Gå til innhold

Vurderer å krympe pcen

Anbefalte innlegg

Hei!

Er lei av å ha en stor bråkete pc! Vurderer å kjøpe meg et mye mindre kabinett og gjøre den så stille som mulig.

Fra før av har jeg et antec 1200. Har sett litt på Bitfenix Prodigy og synes det ser veldig greit ut ettersom det har plass til både h100 og gtx 680 som jeg har fra før av.

Burde jeg gå for det kabinettet? Hva slags mini itx hovedkort anbefales?

Vurderer også å sette inn noen andre vifter for å gjøre systemet så stille som mulig. Hadde vært kjekt å kunne sove i samme rom som pcen når den er på. Hvilke vifter anbefales, og hvor mange trenger jeg? Trenger hvertfall 2 til h100 ettersom de bråker noe forferdelig. Vet ikke hvordan lydnivået er på de som følger med kabinettet.

Av andre komponenter med vifte har jeg gtx 680 og en mist 800 watt PSU. PSUen er oppgitt til ca 28db, noe jeg ikke vet om er merkbart på et par meters avstand.

En siste ting jeg lurer på er om den er noen som helst måte å få et xonar essence stx lydkort til å fungere med et mini itx system? Finnes det eksterne pci slots som kan kobles til med usb?

Noen andre tips eller ideer?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett litt på dette kabinettet enstund da jeg vurderte å ha det i stuen. Endte ikke opp med det.

Men lurer på hvorfor det skal være så smått? Hadde et midtower funket? Fractal R4 er et meget godt å stille kabinett å du slipper sikkert å bytte HK. Å da forsvinner problemet med lydkortet.

Samtidig så må jeg si meg MEGET fornøyd med di nye viftene til Corsair, SP 120 QE. Har også 140mm utgaven å di er stille, men anbefaler en viftestyring så kan du senke RPM på alle vifter når du legger deg. Husker jeg at jeg gjorde på gutterommet :)

Lenke til kommentar

Kabinetter er mest smak og behag, så om du skal gå for det må du bestemme selv. Som mini-itx hovedkort vil jeg foreslå Asus P8Z77-I delux. Viftene til Noctua skal vist være veldig stille. Å få et eksternt lydkort inn i en mini-itx maskin. Tror du kommer til å slite med å finne PCIe til USB adapter. Vet ikke heller hvor bra det hadde funket, men det innebygde lydkortet i moderne hovedkort er ganske bra, trenger du noe bedre må du nok ha et eksternt som du kobler til med USB (ikke intern USB). Hvis jeg var deg ville jeg heller ha kjøpt et lyddempet mini eller midi tower kabinett.

Lenke til kommentar

Dere har nok rett i at jeg heller burde gå for et midi tower istedet. Grunnen til at jeg ville krympe den så mye som mulig er fordi jeg snart skal flytte på hybel med begrenset plass.

Jeg kan ikke leve uten lydkortet mitt. Har allerede et eksternt usb lydkort, men det er ingenting i forhold til Asus lydkortet.

Tror kanskje jeg skal drite i størrelsen og heller satse på hva som er praktisk og mest lydløst. Alt er bedre enn antec 1200 uansett :p

Har sett litt på diverse kabinetter nå. Fractal R4 frister, men det ser desverre ut som det er liten plass til h100 i det. Valget nå står vel egentlig mellom Corsair 550D eller Nanoxia Deep Silence 1. Noen andre forslag?

Lenke til kommentar

Dere har nok rett i at jeg heller burde gå for et midi tower istedet. Grunnen til at jeg ville krympe den så mye som mulig er fordi jeg snart skal flytte på hybel med begrenset plass.

Jeg kan ikke leve uten lydkortet mitt. Har allerede et eksternt usb lydkort, men det er ingenting i forhold til Asus lydkortet.

Tror kanskje jeg skal drite i størrelsen og heller satse på hva som er praktisk og mest lydløst. Alt er bedre enn antec 1200 uansett :p

Har sett litt på diverse kabinetter nå. Fractal R4 frister, men det ser desverre ut som det er liten plass til h100 i det. Valget nå står vel egentlig mellom Corsair 550D eller Nanoxia Deep Silence 1. Noen andre forslag?

H100 får plass, selv satt det opp. Eneste er at man må flytte det et hull til siden, så det blir ikke 100% sentrert. Men hvem bryr seg om det? Det er hverrfall et veldigt stille kabinett. Du er inne på 550D som også er bra... men litt stivere pris å uten demping om jeg ikke missminner meg? Men uansett hva du velger, ikke glem viftestyring :)

Lenke til kommentar

arc mini, selv om det ikke er så mye mindre enn et midtower. kan fyre på med be quiet vifter på alle plassene, men vet ikke om h100 passer. Jeg har silverstone sg08 mini-itx kabinett og kan anbefale asus p8zz7-i deluxe hovedkortet. Jeg vurderer å "oppgradere" bare for å få plass til 2-3 harddisker samt flere vifter og viftestyring. Har fine temps på 4,5ghz i7-2600k og 1306mhz på mitt gigabyte gtx 670, men tror det er skjermkortet som bråker mest. Det har en av de beste kjølerne på skjermkort, men tror kanskje det er noe feil med mitt siden det bråker mer enn forventet. Sover greit med pcen på, men gjør det ikke med stor glede. Lite kabinetter å velge i, men vurderer arc mini, evt arc mini r2 hvis det kommer i nærmeste framtid. Ellers hadde jeg TJ08-E som var bra og nydelig design. Men litt knotete harddiskbur og mange som bytta ut 180mm front vifta med et merke jeg ikke kommer på nå, men flere tj08-e eiere sa det ble dødsbra.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg endte opp med å kjøpe nanoxia deep silence 1 og et par corsair sp120 quiet edition vifter. Skal sette det sammen nå, så får se hvordan det blir. Kan slenge ut et par bilder når jeg er ferdig hvis det ønskes. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...