fiskercool Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hei Lurer på to ting: Finnes det trykksensorer som man kan stille inn til gi 1 når f.eks trykket er mindre enn 10 [bar] og høyere enn 60 [bar], og gi 0 i intervallet 10-60 [bar]? Når man kjøper en sensor, f.eks en LVDT så kobler man denne i en elektrisk krets og får ut en spenning. Vil ligningen som konverterer denne elektriske spenningen til posisjon i [m], vil den stå i databladet til LVDT'en eller er dette ligninger man regner ut selv? Takk for svar. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 I hvilken sammenheng er det vi snakker om her? Tenker du på pre-fabrikert? Det burde ikke være store problemet å få til et " 1 bit " signal. Hvor vidt man kan få kjøpt det er jeg usikker på, men det finnes nok helt garantert! I nesten spørsmål så lurer jeg på hva du legger i ordet sensor. Tenker du på selve måleelementet eller måleelement med måleomformer? Hvis du bare tenkte på måleelement så må du få en form for karakteristikk som du mest sannsynlig kan utarbeide en form for likning av. Hvis det gjelder måleelement med måleomformer så vil du mest sannsynlig få alt dette arbeidet gjor for deg og du kan velge et standardisert målesignal Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 I hvilken sammenheng er det vi snakker om her? Tenker du på pre-fabrikert? Det burde ikke være store problemet å få til et " 1 bit " signal. Hvor vidt man kan få kjøpt det er jeg usikker på, men det finnes nok helt garantert! Takk for svar Formulerte meg kanskje litt dårlig, og skal prøve meg igjen, men det jeg mente i første spørsmål var: Finnes det sensorer hvor sensoren er åpen(NO) når trykket er mellom 10-60 bar, og lukket (NC) når trykket under 10 bar og over 60bar? Altså.., finnes det sensorer som jeg kan kjøpe fra produsent og stille inn slik som ønsket beskrevet ovenfor? Dette blir vel mer som en sensor som styrer en bryter av og på. Som jeg igjen kan bruke i et PLS program til å f.eks slå av og på en utgang Håper jeg har formulert meg litt noelunde greit. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Det er ikke en sensor jeg kjenner til men det kan godt hende at det finnes. Når jeg søker litt rundt så finner jeg en beskrivelse som kalles "Dual Stage/Two Stage". Det kan hende at det kan være noe? I værste fall så er det ikke vanskeligere enn at du bruker 2 trykkbrytere i serie hvor den ene er NO med 10 bar grense og den andre er NC med 60 bar grense. Du har ikke analoge innganger på PLS`en din da? Det ville gjort alt betraktelig enklere. 1 Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Det er ikke en sensor jeg kjenner til men det kan godt hende at det finnes. Når jeg søker litt rundt så finner jeg en beskrivelse som kalles "Dual Stage/Two Stage". Det kan hende at det kan være noe? I værste fall så er det ikke vanskeligere enn at du bruker 2 trykkbrytere i serie hvor den ene er NO med 10 bar grense og den andre er NC med 60 bar grense. Du har ikke analoge innganger på PLS`en din da? Det ville gjort alt betraktelig enklere. Takk for svar. Har ingen PLS, ei skal jeg lage noe, jeg er bare nysgjerrig. Er ikke kjent med PLS'er hvor man har analoge innganger, og programmere deretter. Det gjør som du sier alt mye enklere. Endret 20. juli 2013 av pistasj Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Aha, jeg forstår! De fleste "ordentlige" pls`er kommer med eller har mulighet for å koble til analoge moduler. PLS`en omformer det analoge signalet om til eksempelvis en binær verdi. Dette forenkler blant annet problemstillingen du hadde vesentlig Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) En "bryter" som slår av og på på bestemte trykk verdier er ikke en "sensor" men en pressostat. Hvis man øsker å ha en funksjon der man "slår av og på" ved forskjellige verdier slik som beskrevet over så bruker man vel kansje vanligvis 2 stk pressostater, en for hver verdi. Et eksempel på bruken av et slikt dobbelt sett med pressotater er i forbindelse med litt større varmepumper. Her benytter man typisk to stk pressostater som typisk elektrisk er koblet i serie. Hvis driftstilsanden er normal så er begge pressostatene "lukket" (elektrisk) og en seriekoblet krets får signal. Hvis trykket blir for lavt så oppererer lavtrykkspressostaten og kretsen blir brutt. Hvis trykket blir for høyt så oppererer høytrykkspressostaten. Man kan selvfølgelig også oppnå det samme med en analog transmitter og en PLS med analog inngang, slik at man kan programmere PLS'en til å slå av og på ved de riktige trykk. Pressostater er sannsynligvis en enklere og mer robust kontruksjon som kan snurre og gå i årevis. Endret 8. april 2013 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Hva er en LVDT ? Mener du en slik: http://en.wikipedia....ial_transformer Helt generelt. De fleste industrielle måletransmittere består av et måleelement og en signalomformer. Som standard signalverdier for elektriske signaler så benytter man enten 4-20 mA, 1-5 V eller 2-10 V. Det finnes standardiserte måter å koble opp på, 2 leder, 3 leder og 4 leder. Det er forholdvis vanlig at signalomformeren er innstilbar, slik at man kan stille inn måleområde og zero. Innstillingen kan være "analog" ved hjelp av skrutrekker eller "digital". Hvis du poster fabrikat og modell av måletransmitteren så vil det sikert gå an å si noe mer konkret. Ganske mange av leverandørene har dokumentasjonen på nett. Endret 8. april 2013 av arne22 Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Hva er en LVDT ? Mener du en slik: http://en.wikipedia....ial_transformer Helt generelt. De fleste industrielle måletransmittere består av et måleelement og en signalomformer. Som standard signalverdier for elektriske signaler så benytter man enten 4-20 mA, 1-5 V eller 2-10 V. Det finnes standardiserte måter å koble opp på, 2 leder, 3 leder og 4 leder. Det er forholdvis vanlig at signalomformeren er innstilbar, slik at man kan stille inn måleområde og zero. Innstillingen kan være "analog" ved hjelp av skrutrekker eller "digital". Hvis du poster fabrikat og modell av måletransmitteren så vil det sikert gå an å si noe mer konkret. Ganske mange av leverandørene har dokumentasjonen på nett. Takk for svar. Mente en slik LVDT du linket til, ja. Har ikke fabrikat eller modell, lurte bare på om det var vanlig å legge til eksempelvis ligningen (vist under) som viser hvordan spenningen varierer med posisjons endring i LVDT'en. ΔU = (2*ΔX*Up)/L Hvor: ΔU = spenningsdifferansen mellom Sekundærside 1 & 2 ΔX = endringen i posisjon hos LVDT'en UP = spenningen på primærsiden på LVDT L = total lengde på LVDT. Men ser i dette databladet: (Her er tilpasningelektronikk også inkludert, dette er vel kanskje vanlig?) http://www.analog.co...heets/AD698.pdf Her ser jeg ligningen Vout = S*d*500µA*R2 (Side 7 ligning (1)) Hvor d er endringen hos LVDT'en i [inches] Så har vel egentlig svart på spørsmålet mitt da. Endret 8. april 2013 av pistasj Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Denne ser ikke ut til å ha det som man kaller et standard industrigrensesnitt i forhold til automasjonsfaget. Man skal likesom et hakk lengre inn i "systemet" enn det som er vanlig inenfor "industiriell maskinbygging" og i stedet utvikle noe av elektronikken til signalbehandlingen selv. Med bare et halvt øyes gløtt inn på dokumentasjonen, så ser dette ut som om denne dingsen er bygget opp ved hjelp av analoge komponenter. Har inntrykk av at ligningene bare beskriver de funsjonene som allerede er bygget inn i elektronikken. Ut i fra dette så kan man regne ut utgangssignaler og slike ting. Andre som har andre syn på saken ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå