Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

LO streik; ingen buss - komme seg på jobb?

BertNaked

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Nå kan det hende at det blir streik i bussselskapene, så jeg lurte litt på hvordan det blir med arbeid, når man er avhendig av buss for å komme seg dit. Taxi vil koste 350-400 kroner en vei.

Hva gjør man i slike tilfeller?

Du bruker beina. En taxitur på 350-400kr betyr at veien ikke er så veldig lang, og at gåturen bør ligge rundt 45 minutter til en time. Med mindre den kjører gjennom en tunnel og du må rundt fjellet.

Lenke til kommentar

Får håpe de finner ut noe. Bil ja.. hadde en, men solgte den siden busstilbudet ble såpass bra.

Sykkel.. at jeg ikke tenkte på det før! får kjøpe meg en på mandagen like før jobb.

Du bruker beina. En taxitur på 350-400kr betyr at veien ikke er så veldig lang, og at gåturen bør ligge rundt 45 minutter til en time. Med mindre den kjører gjennom en tunnel og du må rundt fjellet.

Det er hva jeg håper den koster. Gåturen vil ta to timer minst.

Prøver egentlig å finne ut om det er noe hjelp fra arbeidsgiver til å komme seg til arbeidsplassen. Er gjennom vikarbyrå dette. Aldri vært borti faren for total stopp i hele bussystemet.

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og hvor mange kilometer er det fra A til B? Vennligst bruk et måleverktøy for nøyaktighetens skyld.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Og hvor mange kilometer er det fra A til B? Vennligst bruk et måleverktøy for nøyaktighetens skyld.

12 km. Brukte gule sider.

Ser at carpooling har blitt nevnt, men er ingen i nærheten av min retning som har bil.

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da kan det fort bli 2-3 timer med gåing. Du må nesten skaffe deg sykkel eller høre om du kan få låne en sykkel midlertidig til streiken er over.

Lenke til kommentar

Dersom du rent faktisk ikke kommer deg på jobb, på grunn av streik, så vil jeg tro det er lovlig fravær som ikke er grunnlag for skriftlig advarsel eller oppsigelse. Du vil selvfølgelig ikke få lønn for den dagen du er borte, men det bør være den eneste konsekvensen. Her kan du hevde force majeure, og det vil ikke være saklig grunn for oppsigelse/advarsel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom du rent faktisk ikke kommer deg på jobb, på grunn av streik, så vil jeg tro det er lovlig fravær som ikke er grunnlag for skriftlig advarsel eller oppsigelse. Du vil selvfølgelig ikke få lønn for den dagen du er borte, men det bør være den eneste konsekvensen. Her kan du hevde force majeure, og det vil ikke være saklig grunn for oppsigelse/advarsel.

...men sørg som tidligere nevnt for å gi beskjed/ta det opp til drøfting i forkant slik at ingen etterpå mener du bare har uteblitt fra jobb, eller kunne gjort mer for å komme deg dit

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du låne sykkel av en venn eller kollega?

Dine kolleger har vel interesse av at du kommer på jobb, ellers må jo de gjøre jobben din.

Er vikar, så vil ikke tro at det er veldig mye som henger på meg heldigvis.

Nå så jeg egentlig mer etter svar som kom fra feks. Brun. Jeg vet at det er alternative måter å komme seg på jobben på, og hadde brukt dette om det var mulig. Men bor ikke nær familie og venner lengre.

Lenke til kommentar

Hadde du vært min ansatt hadde jeg sendt noen for å plukke deg opp :).

Hvem vet, kanskje de kommer og plukker meg opp. :D Er gjennom vikarbyrå, så vi er ikke så mange der egentlig... mer "personlig" kontakt. Skal ringe de i morgen tidlig om det kommer til å bli streik og høre hva de vil gjøre. Var ganske stille på LO fronten i kveld.

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...