Gå til innhold

Billig og næringsrik mat ?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg leve så billig så mulig og likevel spise nok næringsrik og sunn mat?

1. Jeg handler selvsagt det meste av maten for minst en uke om gangen. Desto flere ganger man går på butikken desto mer unødvendig kjøper man, noe som igjen resulterer til økte utgifter.
  2. Jeg dropper ferdigmat og skyr f.eks. Narvesen og lignende som pesten med mindre de har noen veldig gode tilbud på gang. Jeg har bedre ting å bruke pengene mine på enn det som ellers ville gått til sjokolademelk, pølser og brus på nærmeste gatehjørne der alt som regel er svindyrt i forhold til vanlige matbutikker.
  3. Spise regelmessig og unngå å bli skrubbsulten og hiver i seg alt for mye på kort tid.
  4. Selv om jeg må gå i forskjellige butikker, så sprer jeg noen ganger innkjøpene litt utover, da de forskjellige butikkene har forskjellige tilbud. Det gjelder bare å ha nok viljestyrke og ikke plukke med seg alskens dilldall som man egentlig ikke trenger.
  5. Se etter ting som har gått ut på dato. I tillegg til dumpster-diving, men en del containere har diger hengelås på, og da er jo klin umulig å få kikket oppi dem. Det er tydeligvis ikke alle som liker at det kommer folk og roter i søpla deres. Hvilket egentlig er forståelig da noen av dem roter noe helt hinsides og kaster søpla ut på gata. Selv om noen sikkert mener at det er ekkelt å finne mat i søppelet til andre, så ligger det overraskende veldig mye brukbart innpakket i plastikk der.
  6. Kjøpe basis-varer og lager litt fra bunnen. Hjemmelagd brød smaker ikke så verst, og det er aldri godt å vite hva slags tullball produsenten har stappet inn i ferdiglagde ting kjøpt i butikken.
  7. Trumf-Kort, og få tilbake noen % av det du handler for som blir til bonus på trumf-kortet. Når du har spart nok bonus kan dette brukes til å handle for i nettbutikken flust.no men der er det dyrt, så det er bedre å ta ut bonus i kontanter. Noen ganger er det "Trippel-Trumf" og da får man igjen litt flere % på det man handler. Kanskje ikke så mange kroner for hver handel, men en krone her og en krone der. I tillegg kan du som trofast kunde få ett og annet produkt gratis i butikken. Noen jeg kjenner fikk f.eks. ett grovt brød til nærmere tretti kroner gratis fordi de hadde handlet en god stund med Trumf. F.eks. Kiwi og Spar tjener jo milliarder på all maten vi kjøper så de går neppe konk med det aller første selv om de gir noen få ting gratis.
  8. Spare mest mulig av det man tjener. La være å omsette det i turer på byen med mye godt i glasset, eller på snop og unødvendige ting.

Ta tog til f.eks. Gøteborg og gjør storinnkjøp, ta med en diger bag fylt til randen tilbake. Jeg er ikke røyk, snus eller alkohol men kjøper likevel litt av dette i Sverige, tar det med til Norge og selger for litt mer enn det jeg betalte i Sverige, men som likevel er langt billigere enn i Norge. På handletur i Sverige, lønner det seg å dra litt lenger inn i landet enn Svinesund. Kkjøpesenter som ligger et steinkast over grensa koster ofte mer. Svenskene vet at fordi kjøpesenteret ligger så nær grensa så kommer det veldig mange nordmenn som kjøper veldig mye der. Derfor legger de på noen kroner ekstra, spesielt på populære ting som nordmenn kjøper veldig mye av. Det er litt av årsaken til at det er så få svensker som handler ved disse stedene fordi det er mye dyrere der enn steder som ligger lenger unna grensen.

Noen andre som har gode forslag til hvordan man kan spare mest mulig penger på mat-budsjettet ?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som sier at penger ikke betyr noe, har sannsynligvis aldri måtte å snu på krona for å overleve på lite budsjett. Jeg drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke. Har ikke bil og bruker heller beina eller sykkel, samt kollektivt de få gangene dette er nødvendig. Det er egentlig sjeldent jeg kjører kollektivt så det er bare å se når buss/trikk/tog skal gå, også velge tidspunktet som passer best for meg. I tillegg kjøper jeg absolutt minimalt av klær som også varer ganske lenge. Jeg forstår ikke folk som bruker tusenvis av kroner på klær hver eneste måned.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil mest følge med på tråden og forslagene. Her er noen kjappe tips fra en til tider stram studenttid:

- Lag ting fra bunnen, lag ting i store porsjoner og frys ned porsjonspakker. Det sparer veldig mye tid, men også en del penger når man skalerer mengdene råvarer og porsjonene riktig.

- Lag regnskap for hver middag. Sammenlign resultat fra mange ulike middager. Prioriter de billige, næringsrike middagene. Mer av det, mindre av andre middager (ikke null, man skal jo unne seg litt ekstra/anneredes i blant). Det samme trikset kan brukes på pålegg. Da jeg studerte ble jeg overrasket over prisforskjellene. Et pålegg kunne koste 5 ganger så mye som et annet. Kostnaden per uke kunne kuttes med 100-200 kr bare på pålegg hvis man bare velger det billigste. Man bør selvsagt prioritere både variasjon og næringsinnhold i tillegg.

- Godt brød er viktig. Det reduserer påleggsbehovet og gjør det ok å droppe middag i blant.

- Følg med på butikkenes kampanjer og planlegg ut i fra det, husk datostempling og mulighet for frysing. Ha stor fryseboks og bruk den flittig og med en god plan for å unngå at ting må kastes etter å ha ligget der fra steinalderen.

- Ta deg tid til å sjekke ut næringsinnhold i billigvarianter og test kvaliteten selv. Helst før du er tom for en dyrere merkevariant så du får testet ting side ved side. En del billigprodukter er faktisk god kvalitet på, du må bare finne ut hvilke. Særlig sammenlignet med merkevarer som har sterk posisjon i markedet.

- Vær skeptisk til trippel trumf og egentlig alle mulige tilbud. Det kan godt hende standardprisen på varen i butikk A er lavere enn tilbudsprisen på samme vare i butikk B. Man husker selvsagt ikke alle priser, men det går an å holde seg litt orientert.

- Så et sleipingtriks. Inviter noen på pannekaker, grøt, suppe etc. De vil føle seg ubevist i takknemmelighetsgjeld til deg og vil med høy sannsynlighet invitere deg på middag senere. Kanskje noe som koster mye mer. Goodwill kan også lønne seg stort på det mer sosiale planet. Få ønsker å bli omtalt som vennekretsens gnier.

- Tid er penger. Må du sykle til andre siden av byen for å spare 5 kr på en vare, dropp det. Tenk timelønn for strevet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gjør som jeg, jobb hardt/ tren hardt spis hva søren du vil når du vill !! Everyday is chrstmas man, foruten den kvalme julematen. Jeg spiser nesten bare laks, karbonade deig, fullkorn pasta og grønnsaker. Det er dyrt, men det er sunt og mass proteiner.

Hvis du ikke har penger kjøp noe billig tunfisk og salat miks it, eat it !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør som jeg, jobb hardt/ tren hardt spis hva søren du vil når du vill !! Everyday is chrstmas man, foruten den kvalme julematen. Jeg spiser nesten bare laks, karbonade deig, fullkorn pasta og grønnsaker. Det er dyrt, men det er sunt og mass proteiner.

Hvis du ikke har penger kjøp noe billig tunfisk og salat miks it, eat it !

Jeg ser ikke hvordan dette er relevant til hva TS spør om.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det finnes billig næringsrik mat i Norge, og det store trikset er å investere i en stor fryser og kline til på gode tilbud. Ikke kjøp småpakninger som ser billige ut, gå alltid etter kilosprisen når du handler. en middag mellom 60-100 kr. dagen er det jeg ligger på. Jeg handler mye grønnsaker, spiser så og si aldri ferdigmat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet om noen liste med gjennomsnittlige påleggspriser pr skive brød?

Det varierer temmelig mye mellom alle typer.

Eller skal vi prøve å lage en på forumet her i sammen?

