Inge Rognmo Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 det hjelper sikkert kjempemasse for studenter, alenemødre og lærlinger at "en gjennomsnittlig norsk industriarbeider" bruker en liten prosent av lønna si på mat... Ja, for studenter, alenemødre og lærlinger i andre land, hvor en "gjennomsnittlig industriarbeider" bruker en større prosentandel av lønna på mat enn vi gjør i Norge, har naturligvis ikke minst like store (forholdsmessig) økonomiske utfordringer... Med mindre lønnsforskjellene mellom en student/alenemor og en industriarbeider er mindre der enn her; da er det i tilfelle det vi bør gjøre noe med her i landet.. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Det norske folk er blant dei i verda som brukar minst på mat... Så derfor så føler du at diskusjonen er irrelevant? Ja, for studenter, alenemødre og lærlinger i andre land, hvor en "gjennomsnittlig industriarbeider" bruker en større prosentandel av lønna på mat enn vi gjør i Norge, har naturligvis ikke minst like store (forholdsmessig) økonomiske utfordringer... Med mindre lønnsforskjellene mellom en student/alenemor og en industriarbeider er mindre der enn her; da er det i tilfelle det vi bør gjøre noe med her i landet.. Dem diskuterer det sikkert der også, men husk at i andre land er det å dyrke mat sjøl også veldig vanlig, dette er en helt annen disukusjon. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hvilke billige matvarer inneholder mest kalorier pr 100 g? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hvilke billige matvarer inneholder mest kalorier pr 100 g? Rent fett. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hvilke billige matvarer inneholder mest kalorier pr 100 g? Kalorier er jo ikke noe å trakte etter, men du har ganske høyt innhold av det i mat med høyt fett innhold. Viss det er karbohydrater du mener stiller saken seg litt annerledes Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Mat i Norge er jo svin dyrt. Jeg bruker mye penger på mat for å spise godt. Jeg nekter å kjøpe lapskaus boksemat og fjordland ferdig skrap og grandiosa motha fucka. Ferdigmat er dyrt og endel typer kjøtt er dyrt, men ellers er mat billig i Norge. Folk bør også få øynene opp for hvor mye det koster å få grønnsaker i porsjonspakker framfor grønnsaker i løs vekt. Se feks hvor mye mer 2 løk i en strømpe koster kontra 2 løk i løsvekt. Skal man spise billig handler det mest om å lære seg å lage mat. 3 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Kalorier er jo ikke noe å trakte etter, men du har ganske høyt innhold av det i mat med høyt fett innhold. Viss det er karbohydrater du mener stiller saken seg litt annerledes Kalorier er greit for jeg som prøver å legge på meg. Hvorfor er egentlig havregrøt så sunt? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Kalorier er greit for jeg som prøver å legge på meg. Hvorfor er egentlig havregrøt så sunt? Viss du ønsker å legge på deg anbefaler eg karbohydrater, det er en 'sunnere' måte å legge på seg på, det er også billigere. Havregrøt har et høyt protein innhold, det inneholder mange sunne næringsstoffer, mye fiber og har høyere metthetsverdi enn noen annen matvare som eg veit om i vertfall, gir deg utrulig mye igjen for.. en skål med dritt og melk Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Mat i Norge er jo svin dyrt. Ja, det blir fort det om ein skal vrake ein bmw for kvar månad... Men elles er det greitt å ha i hovudet kva og korleis mate er laga. Unngå i det lengste vanleg konvensjonell kvitt kjøt, med mindre det er spesifisert økologisk/utegåande dyr. Kraftfôr-fjørfe og svin er ikkje menneskjeføde, berre magefyll. Kutt helst ut kjøt i det heile, og nytt raudt kjøt når ein fyrst skal ha kjøt. Då er sannsynlegheita større for at det nett er grei kvalitet på føda. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg har aldri hatt råd til én eneste BMW og mat er fortsatt svinedyrt i Norge. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Så noen nevnte at bokslapskaus ikke er noe å bruke penger på. Helt enig!! Kjøp ett par poser lapskausblanding (er vel rundt en tier for en pakk hvis jeg husker rett), kjøttbuljongterninger og enten koteletter eller biff (kjøp gjerne de billigere bitene, kjøper jeg biff bruker jeg ca 40-80 kr for ett par biffer avhengig av størrelse på dem, skal du ha svin bare kjøp firstprice koteletter på kiwi). Kutt opp kjøtt, brun på høy varme med litt olivenolje, ha i vann så kjøttet dekkes + litt ekstra, bare ta det på øyemål. Kok opp, la det småkoke en stund og smak innimellom. Ha i buljongterninger, la det småkoke litt til. Ha så i de to posene med lapskausblanding, la koke i alt fra 30 min - 2 timer på lav varme (ikke ha i mer vann selv om det kanskje ser ut som om det trengs! Lapskausblandingen vil ''suge'' til seg all vannet og derfor trengs det ikke mer vann). Chillax, nå lager den seg selv og vil ikke svi seg. Sjekk innimellom, smaksett med salt og pepper når konsistensen ser OK ut for deg, ha eventuelt i litt maizena hvis den ikke tykner nok for din smak. Sånn får man mat for 4 personer + litt å nomme på dagen derpå også. Lapskaus kan fint fryses ned og varmes opp igjen. Edit: Bruk biff hvis du vil ha brun/mørk lapskaus, svin hvis du vil ha lys. Endret 7. april 2013 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Det norske folk er blant dei i verda som brukar minst på mat... Feil. Norge har verdens dyreste mat. Problemet ble forsøkt belyst og så ført bak lyset av tidligere landbruksminister Lars Peder Brekk da han kjøpte en rapport fra et oppnevnt utvalg, matkjedeutvalget, for å anklage kjedene for at maten er verdens dyreste. Forsøket slo tilbake på landbrukspolitikerne selv da det ble klart at de hadde forhåndsbestemt at rapporten skulle utelate matprodusentene selv fra problematiseringen. Verdens høyeste matvarepriser skyldes både kjedene og landbrukspolitikken. Bare et par eksempler: Melk koster 15 kr/l i Norge, ca 5 kr/l i østeuropa. De vanligste ostetypene koster fort over 100 kr/kg i Norge og man får ikke tak i noen oster til under 59 kr/kg så vidt jeg vet. Lengre sør i Europa får man ost til halve prisen. Sånn kan vi fortsette. Lista er temmelig lang. Nordmenn harryhandler i Sverige. Svenskene harryhandler i Danmark. Danskene harryhandler i Tyskland. Tyskerne harryhandler i Tsjekkia. Hvorfor harryhandler ingen i Norge? Det er fordi vi er starten på kjeden. Verdens dyreste mat. Den løgnen må du på bondelandet med for å bli trodd, eller til bondepartiet Sp. 3 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hvilke billige matvarer inneholder mest kalorier pr 100 g? Du kommer langt ved å kjøpe jerrykanner med raps/solsikkeolje på "innvandrerbutikker". Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Bare et par eksempler: Melk koster 15 kr/l i Norge, ca 5 kr/l i østeuropa. Betaler gjerne 15 kr litern framfor å leve i østeuropa på østeuropeiske lønninger. 1 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Bare et par eksempler: Melk koster 15 kr/l i Norge, ca 5 kr/l i østeuropa. De vanligste ostetypene koster fort over 100 kr/kg i Norge og man får ikke tak i noen oster til under 59 kr/kg så vidt jeg vet. Lengre sør i Europa får man ost til halve prisen. Sånn kan vi fortsette. Lista er temmelig lang. Du må hugsa på det at folk i aust-Europa har ikkje same valuta og løn som oss, og dimed ikkje like stor kjøpekraft. Kvifor trur du aust-Europeiske aleinemødrer oppsøkjer norske bønder? Jo, 1 fordi dei ser det er betre framtidsutsikter i Noreg enn der dei kjem frå. 2 fordi dei trur norske bønder tener like mykje som det aust-europeiske bønder gjer. Det er diverre langt i frå tilfelle. Hugs på matvareprisene i polen, til dømes. Det skrik etter mat, og dimed har bøndene både god inntekt og status. Og om du klagar på at norsk mat er dyr: Det er ikkje prisnivået på mat som ligg høgt i førehald til andre land. Det er den norske krona generelt!!! 2 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Du kommer langt ved å kjøpe jerrykanner med raps/solsikkeolje på "innvandrerbutikker". Mener du at jeg skal bruke olje i all mat jeg spiser? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Og om du klagar på at norsk mat er dyr: Det er ikkje prisnivået på mat som ligg høgt i førehald til andre land. Det er den norske krona generelt!!! Forbruk på mat som prosentandel av disponibel inntekt : Norge 12,9 Sverige 11,5 Danmark 11,5 Storbritannia 8,8 Irland 7,2 Tyskland 11,4 Polen 20,3 Tjekkia 15,4 Østerrike 11,1 Frankrike 13,5 Spania 13,5 Portugal 15,6 USA 6,9 Canada 9,1 Sør Afrika 19,8 Australia 10,5 ETC Endret 7. april 2013 av sofokles 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Mener du at jeg skal bruke olje i all mat jeg spiser? Olje er 100% fett. Fett = 9 kcal per 1 gram. Karbohydrater = 4 kcal per 1 gram. Alkohol = 7 kcal per 1 gram. Protein = 4 kcal per 1 gram. Når det er sagt så er det nok ikke så veldig sunt å helle innpå med store mengder olje. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Betaler gjerne 15 kr litern framfor å leve i østeuropa på østeuropeiske lønninger. Med dagens landbrukspolitikk er det nok dessverre det alternativet man har til harryhandling eller dyr mat. Merkelig nok er det kun landbruket som særbehandles slik. Man betaler omtrent det samme for en liter bensin i Østeuropa som i Norge og man betaler omtrent det samme for en telefon eller TV i Japan som man gjør for samme vare her i Norge. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Har funne ut at eg kan bruke omkring 60 - 80 kroner annakvar dag dersom eg kun eter middag og brød heile tida. Pleier som regel å lage ganske enkel middag og dele det i to. Kan for eksempel anbefale meksikansk gryterett + ekstra ris + kjøttdeig. Rikelig med mat for rundt 60 kroner, og dette holder til middag i to dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå