Gå til innhold

Hackintosh Eller Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe om Hackintosh.

Men jeg skriver dette innlegget på en 13" MacBook Pro, som jeg kjøpte brukt på nettauksjon.

Vurdert bruktmarkedet?

 

Mac koster mer i innkjøp enn den billigste Acer´en.

Det benekter jeg ikke.

Men OSX krever mindre maskinkraft enn Windows, og Macen er laget av helstøpt aluminium, og ikke billig Acer-plast.

Du får en mye bedre maskin for pengene når du kjøper Mac.

En maskin som kan være god i mange år, så du slipper å kjøpe ny hele tiden.

 

Jeg kan ikke bevise dette.

Men jeg tror faktisk ikke Mac er så dyrt, når du tar med i beregningen at den faktisk tåler hardere bruk, og varer i årevis.

Vil du kjøpe én Mac, eller 2-3 billige Acer eller HP som går i stykker eller blir for trege til å kjøre Windows tilfredsstillende?

 

Jeg har aldri vært fornøyd med Windows. Jeg har brukt Linux i flere år, før jeg fant en billig brukt Mac på nettauksjon.

For første gang har jeg en laptop som alltid gjør det den skal, med minimalt vedlikehold.

OSX blir ikke tregt som Windows, og virus er det svært lite av.

 

Nå høres jeg ut som en Mac-evangelist, men det er jeg ikke.

Hjertet mitt ligger hos Linux, men i praksis benytter jeg bare Mac hver dag.

 

Jeg kan nevne noen pluss med Mac:

 

Magnetpluggen. Hvis noen snubler i strømledningen, ramler ikke Macen på gulvet. Pluggen er magnetisk, og popper rett ut.

 

Tastaturet. Ingen taster som var avleggs på åttitallet, sånn som Scroll-Lock og Num-Lock. Apple tenker nytt, og har sånne taster som du faktisk har bruk for. Slik som volumtaster som virker uten å holde nede Fn, lysstyrke, Eject (for CD) osv.

 

Touchpaden. Veldig stor og presis. Genial løsning for museklikk uten musetast, ved å enten "tappe" lett på touchpaden, eller trykke den helt ned til du hører et klikk. Enkelte Windows-PCer har også slik touchpad.

 

Holdbarhet. Mac holder lenge. En brukt Mac kan selges for langt høyere pris enn en tilsvarende PC.

 

Design. Design er ikke pare mote. Macen er svært praktisk i bruk. Aluminium gjør den både solid og lett. Perfekt for meg som reiser mye. Den kan ligge på sengen eller fanget uten å kveles og overopphetes, da luftinntaket ikke er på undersiden, men i hengslet til skjermen.

 

 

Skjerm. Skjermen regnes for å være svært god, sammenlignet med andre, billige maskiner.

Mac er ikke bare overpriset. Den er skrudd sammen av bedre deler som er verdt pengene om du har råd.

 

Om du er i tvil, kan du prøve en Mac i en elektrobutikk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du får en mye bedre maskin for pengene når du kjøper Mac.

 

 

Det meste av det du skrev kan vi skylde på Mac-fanboisme, men denne her må du lengre ut på landet med!

 

Vis gjerne at du får en bedre maskin for pengene når du kjøper Mac.

 

Jeg skal gjøre et datamaskinkjøp straks, og har sett på blant annet MacBook pro 15 tommer. Men så får jeg høre at jeg kan få en langt billigere pc med osx. Men er det smertefritt å instalere osx på en windows pc? Vil det dukke opp problemer senere?

 

Du får neppe installert osx på en Laptop, men visst det er stasjonær pc vi snakker om. Så kan du bygge deg en hackintosh ved å benytte riktig hovedkort,cpu og skjermkort.

 

Les deg opp her om emnet: http://www.tonymacx86.com/home.php

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Spar heller til en ordentlig Macbook og lev livets glade dager ;) Du slipper i tillegg å bytte ut macen så snart også. De holder leeenge.

 

Det meste av det du skrev kan vi skylde på Mac-fanboisme, men denne her må du lengre ut på landet med!

Vis gjerne at du får en bedre maskin for pengene når du kjøper Mac.

 

Skjønner du ikke hvorfor folk blir så glade i macbooken sin? Det er en TOTALT anderledes opplevelse enn en windows-maskin. Batterilevetid, respons, styreflate, programvare osv osv er noen av salgspunktene til macbooken.

 

Edit: Og så må du jo huske at så godt som alle har brukt windows-maskiner, enten som personlig pc eller på skole og jobb. Likevel er det så godt som utenkelig for de fleste å gå tilbake til virus, blåskjermer, omstarter, windows 8 osv ;)

Endret av Ingardj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt: Mac holder lengre før den går i stykker, eller batteriet blir dårlig. Apple bruker kvalitetsdeler.

Bare sjekk nettauksjoner. En brukt Mac koster mer enn en brukt PC med tilsvarende prosessor og RAM.

Mac blir ikke så dyrt hvis du tar med i beregningen hvor lenge du har glede av den.

Den koster mer i innkjøp, og varer lengre.

 

Det er flere ting jeg misliker med Apple, som at man må ha spesialskrutrekker for å åpne den, og batteriet ikke kan byttes uten å ta den på verksted.

Det er mange ting jeg ikke liker ved firmaet Apple.

Men når jeg skal ha laptop, er det Mac som passer best for meg.

 

 

 

 

Om du velger PC med Windows, ta også med i beregningen hvordan Windows har blitt. Ikke alle liker Windows 8.

 

Hackintosh har jeg som sagt ikke erfaring med, men det er sikkert en del fikling for å få det til å virke. Du må ha maskinvare som OSX støtter. OSX har ikke drivere for all maskinvare, så utvalget er noe begrendet, og noe du må være oppmerksom på.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Som sagt: Mac holder lengre før den går i stykker, eller batteriet blir dårlig. Apple bruker kvalitetsdeler.

Bare sjekk nettauksjoner. En brukt Mac koster mer enn en brukt PC med tilsvarende prosessor og RAM.

Mac blir ikke så dyrt hvis du tar med i beregningen hvor lenge du har glede av den.

Den koster mer i innkjøp, og varer lengre.

 

Det er flere ting jeg misliker med Apple, som at man må ha spesialskrutrekker for å åpne den, og batteriet ikke kan byttes uten å ta den på verksted.

Det er mange ting jeg ikke liker ved firmaet Apple.

Men når jeg skal ha laptop, er det Mac som passer best for meg.

 

Det er godt å se at i alle fall noen klarer å forstå en av de virkelige grunnene folk velger bort billigproduktene. Har selv en MacBook Pro 15" med Windows 7 fra 2009 og virker like bra som helt ny ennå. Ingen overoppheting, lite støvutvikling, null krasj, og har aldri opplevd bluescreen på en Apple PC.

Endret av Silvercrow
Lenke til kommentar

Jeg kan omformulere meg, jeg skal kjøpe en MacBook, men mange av nørdevennene mine prøver å overtale meg. Jeg er kjent med Mac og er Apple religiøs selv(ikke helt hjernevasket, men delvis). Grunnen til at jeg går over til Mac, er fordi jeg vet at Mac presterer og fungerer. Sammen med ipoden min og Ipaden vil en Mac med Mountain Lion fungere perfekt os x er så mye bedre en windows på så mange måter. Og jeg skal spille litt, men da instalerer jeg bare windows via bootcamp. Det eneste os x får trekk for er ikompibaliteten når det kommer til spill. I form av software, så finner du så utrolig mange program som er til både windows og osx, men også egne som du finner på Mac AppStore.

 

Jeg skal hovedsakelig kjøpe den for skole og fritid. Det er så mange dårlige pc-er man får på Vidregående. De krasjer og windows gjør pcen treg og ustabil. Mac varer og fungerer. Den presterer alltid. Jeg er kjent med Mac og har brukt en før, men skal nå endelig kjøpe meg en selv.

 

Når man kjøper Mac er hardware og software 50/50. Hardware er ikke bare alt, og det er det jeg prøver å få vennene mine til å forstå. De er gamere alle sammen, så det er ikke rart at de går for windows. Jeg er gamer selv, men har mange Mac kompitable spill. Mac er den beste laptopen man kan få tak i.

 

 

Jeg har på dette tidspunket en grei thosiba. Den er ikke laget for spill og kostet meg 4000kr. I dag kan du få samme pc til 2000kr med samme specs. Har også mappet tastaturet slik CTRL og windows-knappen er byttet om, men nå kan jeg ikke skru av pc-en :p. Får DRIVER_POWER_STATE_FALIURE(bluescreen) innimellom når jeg skrur den av. Ellers så bare restarter han automatisk. Det eneste som fungerer er dvalemodus. Slik at når jeg har installert programvare som trenger oppstart, så får jeg ikke avsluttet skikkelig. Windows suge.....til tider

Endret av Vetle.andre
Lenke til kommentar

Alle disse punktene dere lister opp har jeg vært igjennom. jeg har straks pengene, og gjort masse research på internett med mange forskjellige meninger og oppfatninger. F.esk. så var jeg på nippe til å kjøpe en macbook retina, for å finne ut at bilder ble "brent inn" i skjermen etter relativt kort stund. Dette gjelder for MBP retina som leveres med retina skjerm fra LG. Samsung produserer også slike skjermer for apple, og de har ingen problemer. Det eneste er at man ikke selv kan velge hvilken skjerm fra hvilken produsent, noe apple i etterkant har blitt saksøkt for.

 

vært inne om applestore og, kjent og følt på produktet, og prøvd en hos en venn. Men så ønker jeg også å bygeg opp et apple økosystem. Det var grunnet mine gode opplevelser med min Ipad 3 som jeg fikk til jul, at det førte meg inn på tanken.

 

Jeg tror det er få som skjønner hvorfor mennesker er så glade i apple poduktene sine. Jeg elsker Ipaden og ipoden mi, apple earpods og all musikken som det er så lett og kjøpe og synce over til enhetene mine.

Lenke til kommentar

Jeg og søsteren min har Retina maskiner og vi har ikke slike problemer. Jeg tror det er overdrevet voldsomt altså!

 

Og slik jeg forstår det vil det aldri bli brent inne for alltid, bare en liten stund etter at et bilde har vært på skjermen veldig lenge.

 

Retina-skjermen er fortsatt ikke kjedelig for min del :D Elsker å se knøtt-små bilder ha masse detaljer man aldri har sett på en skjerm før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Mac koster mer i innkjøp enn den billigste Acer´en.

Det benekter jeg ikke.

Men OSX krever mindre maskinkraft enn Windows, og Macen er laget av helstøpt aluminium, og ikke billig Acer-plast.

Du får en mye bedre maskin for pengene når du kjøper Mac.

En maskin som kan være god i mange år, så du slipper å kjøpe ny hele tiden.

 

Jeg kan ikke bevise dette.

Men jeg tror faktisk ikke Mac er så dyrt, når du tar med i beregningen at den faktisk tåler hardere bruk, og varer i årevis.

Vil du kjøpe én Mac, eller 2-3 billige Acer eller HP som går i stykker eller blir for trege til å kjøre Windows tilfredsstillende?

 

 

Bare så det er sagt; jeg har ikke noe mot Apple, men jeg blir litt småprovosert av det du skriver.

 

 

Hvorfor sammenligne en maskin med startpris på 9290,- med en maskin til 3-5000,-? Det blir feil uansett hvordan en vender og vrir på det pga byggemessig konstrusjon. Det er åpenbart at en maskin med omtrent like spesifikasjoner hvis man sammenligner prosessor, RAM og skjermkort har dårligere byggekvalitet når prisforskjellen er opptil det dobbelte.

 

 

La meg vri på spørsmålet. Hvorfor velger så og si alle bedrifter enten Lenovo, Dell eller HP?

 

De har omtrent samme ytelse, nesten tilsvarende batteritid og samme eller bedre byggekvalitet. Ja, jeg er enig at Apple har bedre skjerm. Det er få pcer på forbrukermarkedet som kan konkurrere mot Apple på akkurat det punktet.

 

Med det sagt: Apple har definitivt konkurrenter på forbrukermarkedet. Samsung, Asus, Lenovo, HP (Elitebook-modeller) og Dell (proffmodeller).

 

Når det kommer til programvare er dette meget individuelt. Jeg jobber med service som deltidsjobb ved siden av studier, og har snakket med kunder som både elsker og hater Apples produkter ;) Jeg kjenner med andre ord godt til produktene og programvaren.

 

Min appell; sammenlign produkter med tilsvarende priser.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg og søsteren min har Retina maskiner og vi har ikke slike problemer. Jeg tror det er overdrevet voldsomt altså!

 

Og slik jeg forstår det vil det aldri bli brent inne for alltid, bare en liten stund etter at et bilde har vært på skjermen veldig lenge.

 

Retina-skjermen er fortsatt ikke kjedelig for min del :D Elsker å se knøtt-små bilder ha masse detaljer man aldri har sett på en skjerm før.

 

da har du vært heldig og fått en samsung skjerm, har spurt etter dette på mange forum, også norske, blant annet "Mac1". Jeg og mener at problemene er overdrevet, men akkuratt burn-in er problematisk for meg, og derfor ønsker jeg bare å kjøpe en vanlig macbook. Klart ver at det ikke "brennes" permanent inn i skjermen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bare så det er sagt; jeg har ikke noe mot Apple, men jeg blir litt småprovosert av det du skriver.

 

 

Hvorfor sammenligne en maskin med startpris på 9290,- med en maskin til 3-5000,-? Det blir feil uansett hvordan en vender og vrir på det pga byggemessig konstrusjon. Det er åpenbart at en maskin med omtrent like spesifikasjoner hvis man sammenligner prosessor, RAM og skjermkort har dårligere byggekvalitet når prisforskjellen er opptil det dobbelte.

 

 

La meg vri på spørsmålet. Hvorfor velger så og si alle bedrifter enten Lenovo, Dell eller HP?

 

De har omtrent samme ytelse, nesten tilsvarende batteritid og samme eller bedre byggekvalitet. Ja, jeg er enig at Apple har bedre skjerm. Det er få pcer på forbrukermarkedet som kan konkurrere mot Apple på akkurat det punktet.

 

Med det sagt: Apple har definitivt konkurrenter på forbrukermarkedet. Samsung, Asus, Lenovo, HP (Elitebook-modeller) og Dell (proffmodeller).

 

Når det kommer til programvare er dette meget individuelt. Jeg jobber med service som deltidsjobb ved siden av studier, og har snakket med kunder som både elsker og hater Apples produkter ;) Jeg kjenner med andre ord godt til produktene og programvaren.

 

Min appell; sammenlign produkter med tilsvarende priser.

 

 

Mvh Faller

 

problemet vis vi sammenlinger datamaskiner etter pris, i da macens tilfelle, at du får mye mer hardware da, og det er ingen andre laptoper maskinvaremessig lik med macen i samme prisklasse. Man må samenligne både pris, maskinvare og bruksområde. Jeg ønsker åkjøpe en mac fordi den tilfredstiller meg på alle disse feltene(selv om prisen er litt for høy, er det noe jeg er villig i å betale for en datamskin som har så lang levetid)

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe mac, når du kan kjøre linus og windows som er to mer utbredte operativsystemer og har mer støtte.

 

OSX - et dårlig valg, dersom du tenker å utvikle apps, kan dette helt fint gjøres fra en Windows PC, filmredigeringsprogrammene til mac er ikke noe å skryte av (Final cut pro), sony vegas og adobe sin suit er to like gode om ikke bedre alternativer ;)

 

 

Hadde ikke kjøpt Apple, de har ganske store problemer med rentina skjermene og de andre skjermene er faktisk dårligere enn konkurrentene og har ikke engang 1080p. LAMFO

 

Du vil garantert få bedre ytelse med en datamaskin med samme spec uten rentina og samme spec og 1080p skjerm, rentina er som å kjøre bil med bremsene halvveis inne ;)

Endret av Vebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe mac, når du kan kjøre linus og windows som er to mer utbredte operativsystemer og har mer støtte.

 

OSX - et dårlig valg, dersom du tenker å utvikle apps, kan dette helt fint gjøres fra en Windows PC, filmredigeringsprogrammene til mac er ikke noe å skryte av (Final cut pro), sony vegas og adobe sin suit er to like gode om ikke bedre alternativer ;)

 

Hadde ikke kjøpt Apple, de har ganske store problemer med rentina skjermene og de andre skjermene er faktisk dårligere enn konkurrentene og har ikke engang 1080p. LAMFO

 

Du vil garantert få bedre ytelse med en datamaskin med samme spec uten rentina og samme spec og 1080p skjerm, rentina er som å kjøre bil med bremsene halvveis inne ;)

 

skal ha mac for de grunnene som er listet opp her, men mange andre. Jeg har vært i mange diskusjoner, og beklager språket men jeg driter i om jeg får mer hardware til 16 000 enn i en mac, fordi macen gir meg akkuratt det jeg trenger, om mer med det. Jeg skal ha en pc som jeg kan game på, bruke til skole og annet. I tilleg skal jeg ha en datamaskin som varer, mac har generelt lengre levetid enn windows pc-er. Det finnes også utrolig mange dårlige pc-er som man får på de vidregående skolene rundt om i landet. Nylig krasjt windows pcen til en jeg kjenner, og mistet hele animasjonsprosjektet. Hundrevis av bilder forsvant

 

Mac presterer, den krasjer ikke, blir ikke treig, mountain lion er det aller beste oprativsystemet evaaaaaar(instalerer winsows så jeg kan game på det og via bootcamp). Windows 7 har ikke en sjanse mot OS X mountain lion. Kjenner ikke til windows 8, men det ser bedre ut, til tross for kritikken, microsoft trenger bare litt tid. OS X er mye mer produktivt og stabilt

 

Bedre ytelse, jeg har ingen spill som kommer til å utfordre grafikkortet virkelig, kanskje "Microsoft Flights"

1432986.jpeg

post-304533-0-53504000-1365269289_thumb.jpg

Endret av Vetle.andre
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe mac, når du kan kjøre linus og windows som er to mer utbredte operativsystemer og har mer støtte.

 

OSX - et dårlig valg, dersom du tenker å utvikle apps, kan dette helt fint gjøres fra en Windows PC, filmredigeringsprogrammene til mac er ikke noe å skryte av (Final cut pro), sony vegas og adobe sin suit er to like gode om ikke bedre alternativer ;)

 

 

Hadde ikke kjøpt Apple, de har ganske store problemer med rentina skjermene og de andre skjermene er faktisk dårligere enn konkurrentene og har ikke engang 1080p. LAMFO

 

Du vil garantert få bedre ytelse med en datamaskin med samme spec uten rentina og samme spec og 1080p skjerm, rentina er som å kjøre bil med bremsene halvveis inne ;)

 

Alle operativsystemer har positive og negative sider, ingen er egentlig "best", og tenk hvor kjedelig og meningsløst det ville vært om alle likte nøyaktig det samme. Hva er galt med retina og IPS teknologi? Det er jo teknologi i high-end klassen. Den nyeste MacBook Pro 15" (bærbar PC) har 2880 x 1800 (høyere enn 1920 x 1080) som høyeste oppløsning, og er dyrere å produsere da dem bruker deler av bedre holdbarhet og kvalitet enn de fleste konkurrentene som kun vil produsere mest mulig fortest mulig, og satser på å vinne på lavpris. Og det at Apple er verdens aller dyreste er bare tøys, se for eksempel på denne skjermen/touch-PC-en Infocus Mondopad INF5550 den koster 54.995 ikke akkurat billig hehe http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=777419

Endret av Silvercrow
Lenke til kommentar

Spar heller til en ordentlig Macbook og lev livets glade dager ;) Du slipper i tillegg å bytte ut macen så snart også. De holder leeenge.

 

 

 

Skjønner du ikke hvorfor folk blir så glade i macbooken sin? Det er en TOTALT anderledes opplevelse enn en windows-maskin. Batterilevetid, respons, styreflate, programvare osv osv er noen av salgspunktene til macbooken.

 

Edit: Og så må du jo huske at så godt som alle har brukt windows-maskiner, enten som personlig pc eller på skole og jobb. Likevel er det så godt som utenkelig for de fleste å gå tilbake til virus, blåskjermer, omstarter, windows 8 osv ;)

 

Jeg har hatt en Macbook Air 2012, og det er ikke en annen opplevelse. annet en at OS'et er langt mindre snappy en W8 f.eks. Stadigvekk at den badeballen snurrer, mens systemet henger. Som igjen ofte endte med omstart.

 

Slutt å far med løgn, så tar vi deg kanskje alvorlig.

 

problemet vis vi sammenlinger datamaskiner etter pris, i da macens tilfelle, at du får mye mer hardware da, og det er ingen andre laptoper maskinvaremessig lik med macen i samme prisklasse. Man må samenligne både pris, maskinvare og bruksområde. Jeg ønsker åkjøpe en mac fordi den tilfredstiller meg på alle disse feltene(selv om prisen er litt for høy, er det noe jeg er villig i å betale for en datamskin som har så lang levetid)

Du mener sammenligner vi med en PC til samme pris, så får du mye kraftigere hardware på PC'en for samme pris som MAC'en ja?

Endret av Rusher
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Macbook Air 2012, og det er ikke en annen opplevelse. annet en at OS'et er langt mindre snappy en W8 f.eks. Stadigvekk at den badeballen snurrer, mens systemet henger. Som igjen ofte endte med omstart.

 

Slutt å far med løgn, så tar vi deg kanskje alvorlig.

 

Rusher kan du poste screenshot av dette? Det kan hende du har lastet ned et program som kjører en bakgrunnsprosess i loop (henger hele tiden), eller Java som prøver å oppdatere.

Endret av Silvercrow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Alle operativsystemer har positive og negative sider, ingen er egentlig "best", og tenk hvor kjedelig og meningsløst det ville vært om alle likte nøyaktig det samme. Hva er galt med retina og IPS teknologi? Det er jo teknologi i high-end klassen. Den nyeste MacBook Pro 15" (bærbar PC) har 2880 x 1800 (høyere enn 1920 x 1080) som høyeste oppløsning, og er dyrere å produsere da dem bruker deler av bedre holdbarhet og kvalitet enn de fleste konkurrentene som kun vil produsere mest mulig fortest mulig, og satser på å vinne på lavpris. Og det at Apple er verdens aller dyreste er bare tøys, se for eksempel på denne skjermen/touch-PC-en Infocus Mondopad INF5550 den koster 54.995 ikke akkurat billig hehe http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=777419

Som sagt tidligere var jeg på nippe til å kjøpe den, men det var at bildet ble brent inn i skjermen, ikke permanent, men nok til få meg til kjøpe en vanlig MBP istedet

 

(http://www.hardware.no/artikler/melder-om-store-problemer-med-macbook-pro-retina/130827)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...