Eks:

påleggstype - laveste pris - Hvor? - høyeste pris - hvor? - antall skiver - kostnader pr skive min-max

Det ultimate var om noen hadde utviklet egen app til det for felles innsamling av data..

Lenke til kommentar

Jeg har vell aldri hatt behovet for å spare penger på matbudsjettet men hadde en periode der jeg trente for et fjernt mål og tok et år uten arbeid når jeg var en 18-19 der jeg skulle jobbe meg opp mot karriere i forsvaret.

Der brukte jeg jo naturligvis mye tid på det å klare å anskaffe mat alternativt og det å kunne tilberede mat på alternative måter som en måte og kunne 'overleve på' og har jo via det litt kokkekunnskaper.. og har selvfølgelig vært innom ganske mange idiotiske ideer.

Det beste tipset er å lage proteinrik mat. Proteinrik mat gir deg en mye høyere metthetsfølelse og du et mett lengre, proteinrik mat finnes i både billige og dyre varianter, fisk, kjøtt mm.

Den billige varianten av proteinrik mat finnes du i fisk. Kjøp fisk direkte i fra utsalg (båter, oppdrett eller mottak) da slipper du distribusjons mellomlegg. Ellers så får du ofte tilbud på hel grilla kylling på spar, kjøp deg en 25kg sekk med poteter, skjer potetene i båter og steik dem med litt smør på, varm kyllingen i ovnen og vola, en rett du fort betaler 350,- på en restaurant.

Gjerne bruk noe krydder på potetene.

Ellers er egg supert, får firstprice egg som er ganske kurrante (bruker dem selv) når eg skal skrelle egg.

Dem er rett og slett enklere å få av skallet på når det er dårlig kvalitet, dem smaker også bedre.

Kunne jabbet om dette i timesvis.

Mat er noe eg en stund misslikte å bruke penger på, nå i senere tid har jeg blitt en litt mer mat bevist type som gjerne bruker mer tid og penger på mat en jeg gjor tidligere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å herregud! Butikkane bognar over av altfor billeg, næringsrik mat... :wallbash:

Husk at billig er relativt. Betaler du 1000 kroner for en pakke firstprice nudler er det jævla dyrt, betaler du 1000 kroner for en Bugatti Veyron kommer du ganske greit unna.

Dersom du er student og lever på 6000 kroner i måneden før du har betalt husleigen kan dette være ganske nyttig informasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at billig er relativt. Betaler du 1000 kroner for en pakke firstprice nudler er det jævla dyrt, betaler du 1000 kroner for en Bugatti Veyron kommer du ganske greit unna.

Dersom du er student og lever på 6000 kroner i måneden før du har betalt husleigen kan dette være ganske nyttig informasjon.

Det norske folk er blant dei i verda som brukar minst på mat...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Havregrøt (i værste fall kokt på vann) er jo sabla billig. Står det så dårlig til at du sliter med å ha råd til skikkelige og relativt rimelige proteinkilder som fisk og egg, er proteinpulver og tunfisk veldig billige alternativer.

Frossne grønnsaksposer er forresten gull, rundt tiern for 500-800 gram med sunt grønt

Lenke til kommentar

Det norske folk er blant dei i verda som brukar minst på mat...

Ja, det hjelper sikkert kjempemasse for studenter, alenemødre og lærlinger at "en gjennomsnittlig norsk industriarbeider" bruker en liten prosent av lønna si på mat...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mat i Norge er jo svin dyrt. Jeg bruker mye penger på mat for å spise godt. Jeg nekter å kjøpe lapskaus boksemat og fjordland ferdig skrap og grandiosa motha fucka.

Du trenger basen som er:

-Fullkorns pasta

-Pose med Ris

-Poteter

-Brød

dette er tilbehøret til alt

-Grønnsaksposer fryst Brokkoliblanding med gullerøtter feks.

-Løk

-Tomat

-Salat

Hovedmaten

-Pose med Kyllingfillete stor pose 2kg osv holder lenge

-Karbonade deig (38,- på coop)

-Laks fillete, enten fryst eller lyxe til som jeg gjør å kjøper sånn du setter i ovene ferdig krydra

Dette er perfekt.

Tunfisk bokser er gull også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...