Gå til innhold

Folkeavstemnig om Norge skal melde seg ut av EØS avtalen - SpU har fått gjennomslag for sitt forslag.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Lite gunstig for mange av disse landene at Tyskland knapt har hatt lønnsøkninger på 10 år, men skal man kjefte på tyskerne for at de har vært ansvarlige? Husk at de er helt avhengig av eksportindustrien, og har nok vært bekymret for konkurranse fra Asia. Dessuten kunne vel Spania stanset lønnsøkningene dersom de ønsket det?

Japan har heller ikke hatt lønnsøkninger. Det betyr ikke at de har mindre kjøpekraft. Store lønnsøkninger betyr bare høyere priser. Ergo, det Tyskland gjorde var ikke barmhjertig, men de underkuttet markedene i sør europa ved å ikke ha lønnsøkninger.

 

Som nevnt om Sør Europa hadde kuttet lønningene hvert år for å konkurere med Tyskland, så ville Tyskland fått de samme problemene vi ser i Sør Europa.

 

"Alt mulig"? Om det var så enkelt skulle alle eurolandene hatt svært alvorlige problemer. Jeg er som sagt enig i at euroen muligens var en dårlig ide, og har gjort det svært vanskelig å løse problemene, men vi vet ikke om de også hadde vært i krise uten felles valuta, om enn ikke like alvorlig.

Halvparten av eurolandene har store problemer. Blandt vestlige land som ikke har euroen kommer jeg bare på et land og det er Japan og de har vært ekstremt uansvarlige.

 

 

 

USA gjør det bedre nå ja, men de har så vidt jeg har forstått valgt en mer ekspansiv linje, og kuttet mindre. De har fortsatt mye gjeld, og vi vet ikke hva som skjer med dem i fremtiden dersom de ikke blir kvitt den.

 

Apropo, du som kaller deg konservativ burde vel i utgangspunktet støtte kutt-linjen til høyrestyrte Europa fremfor den ironisk nok mer "sosialdemokratisk" orienterte løsningen til Demokratene i USA? ;)

Her må du differansiere. Jeg støtter ikke USAs uansvarlige politikk, og det vil straffe dem i fremtiden. Men det betyr ikke at jeg støtter EUs linje heller. Det finnes andre alternativer. De kuttene i Europa er ikke nødvendige. F.eks. Kypros økonomi fungerte godt i 2009. Hva som knuste dem var at folket måtte betale gjelden til bankene. Det kunne også ha godt langt bedre i Spania, Portugal og til og med Hellas om de ikke var med i euroen og innførte smartere lover. Det betyr ikke at de ikke måte kutte, men konsekvensene ville ikke vært så ille.

 

Det jeg skulle ønske at skjedde i Europa er dette.

1. Ha demokratisk reform. Start med å ha folkeavstemning om å beholde euroen eller ikke. Dereter ha presidentvalg. Det er en skam at EU har en president som ikke er demokratisk valgt.

2. De landene som stemmer ja vil gå inn i et politisk union som samarbeider på samme måte som USA. De som stemmer nei vil bli hjulpet til å forlate euroen istedenfor straffet, og vil ikke bli kastet ut av EU.

 

Historisk sett så har det blitt bevist over og over igjen at man må ha en fiskal union om man skal dele valuta. Dette var noe EU valgte å ignorere til veldig høy pris. De prøver nå å få det til, men mange europere ønsker ikke en EU-stat, spesielt ikke uten demokratisk reform. Dermed bør de ha en folkeavstemning nå.

 

 

Tyskland ikke gjort det spesielt godt? De startet med et knust land etter annen verdenskrig, og ble på kort tid en av verdens best fungerende økonomier. I dag er de europas største, har en formidabel industri ,og er på mange måter verdensmestre på infrastruktur. Dessuten har de måttet bygge opp hele øst-Tyskland etter at det ble ødelagt av Sovjet. Hvordan er det ikke imponerende?

De har også lavere levstandard enn f.eks. amerikanere, kanadiere, australiere, etc. De har hatt lav vekst og de får ikke nok barn. Industrien har heller ikke godt så godt. Industriell produksjon har halvert de siste 30 årene.

 

 

Kypros har vel spilt et litt skittent spill de også, som et slags skatteparadis, så det er kanskje ikke så rart at det stilles krav til dem når de roter det til.

Og det er folket sitt skyld at bankene låner til Hellas? Det er naturlig for et lite land å ha lave skatter og en stor banksektor. De er langt ifra de eneste. Malta har en like stor banksektor. Luxemburg er langt større. Begge to har lavere skatter.

 

Det er forresten en løgn at rike mennesker gjemte pengene sine i Kypros. Kypros har en informasjons og dobbeltskatteavtale med Russland.

 

 

 

Det er ikke riktig. Er ikke verre enn å stemme partier som er imot euroen. Det vi har sett er at flesteparten stemmer på de som er for. Grekerne kunne f.eks valgt ZYRIZA.

Og hva tror du EU hadde gjort? Syriza hadde vunnet helt klart om ikke folk var redd for at EU ville straffe dem for å velge feil parti.

 

 

 

 

Klart det er mye som er kritikkverdig, men tyskerne er også nødt til å kreve noe. Tyske velgere er ikke interessert i å gi bort lån forbundet med risiko uten klare tegn til reformvilje. Gjør regjeringen noe annet er det udemokratisk iforhold til dem igjen. Stort dilemma der.

å ta folks formue er ikke reform. Det gjør absolutt ingenting for å hjelpe økonomien i Kypros. Rettere sagt, det ødelegger dem.

 

Jeg er også uenig at Tyskland skal stille masse krav. Joda, de vil ta mer risiko, men om de ikke er villig til å ta den risikoen så får de heller gi ingenting. Da vil Sør Europa misligholde gjelden deres og Tyskland vil tape langt mer. Tyskland har rett og slett ingen rett til å kunne diktere økonomien i Sør Europa. Det eneste de kan kreve er at de kommer opp med en realistisk plan.

 

Hvorfor mener jeg dette? Fordi hvis Tyskland dikterer økonomien i sør europa, hvem tror du de vil skylde på om det går galt.

 

Men hva med deg? Hva ville du gjort om du var tysk forbundskansler, og måtte ta hensyn både til eget land (Tyskland) i tilegg til syd-Europa? :)

Jeg ville latt landene selv finne ut hvor de skulle kutte, men de vil ikke få noen større lån. Jeg vil garantere alle bankinnskudd, siden jeg mener det er et ansvar for EU og ikke de individuelle landene. Og jeg ville ha bedt Kypros om å forlate euroen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Dette diskuteres i dag på Dagsnytt 18.

 

Jeg legger inn lenke når sendingen er på nettet. Noen kan komme til å få seg en overraskelse om 440 millioner europere får rett til våre trygdeordninger.

 

FrPs Per Sandberg omfavner Svs Karin Andersen, Leder Arbeid og sosialkomiteen:

 

Hadde FrP visst dette under folkeavstemningen i 1994, hadde vi ikke stemt for EØS avtalen. Ingen visste dette.

 

Jo mange visste dette sier Sv representanten.

 

Vi som var mot såvel medlemsskap og EØS avtalen visste jo at mye av det vi stemte mot i 1972 ville bli innført med EØS avtalen.

 

Flere sier ja til EU

 

Også etter det innslaget på dagsnytt 18.00?

 

Se også:

 

Staten trekker rettssaker om dagpenger

 

Staten tar en dom i EFTA-domstolen til følge og trekker to rettssaker om dagpenger til såkalte uekte grensearbeidere som ikke oppholder seg i Norge.

 

I en forordning som gjaldt fram til 1. juni i fjor, krevde norske myndigheter at man måtte oppholde seg i Norge for å motta dagpenger.

 

Når det gjaldt uekte grensearbeidere – begrepet brukes om personer som jobber i ett land, men bor i et annet og reiser hjem sjeldnere enn en gang uken – mente EFTA-domstolen at denne praksisen var diskriminerende.

 

Opphold i Norge

 

Etter å ha vurdert dommen, har regjeringen bestemt seg for å trekke to rettssaker der kravet om opphold i Norge var kjernespørsmålet.

 

– Jeg mener det er viktig at vi finner en løsning som er i tråd med EUs trygdeforordning, samtidig som vi utnytter det handlingsrommet vi har,sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap).

 

Hun sier dommen kun gjelder en liten gruppe dagpengemottakere og understreker at det ikke er fritt fram for å motta norske dagpenger i utlandet.

 

EFTA-domstolen gir ingen føringer om hvordan den nye trygdeforordningen som ble innført 1. juni i fjor, skal tolkes.

Se også:

 

Rettssaker om dagpenger trekkes

 

Kan få norske dagpenger i utlandet

 

http://www.nrk.no/ny...kerud/1.8202003

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...