Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Forbruk på mat som prosentandel av disponibel inntekt : Norge 12,9 Sverige 11,5 Danmark 11,5 Storbritannia 8,8 Irland 7,2 Tyskland 11,4 Polen 20,3 Tjekkia 15,4 Østerrike 11,1 Frankrike 13,5 Spania 13,5 Portugal 15,6 USA 6,9 Canada 9,1 Sør Afrika 19,8 Australia 10,5 ETC Og så kan du ta denne lista, og samanlikne talet for Noreg med tal for tidlegare år, så finn du ut at norsk mat har vorte billegare. Eller sagt på ein annan måte: Den norske krona og generelt lønsnivå har auka i så stor grad at det ligg mykje høgare enn inntekta til bøndene. Det er også slik at dess billegare maten er, dess meir slumsete blir ein ved handtering og oppmåling av maten. Til slutt har ein nytta matvarene så dårleg at det blir mykje matavfall, og då blir så klart maten dyr for lommeboka! 1 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Og så kan du ta denne lista, og samanlikne talet for Noreg med tal for tidlegare år, så finn du ut at norsk mat har vorte billegare. Eller sagt på ein annan måte: Den norske krona og generelt lønsnivå har auka i så stor grad at det ligg mykje høgare enn inntekta til bøndene. Det er også slik at dess billegare maten er, dess meir slumsete blir ein ved handtering og oppmåling av maten. Til slutt har ein nytta matvarene så dårleg at det blir mykje matavfall, og då blir så klart maten dyr for lommeboka! Jeg kjenner mange bønder jeg, og jeg vet de jobber hardt og fortjener betalt for varene. Men det er allikevel sånn, at relativt sett, så er ikke maten i Norge billig. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg kjenner mange bønder jeg, og jeg vet de jobber hardt og fortjener betalt for varene. Men det er allikevel sånn, at relativt sett, så er ikke maten i Norge billig. Ikkje billeg nok for deg, nei. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Ikke meg heller, sliter med og få nok mat vær mnd. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Ikkje billeg nok for deg, nei. Det er mye som er dyrt i Norge. Ikke bare mat. Bondeorganisasjoner og SP burde holde seg for god til å komme med villedende påstander. Det fører ingen vei i lengden. Dessuten er det lett for en bonde å si at maten er billig. Selv kan han jo få den gratis fra drivhuset, til slaktepris fra fellesslakteriet, hente egg i hønehuset, og pottit på jorde. Så har'n ratt litt skau med en elg attpåtil. Endret 7. april 2013 av sofokles 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Forbruk på mat som prosentandel av disponibel inntekt : Det er feil for minst 99% av Norges befolkning. En annen ting: Har du lagt merke til at prislappene i butikken og handlelappen alltid oppgir pris i kroner? Ikke prosent av inntekten din. Du må hugsa på det at folk i aust-Europa har ikkje same valuta og løn som oss, og dimed ikkje like stor kjøpekraft Jepp, her er du inne på noe viktig. Norske lønninger er i gjennomsnitt veldig høye. Det er hovedsaklig det tallene til sofokles viser. Endret 7. april 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Dessuten er det lett for en bonde å si at maten er billig. Selv kan han jo få den gratis fra drivhuset, til slaktepris fra fellesslakteriet, hente egg i hønehuset, og pottit på jorde. Så har'n ratt litt skau med en elg attpåtil. Alt dette er juridisk sett tyveri fra egen bedrift. Skal det gjøres lovlig så må det rapporteres inn og lignes/skattes for. Mørketallene er nok store. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Alt dette er juridisk sett tyveri fra egen bedrift. Skal det gjøres lovlig så må det rapporteres inn og lignes/skattes for. Mørketallene er nok store. Det kalles kvalitetskontroll. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Det norske folk er blant dei i verda som brukar minst på mat... Misledende reklame fra Senterpartiet nok engang ser jeg. Norge er, såvidt jeg kan huske i farten, det absolutt dyreste landet for mat som jeg har vært i. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Noen andre som har gode forslag til hvordan man kan spare mest mulig penger på mat-budsjettet ? Forlat landet, flytt til ett annet land. Hvilket er irrelevant, de er alle billigere. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Misledende reklame fra Senterpartiet nok engang ser jeg. Norge er, såvidt jeg kan huske i farten, det absolutt dyreste landet for mat som jeg har vært i. Elles noko nytt frå DLFRP? Ja, utover det at eg høyrer heime i Nord-Korea? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Elles noko nytt frå DLFRP? Ja, utover det at eg høyrer heime i Nord-Korea? Har jeg påstått det? Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Har jeg påstått det? Hadde ikkje eg nemnd det nå, så hadde du nemnd det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hadde ikkje eg nemnd det nå, så hadde du nemnd det. Er det omtrent nå du vil be meg dra til Somalia om jeg ikke liker det her? Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Er det omtrent nå du vil be meg dra til Somalia om jeg ikke liker det her? Nei, for all del. Du skal få sleppe tvangsretur. Det er ikkje heilt min smak. Derimot gjer det ikkje noko om Steigen i Nordland får ein innbyggjar ekstra. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Nei, for all del. Du skal få sleppe tvangsretur. Det er ikkje heilt min smak. Derimot gjer det ikkje noko om Steigen i Nordland får ein innbyggjar ekstra. Er fint der i Steigen, men ... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Den tråden her gikk jo heilt av skaftet 3 Lenke til kommentar
FFA Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Gjør som jeg, jobb hardt/ tren hardt spis hva søren du vil når du vill !! Everyday is chrstmas man, foruten den kvalme julematen. Jeg spiser nesten bare laks, karbonade deig, fullkorn pasta og grønnsaker. Det er dyrt, men det er sunt og mass proteiner. Hvis du ikke har penger kjøp noe billig tunfisk og salat miks it, eat it ! FUCK YEAH! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå