Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Folkeavstemnig om Norge skal melde seg ut av EØS avtalen - SpU har fått gjennomslag for sitt forslag.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nasjonalistisk populisme for å melde seg ut av en avtale med en merkantilistisk tollunion med intern liberalisme som holder Tyrkia og Russland utenfor det noen liker å kalle Europas forente stater?

Det er vel snarere du som burde frykte nasjonalist stempelet som ovenfor trykker nasjonalisten Tybring Gjedde til ditt bryst.

Nettopp, nasjonalistisk populisme. Det er nettopp det Sp benytter seg av her ved å få folk til å tro at europa er avhengig av norge når det motsatte er tilfellet. Heller ikke klarer Sp å komme med en reell utkast av et alternativ til EØS. Og det er kanskje ikke forunderlig, for dette alternativet finnes ikke. Det fantes kanskje enda på 90-tallet, men ikke lenger i dag.

Jeg trenger å frykte ingenting. At jeg sier meg enig med CTG i den ene saken her betyr ikke at jeg er enig med ham ellers. Frp er og forblir et lysbrunt parti i mine øyne, og jeg gremmes med tanken på at de kan sitte i regjering fra og med september i år.

Og du bruker ikke dem? Jeg hadde ventet smartere argumentasjon av deg.

Ja, du har sagt det før. Men kan du komme tilbake til emnet og svare på argumentene mine?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp, det er kun de to reelle alternativene igjen: Enten EU-medlemskap eller EØS.

Nei-siden har årevis påstått at det finnes alternativer til EØS, men ikke en eneste gang har de vist til et slikt reellt alternativ. Dette er noe man bør tenke over før man stemmer seg selv til sovjetisk totalisolasjon.

Der ER to alternativ tilgjengelig:1. Isolasjon (som bøndene gjerne vil ha mer av)2. Fri flyt av varer, tjenester, kapital og personer uansett opphav (ie ikke begrenset til EU).Neisiden domineres nok av #1, men det betyr ikke at #2 ikke eksisterer som potensiellt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nettopp, nasjonalistisk populisme. Det er nettopp det Sp benytter seg av her ved å få folk til å tro at europa er avhengig av norge når det motsatte er tilfellet. Heller ikke klarer Sp å komme med en reell utkast av et alternativ til EØS. Og det er kanskje ikke forunderlig, for dette alternativet finnes ikke. Det fantes kanskje enda på 90-tallet, men ikke lenger i dag.

Når har Sp påstått det? Mene du FrPs landbrukspolitikk er bedre? Jeg er ikke i tvil om hvilken jeg velger.

Jeg trenger å frykte ingenting. At jeg sier meg enig med CTG i den ene saken her betyr ikke at jeg er enig med ham ellers. Frp er og forblir et lysbrunt parti i mine øyne, og jeg gremmes med tanken på at de kan sitte i regjering fra og med september i år.

Sitat fra den artiklen du lenker til ovenfor:

– Litt for glade i Norge

Men Frp-politikeren har ingen varme følelser for Senterpartiets nasjonalromantiske, distriktselskende profil der norsk mat er best i verden og folk skal bo på hver en knaus.

Og det hevder politikeren du hyller når han sammenligner Sp med Nord Korea. Det er den samme politkeren som hevder at regjeringen river Norge i stykker med sin multikulturalisme. Sp er med i den regjeringen. Du kan havne i dårlig selskap. Til stadighet å dra frem Nord Korea forbinder jeg på dette forumet med høyre populistisk symbolpolitikk.

EU er og blir en ultra liberalsitisk merkantilistisk tollunion som blant annet England blir mer og mer skeptisk til.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Der ER to alternativ tilgjengelig:1. Isolasjon (som bøndene gjerne vil ha mer av)2. Fri flyt av varer, tjenester, kapital og personer uansett opphav (ie ikke begrenset til EU).Neisiden domineres nok av #1, men det betyr ikke at #2 ikke eksisterer som potensiellt alternativ.

1. Norsk fisk, olje, gass og elektrisitt er for viktig til at vi blir mer isolert enn Sveits som stort sett kun har banker og noen store framasiselskaper.
  2. Norge er melemmer av WTO og har undertegnet Gatt avtalen. Den burde være mist like viktig som en avtale med en tollunion.
  3. Om vi mot formodning skulle blir mer isolert mot Eu, vil vi stå friere mot resten av verden. Resten av verden er mye større enn Eu.
  4. Melder England seg ut, har England veldig sterk tilknytning til Australia, Canada, India og USA. Alle land med en mer solid økonomi enn EU:

Lenke til kommentar

Når har Sp påstått det? Mene du FrPs landbrukspolitikk er bedre? Jeg er ikke i tvil om hvilken jeg velger.

Sitat fra den artiklen du lenker til ovenfor:

Og det hevder politikeren du hyller når han sammenligner Sp med Nord Korea. Det er den samme politkeren som hevder at regjeringen river Norge i stykker med sin multikulturalisme. Sp er med i den regjeringen. Du kan havne i dårlig selskap. Til stadighet å dra frem Nord Korea forbinder jeg på dette forumet med høyre populistisk symbolpolitikk.

EU er og blir en ultra liberalsitisk merkantilistisk tollunion som blant annet England blir mer og mer skeptisk til.

Ikke jeg heller, og jeg velger ingen av dem. Jeg holder meg til Ap, H eller V. Kommer an på hvem det er av de 3 jeg kan leve mest med når det gjelder politikken.

Jeg sier meg enig med CTG her når det gjelder EØS og Schengen som er Norges viktigste avtaler. Det gjør meg ikke til en frp-er. Det virker nemlig for meg at du egetlig misliker sterkt, at jeg er enig med ham i den ene lille saken enn at jeg er uenig med deg. Men godt mulig jeg tar feil.

Høyresiden (og dog spesielt Frp) har en tendens til å misbruke ord som "sosialist", "kommunisme" eller liknende som hersketeknikk, men det får de stå for selv. Jeg gjør det kun for å vise hvor radikal Sp har blitt.

Ja, EU har en tollunion, USA har en tollunion, Kina har en tollunion - de fleste land har en eller annen form for tollbegrensninger. Også Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg sier meg enig med CTG her når det gjelder EØS og Schengen som er Norges viktigste avtaler. Det gjør meg ikke til en frp-er. Det virker nemlig for meg at du egetlig misliker sterkt, at jeg er enig med ham i den ene lille saken enn at jeg er uenig med deg. Men godt mulig jeg tar feil.

Han er i følge den artiklen du selv siterte langt mer ekstrem enn Sp. Derfor er det høyst bemerkelsverdig at du bruker ham som alibi for det du skriver. Det er vel 80 / 20 steming i folket om ikke å melde oss inn i EU. Det skulle ikke forundre meg om det er minst 20 / 80 prosent oppslutning bak en folkeavsteming om vi skal melde oss ut av EØS avtalen. Tybring Gjedde tar jeg ikke i med ildtang.

Lenke til kommentar
  1. Norsk fisk, olje, gass og elektrisitt er for viktig til at vi blir mer isolert enn Sveits som stort sett kun har banker og noen store framasiselskaper.
  2. Norge er melemmer av WTO og har undertegnet Gatt avtalen. Den burde være mist like viktig som en avtale med en tollunion.
  3. Om vi mot formodning skulle blir mer isolert mot Eu, vil vi stå friere mot resten av verden. Resten av verden er mye større enn Eu.
  4. Melder England seg ut, har England veldig sterk tilknytning til Australia, Canada, India og USA. Alle land med en mer solid økonomi enn EU:

Om 1: Fisk, olje og gass kan EU også få andre steder. Og EU kan også produsere egen strøm om de gidder å fortsette bruken av atomkraftverkene. Så nei, EU er fortsatt ikke avhengig av Norge.

Om 2: Så du vil altså erstatte EØS med en langt svakere avtale? Er du klar over at dette vil gjøre Norge til et u-land?

Om 3: Hvem er da resten av verden? Russland som vi krangler med om oljefeltene i Barenshavet? USA som vi har irritert på oss i løpet av krigen mot terror? Kina som ikke gidder å snakke med oss engang?

4. England har blitt nedgradert og USA gikk nesten konkurs i fjor sommer. Resten av landene du ramser opp har deres egne olje-, fisk- og gassressurser og trenger heller ikke Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han er i følge den artiklen du selv siterte langt mer ekstrem enn Sp. Derfor er det høyst bemerkelsverdig at du bruker ham som alibi for det du skriver. Det er vel 80 / 20 steming i folket om ikke å melde oss inn i EU. Det skulle ikke forundre meg om det er minst 20 / 80 prosent oppslutning bak en folkeavsteming om vi skal melde oss ut av EØS avtalen. Tybring Gjedde tar jeg ikke i med ildtang.

Hvis det er tilfellet her skulle det vært Sp og SV som de største partiene i landet. Derimot kjemper de fremdeles for å holde seg over sperregrensen, mens de tre største partiene er mest EU-vennlige.

Når til og med en motbydelig mann som Tybing-Gjedde skjønner viktigheten av EØS og Schengen for Norge sier det sitt hvor lavt Sp har sunket i deres nasjonalfanatisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om 1: Fisk, olje og gass kan EU også få andre steder. Og EU kan også produsere egen strøm om de gidder å fortsette bruken av atomkraftverkene. Så nei, EU er fortsatt ikke avhengig av Norge. Har du lurt på hvorfor EU vil tvinge Norge til å beholde EØS avtalen?

Om 2: Så du vil altså erstatte EØS med en langt svakere avtale? Er du klar over at dette vil gjøre Norge til et u-land? Og den påstanden bygger du på?

Om 3: Hvem er da resten av verden? Russland som vi krangler med om oljefeltene i Barenshavet? USA som vi har irritert på oss i løpet av krigen mot terror? Kina som ikke gidder å snakke med oss engang? Mye mer.

4. England har blitt nedgradert og USA gikk nesten konkurs i fjor sommer. Resten av landene du ramser opp har deres egne olje-, fisk- og gassressurser og trenger heller ikke Norge. De er nok ikke svakere enn gjennomsnittet av EU uten England og de er kanskje mer knyttet til de tidligere samveldelandene enn til EU

Du er nok en sosialdemokrat for EU der er mange sosialdemokrater mot EU og de vant i 1972 og i 1994. Noen av dem følte seg lurt med EØS avtalen som implementerte mye av det vi stemte mot i 1972.

Lenke til kommentar

Du er nok en sosialdemokrat for EU der er mange sosialdemokrater mot EU og de vant i 1972 og i 1994. Noen av dem følte seg lurt med EØS avtalen som implementerte mye av det vi stemte mot i 1972.

Den beskrivelsen av meg er nok helt riktig. Men det forandrer fremdeles ikke standpunktet mitt at EØS har tjent Norge godt. Det har også Europautredelsen konkludert med.

Mer konkret svar på det du skrev i rød farge:

1. Det er for å binde og integrere Norge til det indre marked og dens utvikling.

2. Hva er galt med fri bevegelse av varer, tjenester og personer? Er det ikke frihet å kunne gå hvor man vil, arbeide/studere hvor man vil, bosette seg hvor man vil, kjøpe/selge hva man vil, drive/etablere forretning hvor man vil osv uten byråkratiske hindringer?

3. Riktig. Jeg glemte Japan, men de sliter også med økonomien. Sør Korea blir snart nuket av deres psykotiske nabo i nord, og Australia har massevis av egne ressurser. Midtøsten og Afrika kan du forresten også glemme.

4. Selve EU er ikke konkurs. USA ble det nesten, Japan sliter, og resten av verden som ikke har egne ressurser er stort set styrt av totalitære militærjunta som begår en eller annen form for krigsforbrytelser eller grove brudd i menneskerettigheter - ingen av de greiene som du har med europa i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den beskrivelsen av meg er nok helt riktig. Men det forandrer fremdeles ikke standpunktet mitt at EØS har tjent Norge godt. Det har også Europautredelsen konkludert med. Vi kjenner ikke alternativet.

Mer konkret svar på det du skrev i rød farge:

1. Det er for å binde og integrere Norge til det indre marked og dens utvikling. Bak en tollunion?

2. Hva er galt med fri bevegelse av varer, tjenester og personer? Er det ikke frihet å kunne gå hvor man vil, arbeide/studere hvor man vil, bosette seg hvor man vil, kjøpe/selge hva man vil, drive/etablere forretning hvor man vil osv uten byråkratiske hindringer? Jeg er for frihandel. Den reguleres bedre av Gatt enn av EU. Landbruksministeren har gang på gang vist at EØS avtalen ofte kommer i strid med Gatt avtalen.

3. Riktig. Jeg glemte Japan, men de sliter også med økonomien. Sør Korea blir snart nuket av deres psykotiske nabo i nord, og Australia har massevis av egne ressurser. Midtøsten og Afrika kan du forresten også glemme. Hva er så veldig tiltalende med EU? Flertallet sliter og noen er på konkursens rand.

4. Selve EU er ikke konkurs. USA ble det nesten, Japan sliter, og resten av verden som ikke har egne ressurser er stort set styrt av totalitære militærjunta som begår en eller annen form for krigsforbrytelser eller grove brudd i menneskerettigheter - ingen av de greiene som du har med europa i dag. USAs økonomi er på bedringens vei, selv om Obama sliter mot en gjenstridig Kongress. Noen U-land foretrekker faktisk Norges landbrukspolitikk fremfor EUs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den beskrivelsen av meg er nok helt riktig. Men det forandrer fremdeles ikke standpunktet mitt at EØS har tjent Norge godt. Det har også Europautredelsen konkludert med.

Det skremmer meg som sosialdemokrat mot EU at du bruker CTG som sannhetsvitne eller alibi. Som sagt ville jeg ikke ta i den politikeren med ildtang.

Rune Gerhardsen, Halvard Bakke, er mye viktigere personer for meg når det gjelder EU. Jeg mener også Giske er (var?) mot EU. Rune Gerhardsen og Halvard Bakke synes skjøvet i bakgrunnen, muligens som følge av deres holdning til EU. Undervurder ikke AUF og LO som kan komme til gå mot EU i mange saker, selv om de ikke er villige til å gå like langt som Sp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du burde se humor programmet som går i det dette skrives på NrK1.

"We are all in the same boat - Titanic"?

"Rule Britannia, but not over Norway, please".

Det kan man si om den komedien. Engelsk humor er som regel herlig. Jeg skal legge lenke til programmet om det legges ut på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her

http://tv.nrk.no/serie/ja-vel-statsminister/koif60001113/06-04-2013

er lenken til programmet.

Ja vel, statsminister

Ja vel, statsminister 06.04.2013

Emner: Filmer og serier, komiserie, statsminister, humor, britisk

Tillatt for alle aldersgrupper

Br.komiserie, 2013. Den populære serien er tilbake med nye skuespillere. Statsminister Jim Hacker, hans sleipe rådgiver Sir Humphrey Appleby og sekretær Bernard Woolley prøver sammen å løse de politiske sakene som havner på statsministerens bord. Det er økonomisk krise i Europa, skottene kjemper for uavhengighet og moralske dilemmaer må løses. Det starter med en krise, men redningen dukker opp i form av styrtrike Kumranistan! Med: David Haig, Henry Goodman, Chris Larkin og Zoe Telford. (Crisis at the Summit) (1:6)

Lenke til kommentar

Tollari: Hvorfor skal vi bli med i en organisasjon som går imot sine egne interesser for å kverke en frihandelsavtale som vi har hatt lenge før EU ble som nå. Sør Korea har nå en handelsavtale med EU, men Sveits får ikke ha det?

Det er imot EUs økonomiske interesser og ikke ha en frihandelavtale med Norge. Hvis de forsatt fjerner den fordi vi forlater EØS betyr det aT EU er mer interesert i sine politiske interesser enn sine økonomiske interesser. Hvis det er situasjonen bør vi holde oss langt unna den organisasjonen.

Tror du EØS avtalen varer evig? De kan senere si at de vil fjerne EØS avtalen og hvis vi har politikere som er positive til EU så er vi trolig i eurosonen noen år senere. At 10% av befolkningen støtter det gir de blaffen i.

BTW: Jeg legger merke til at du bruker Tysk unnskylding for hvorfor det går dårlig med EU i land i sør. "De er så uansvarlige og late." Men det gikk godt med de landene før de ble med i eurosonen, og det er ikke som om det går bra i nord eller. Nederland begynner å få problemer, Frankrike har problemer og Tysklands industrielle produksjon falller og deres vekst er rundt 0.

Kanskje det er Eurosonen som er problemet, og ikke landene som er uansvarlige. Kypros har hatt vekst de sist 30 årene og nå blir de knust tilbake til steinalderen. Var det nødvendig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ikke jeg heller, og jeg velger ingen av dem. Jeg holder meg til Ap, H eller V. Kommer an på hvem det er av de 3 jeg kan leve mest med når det gjelder politikken.

Så uenige kan altså to sosialdemokrater være. Mye før Sp som vil støtte norske bønder. Mye før Sv som vil støtte bønder og fiskere, enn Høyre som vil gi skattelette til de rikeste og gjøre turbokapitalisten Kjell Inge Røkke enda rikere.

Og jeg har stemt Sv og Sp tidligere:

1972: Sv

1994: Sp

Men jeg ser ingen grunn til ikke å stemme Arbeiderpartiet i overskuelig fremtid. I det partiet er det ganske høyt under taket selv om debattene noen gang kan være så intens at fillene fyker.

Relatert tråd her:

Landbrukspolitikk, åpent landskap og pinnekjøtt

Lenke til kommentar

1. Det var Nei-siden som skulle legge frem et alternativ. Noe de har sagt i flere år uten å vise til resultater.

Sannheten er at det ikke finnes noe alternativ til EØS bortsett fra medlemskap i EU, men sist nevnte vil folk flest ikke ha. Så da må vi oss ta til takke for EØS.

2. Norge har mye større tollrestriksjoner enn EU.

3. Det eneste problemet for landbruksministeren er at EØS vil åpne Norge for fri flyt av varer også i landbruk. Det må jo være alldeles en skam at folk skal få muligheten til å velge bort dyre norske varer med billige utenlandske med god kvalitet.

4. Politisk stabilitet, forutsigbarhet, fri handel/bevegelse, fri markedskonkurranse fremfor ustabilitet, nasjonalisme, mye byråkrati og planøkonomi.

5. Kanskje ikke rart de foretrekker Norge når de får så massevis av norske bidragspenger mens infrastrukturen her i landet forfaller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...