Zolo Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 jeg er igang å bytte hjullager på bilen, men har komt til et lite problem. Hjullageret er inni der, men er det noen enkel måte å komme til? min ide var å skru løs fra bærekulene, men mangler spessialverktøy til nedre bærekule Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Kjøp deg verktøyet fra Biltema og du kan bytte uten demontering. Bor du i nærheten av Østfold? Kjøp deg verktøyet fra Biltema og du kan bytte lageret uten demontering. For å ta ut nedre bærekule trenger du en HZN 14 mm. Bor du i nærheten av Østfold? Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Hvilket vertøysett fra biltema? Har funnet ut at det er 14mm på nedrebærekule, naboen hadde 12mm og den passet nesten. Bor i nærheten av Stavanger.. Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Brukes det settet fra biltema til å dra av den saken til venstre som bremseskiven er skrudd til? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Settet har alt som du trenger å bytte hjullageret og du trenger bare å koble ut drivakslingen fra navet. Settet koster 899 kroner. Søk etter hjullager i Biltema sin side. Jeg brukte under en time å bytte hjullageret til en Golf 3.....legg det nye lageret i fryseren over natta så det blir lettere å få det inn. Husk også at en låsering på innsiden av lageret må av og settes på igjen etter montering. Fort gjort å glemme å sette på igjen. Settet har to lange bolter for å trekke ut spindelen og innerringen til lageret vil sitte på den. Jeg bruker en vinkelsliper og lager et spør før jeg bruker en meisel for å dele den. En 12 mm HZN skal ikke brukes på en 14 mm bolt. I værste fall får du ikke ut bolten igjen. Samme verktøyet brukes til å presse inn spindelen uten å ødelegge lageret. Settet er genialt. Endret 9. april 2013 av Indian 1 Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 Fikk kjøpt slikt sett i går før biltema stengte. Det ser ut som det skal gjøre nytten med å dra ut hjullageret. Det ser ikke ut som det bare er å ta ut drivakselen foreløpig ser det ut til og nesten gå. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hvis du ikke har løsnet bolten til drivakslingen, sett på dekket og jekke ned bilen. Sett bilen i gir og løsne den. Enkleste ville ha vært å løsne mutteren mens bremsen satt på..... Hvis du en muttertrekker, prøv den. Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 Har løsnet mutteren, men det ser ut som drivakselen er for lang til å la seg lure ut. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Mener det skal kunne gå hvis du dreier rattet helt til høyre. Du må få noen til å dreie rattet. Ellers må du koble ut drivakslingen helt. Det brukes 10 mm HZN bolter ved girkassen. 6 bolter. Har du tatt ut spindelen først? Endret 7. april 2013 av Indian Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 Fikk den ut med å løsne øvre bærekule. Merket alt bra og skrudde den på plass i samme posisjon. Settet fra biltema gjorde nok jobben med å få hjullageret ut og inn lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå