Ljóseind Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 "Kan ikke stoppe Generisk volum-enheten fordi et program fortsatt bruker den. Lukk alle programmer som kanskje bruker enheten, og prøv deretter på nytt senere." Slik lyder feilmeldingen jeg får når jeg bruker windowsfunksjonen for å løse ut enheter på en trygg måte på min nye Seagate Expansion Portable Drive 1TB. Jeg har prøvd et tjuetalls ganger nå, og det samme problemet kommer hver gang jeg skal koble ut harddisken. Jeg har lukket alt av programmer, dobbeltsjekket med task manager at ingen programmer bruker enheten, søkt opp alle prosessene som kjører på datamaskinen på internett og funnet ut om det er sannsynlig at de bruker enheten. Jeg kan vel forsåvidt føle meg ganske trygg om jeg slår av PC-en før jeg kobler ut harddisken, men jeg orker da f-en meg ikke å slå av pc-en hver gang jeg skal koble ut harddisken. Jeg har ikke det samme problemet med USB-pinner. Har noen liknende erfaringer? Lenke til kommentar
Sjofelgut Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Kan hende det er en driver eller noe, kansje en eller annen enhetsbehandling i Windows som bruker den? Endret 6. april 2013 av Sjofelgut Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Logg ut, logg inn, remove safely (Y) Ellers så kan du bare skru av dataen med den koblet til. Hvilke programmer er det du vanligvis kjører på harddisken? Ellers: Om du har lastet ned torrents på harddisken, stopp de! Stopp antivirus om de skanner filene! Eller gå i task manager-> performance->Ressource monitor og se hvilke prosesser som er tilknyttet harddisken din! Håper dette hjelper Endret 6. april 2013 av morgan_kane Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 (endret) @Sjofelgutt: Hvor kan jeg sjekke om det er drivere eller enhetsbehandlinger som bruker enheten? @morgan_kane: Logg ut, logg inn, remove safely --> samme feilmelding Slå av, koble ut --> problem løst, men hele prosessen koster meg 3 minutter, noe som i det lange løp vil bli mye om jeg behøver å gjøre det for hver gang jeg vil koble den ut sikkert. Lurer på om jeg kan bli nødt til å gjøre som Sjofelgutt foreslår, å bare drite i å løse ut safely.. Endret 6. april 2013 av Ljóseind Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hva slags programvare er det som brukes, eller er blitt brukt på harddisken? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Jeg aner ikke hva som var greia i går, men nå funker det å løse ut disken fint. Men jeg aner at dette ikke er slutten på problemet. Jeg har brukt et program kalt fat32format for å formatere harddisken fra ntfs til fat32-format. Vet ikke om det har hatt noen invirkning, men det finner jeg ut i løpet av kvelden. EDIT: Av en eller annen grunn blir ledig plass på HDD nesten halvert når jeg formaterer med tildelingsenhetsstørelse 4096. Det er kun da at jeg kan løse ut harddisken på ordentlig måte. Når jeg bruker 8192 er den oppe i 930 GB igjen, og da kan jeg ikke løse ut trygt. Og 32768 gir meg 931 GB, og ei heller kan jeg løse den ut trygt da. Dette er alt med fat32-format. EDIT: Nei, det stemmer ikke helt. Harddisken er formatert i fat32 med tildelingsenhetsstørrelse på 8192, og nå funket det først ikke å løse ut harddisken. Jeg gjorde en restart, dro ut harddisken, startet pc-en, satte i harddisken og var så i stand til å løse ut harddisken trygt. Nå har det funket fint to ganger på rad. Lurer på hvorfor den tuller seg til av og til... Endret 7. april 2013 av Ljóseind Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå