstjenesten i år, så husker ikke noe særlig av 1T uten å gjøre en del oppgaver i sommerferien. Har ikke fått noen sommerjobb pga. jeg dimmer i begynnelsen/midt i juli, så har i hvert fall tid til å friske opp 1T-matten om det burde gå med kun det?

Ser at noen av skolene anbefaler godt grunnlag i matematikk (UiA, HiST), mens andre (HHB) kun skriver at det kreves generell studiekompetanse. Er det noen forskjell på oppbyggingen av studiene, eller er det akkurat samme greia og samme forventninger til forkunnskaper hos studentene på alle studiestedene?

Lenke til kommentar

Uten å være så veldig sikker, så må jeg si at jeg tror ikke at matten på forkurs til ingeniør vil hjelpe deg så veldig mye på økonomistudiet. Bortsett fra at det kanskje hjelper på generell forståelse av matematikk. :) I tillegg så kan man vel aldri få for mye matematikk for et økonomistudie, så om du velger å ta ett år hvor du tar opp f.eks. s1 og s2, så vil du nok få det lettere på videre studie, i tillegg til at det åpner for flere studiemuligheter. :)

Lenke til kommentar

Hvis du synes matten du tok gikk greit, bør det ikke være noe problem å ikke ha et bredere matematikkgrunnlag når du starter. Kan du grunnleggende brøk, prosentregning, likninger med ukjente og skjønner teorien bak funksjoner er du nesten i mål med nivået på økonomimatten.

Lenke til kommentar

Jeg begynte på økonomiutdanning med P-matte (1P, 1YP og 2P) og det har gått greit. Det var litt deprimerende i starten å ha lært så mye mindre av det som er relevant enn de som tidligere har hatt bedre matte, men det er bare å bruke litt ekstra tid, for superkrevende er det ikke.

Det er kun basic matematikk i regnskaps-, teknologi-, makro- og handelsfag (svært få tastetrykk på kalkulator, eller like greit å ta i hodet), mens fagene matematikk, statistikk og mikroøkonomi kan innebære litt mer avansert matte. Uansett er det veldig kalkulatorbasert, i hvert fall her jeg går, så i utgangspunktet kan man lære seg trykkene på kalkulatoren og ikke skjønne et døyt av hva du egentlig holder på med, mens man likevel får alt korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...