Gå til innhold

Gir: Vil ikke opp i tyngste foran


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ikke brukt sykkelen min på en god stund og tenkte jeg skulle bruke den litt nå som våren kommer. Problemet mitt er da at kjeden ikke vil velge det tyngste foran (altså tredje gir, største tannhjulet). Jeg har prøvd mye att og fram nå med stramming osv. Kan stramme vaieren mye strammere enn den skal være og alikavel vil ikke girvelgeren gå så langt ut av kjeden hopper opp fra andre gir. Har skrudd yttergrenseskruene helt ut så de ikke skal begrensen noe. Noen som har noen ide om hva som kan ha skjedd og hva jeg kan gjøre med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har både strammet opp kabelen og åpnet H limit skruen uten at kjedet kommer opp på storeskiva da må det være noe annet som stopper skifteren fra å bevege seg langt nok. Helt uten begrensinger fra stramming og limit skruer skulle den kunne dradd kjedet over og av på utsiden av storeklinga.

 

Hva mener du med å stramme mye strammere enn den skal være?

 

Blir det så stramt at skifteren ikke når høyeste indekspuinkt? Hvis du bare skrur på justeringstønnene så må du huske de har begrenset justeringsrom (men de lar seg normalt dreie rundt uten mer effekt likevel)

Lenke til kommentar

Enig med du sier i første avsnitt. Virker som om det er noe som hindrer den i å bevege seg så langt ut som den skal. Dette jeg tror er problemet, men skjønner ikke hva det kan skyldes.

 

"stramme mye strammeere enn den skal være": Mente at jeg har strammet vaieren så mye at den ikke kan bevege seg helt ned får å se om den da ville helt opp.

 

Ja, skifteren når aldri helt opp ut til å skifte kjede opp i tredje gir. Har såklart prøvd og dytte den med fingrene og. Usikker på hva du mener med justeringstønnene, men om dette er de som sitter på girvelgeren på styret så har jeg ikke skrudd særlig på de. Har for det meste brukt den skruen som fester vaieren til skifteren og justert vaieren derfra.

 

Har og prøvd og endre vinkelen på skifteren, og hvor høyt den sitter på rammen, uten hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...