Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Musa vil ikke fungere på min bærbare pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg trykker på noe med musa på min bærbare pc, så vil ikke pcen reagere, så jeg må bruke hurtigtaster for å klare å bruke pcen nå. Det ble plutselig slik i går. Hvordan kan jeg fikse dette?

Du får bytte batteriet i musa...kan det være hele feilen?

BmOnline

Lenke til kommentar

Det er den musa som er på den bærbare pcen, den touchplata liksom. Går vel ikke å skifte batteri på den?

Riktig, styreflaten/touchpaden får strøm fra den bærbare PC-en sitt batteri. Men det kan hende du har deaktivert den ved et uhell. Prøv å dunke forsiktig øverst til venstre på touchpaden, hvis dette ikke virker prøve å finne den i enhetsbehandling på Kontrollpanel og aktiver den derifra. Hvis ikke du finner den, står det helt sikkert i manualen til PC-en. Om du har kastet den, kan du sikkert finne manualen på PC-produsenten sin nettside.

Endret av Silvercrow
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å flytte på pila, det er bare å trykke på noe som ikke går. Er den deaktivert da også?

Det går ikke å trykke på noe selv om jeg dunker øverst til venstre på touchpaden. Den lå heller ikke i enhetsbehandling på konrollpanel.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å flytte på pila, det er bare å trykke på noe som ikke går. Er den deaktivert da også?

Det går ikke å trykke på noe selv om jeg dunker øverst til venstre på touchpaden. Den lå heller ikke i enhetsbehandling på konrollpanel.

Ok prøv igjen å gå til Kontrollpanel>System og sikkerhet>Enhetsbehandling og velg

"Mus og andre pekeenheter". Om den ligger under der, høyreklikk på den og velg "Egenskaper", så "Driver" fanen, og deretter "Oppdater driver".

Om det fulgte med et eget lite program til touchpaden, kjør det programmet, og sjekk om

sensitivitetsinnstillingene er satt høyt nok opp, og at klikk-funksjonen er på.

Hvis ikke, så prøv dette: Gå til Kontrollpanel>Maskinvare og lyd> og velg

"Mus" under "Enheter og skrivere" øverst (Windows 7). Sjekk at den er aktivert og

at "Hastighet for dobbeltklikk" er satt helt til "Hurtig". Sjekk at "Klikklås" boksen er av/ikke valgt. Så velger du "Pekeralternativer" fanen og sjekker at "Velg en pekerhastighet" er satt helt til "Rask" og at alle de andre boksene under ikke er valgt. Trykk "Bruk" helt nederst til høyre. Så går du til "Enhetsinnstillinger" fanen og sjekker at boksen "Deaktiver intern pekeenhet hvis ekstern USB-enhet er tilkoblet" ikke er valgt. Velg "Bruk" og deretter "OK".

Håper det virker.

Endret av Silvercrow
Lenke til kommentar

Det var ikke noen steder jeg kunne velge "Mus og andre pekeenheter".

Det var heller ikke noen fane som het "Enhetsinnstillinger" når jeg gikk inn på "Mus".

Jeg prøvde det andre her, men musa funker enda ikke.

Lenke til kommentar

Det var ikke noen steder jeg kunne velge "Mus og andre pekeenheter".

Det var heller ikke noen fane som het "Enhetsinnstillinger" når jeg gikk inn på "Mus".

Jeg prøvde det andre her, men musa funker enda ikke.

Høres ut som touchpaden/musen er defekt, jeg ville prøvd med en USB-mus.

Da blir det i tillegg raskere og enklere å navigere.

Endret av Ninjitsu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde det samme problemet med den gamle laptopen min. "musen" fungerte, men ikke knappene.

Jeg prøvde ALT men ingenting fungerte. Sansynligvis er enten Touchpaden din defekt, eller så har en ledning røket.

Hvor gammel er laptopen? Send den inn til reperasjon hvis du er villig til å betale litt for å fikse den, hvis ikke, kjøp deg en mus ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet med den gamle laptopen min. "musen" fungerte, men ikke knappene.

Jeg prøvde ALT men ingenting fungerte. Sansynligvis er enten Touchpaden din defekt, eller så har en ledning røket.

Hvor gammel er laptopen? Send den inn til reperasjon hvis du er villig til å betale litt for å fikse den, hvis ikke, kjøp deg en mus ;)

Den er 2,5 år gammel. Går dette på garantien da, eller må jeg betale en evt reparasjon selv?

Sendte du inn din til reparasjon? Hva kostet dette?

Lenke til kommentar

Den er 2,5 år gammel. Går dette på garantien da, eller må jeg betale en evt reparasjon selv?

Sendte du inn din til reparasjon? Hva kostet dette?

De fleste maskiner har bare ett års garanti som dekker slike tilfeller som du har, men er også mange maskiner som har 3 og 5 års garanti. Hvor kjøpte du den? Min mor og far kjøpte sin på Lefdal, og de har en 5 års garanti på deres laptop men det er fra Butikken og ikke firmaet som lager de.

Jeg brukte en ekstern mus til min laptop før jeg byttet den ut pga den defekte musen.

Dette ødela litt for meg, og den bærbare pc'n var ikke helt "bærbar" lenger.

Finn kviteringen til PC'n å kontakt butikken du kjøpte den fra og spør.

Før du sender den inn, pass på å spør om priser osv. Det er mange verksteder som ikke tar betalt hvis de ikke klarer og fikse feilen, men er mange som tar betalt uansett også ;)

Håper dette hjelper litt :)

Lenke til kommentar

Det ligger en flat-kabel under tastaturet dra denne ut og sett den inn igjen så skal musen fungere..ca 10min arbeid..

Sjekk på youtube for guider til pc din..

Hva skal jeg søke etter på youtube for å finne de rette videoene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...