Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Fra http://www.forskning.no/ kan vi lese: Det går en historie om at flagget ble til ved at Meltzers sønn tilfeldigvis tegnet en blå stripe gjennom det hvite korset på det danske flagget. Kilde: Rødt, hvitt og blått...eller? Jeg har hørt en annen historie. Er der noen historikere her som kjenner den ofisielle og hvor sannsynlig er det at den offisielle er den sanne? Forskning.no får støtte av NrK: Dette får en 10-åring æren for Relaterte lenker: http://www.sidene.no/17mai/flagget.htm Endret 6. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det er nok diverre laga med utgangspunkt i det danske flagget. Det som med det norske språket oss har i dag. (Bokmålet, altså). Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Dette har jeg faktisk aldri tenkt på, men det virker som et interessant emne å grave i. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Janas Anton Hielm var også sterkt involvert i flaggsaken. 88. J. A. Hielms forslag til unionsmerke i Norges og Sveriges handels- og orlogsflagg. Vedlegg til brev datert 7. april 1836. Vannfarger på tynn kartong, 33 x 23 cm. Stortingsarkivet, bilag 315 til Stortingets ekstraktprotokoll 1836. Jonas Anton Hielm var svært aktiv i flaggsaken på Stortinget i 1836-37. Utgangspunktet hans var likhet mellom de to unionspartnerne. På denne bakgrunn foreslo han at det i de norske og svenske handels- og orlogsflaggene skulle innføres et unionsmerke, som kunne erstatte flaggene fra 1815 og 1818 som inneholdt 80 prosent svenske farver. Unionsmerket i forslaget liknet på det som ble innført i rikenes nasjonalflagg i 1844, kalt Oscar 1.s morgengave til det norske folk. Det ble oppfattet som likestilling i unionen, og innledet en 35 år lang periode der flagget ikke var tema på Stortinget. Unionsmerket ble akseptert, om ikke likt, på begge sider av kjølen. I Sverige ble misnøyen formulert i uttrykket ”sillsalat”, uttalt av Maurits Brakel i en tale på Riddarhuset i mars 1860, under debatten om stattholderspørsmålet. (Aubert 1879.) http://www.stortinget1905.no/main.php?modul=2&h=16&u=88&popup=1&p=b&a=7 Hielms navn er for ettertiden først og fremst knyttet til flaggsaken; det var hans forslag som i 1838 førte til loven om eget norsk handelsflagg. I unionspolitikken var han en ivrig talsmann for likestilling mellom Norge og Sverige ved behandlingen av diplomatiske saker. Han var også en varm forkjemper for å gi jødene adgang til riket. Henrik Wergeland har hyllet Hielm i to dikt, det mest kjente er Gangspilvise om Briggen «Jonas Anton Hielm». Kilde: http://snl.no/Jonas_Anton_Hielm På det radikale Stortinget 1836 kom Hielm med framlegg om å ta bort alle hindringar for bruk av norsk handelsflagg, og han ville òg ha eit eige norsk orlogsflagg. Samstundes kom det framlegg frå dei fire representantane frå Christiania om at Stortinget skulle senda ei adresse til kongen der det vart bede om eiga norsk flagglov, og at handelsflagget skulle kunne brukast i alle farvatn. Ein ville at den unionelle jamstellinga skulle koma klårt til uttrykk i alle rikssymbol, og at Noreg skulle delta i handsaminga av utanrikssaker på like fot med Sverige. Adressa vart aldri vedteken, sidan kongen brått oppløyste Stortinget 8. juli 1836. Men det vart kalla inn til omframt Storting om hausten same året, og då kom saka opp att. Hielm vart medlem av ein komité som skulle greia ut saka, og det enda med at frå 1838 kunne handelsflagget brukast på alle hav. Hielm stod fram som ein av dei leiande i denne saka, og vart saman med m.a. Herman Foss hylla som ein nasjonal helt. Dei to vart rosa i sterke ordelag (“Geni! Geni”) av Henrik Wergeland, som òg hyller han i diktet “Gangspilvise” om briggen “Jonas Anton Hielm” frå 1839: “Hurra for Jonas Anton Hielm!” Kilde: http://snl.no/.nbl_biografi/Jonas_Anton_Hielm/utdypning Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_flagg 1821 fremla stortingsmann Frederik Meltzer sin tegning av det norske flagget slik det brukes i dag. På grunn av den nylig avsluttede unionen med Danmark og den inngåtte unionen med Sverige tok Meltzer inn elementer fra begge disse flaggene; Danmarks røde og hvite farger med Sveriges blå farge lagt inn midt i korset. Formen fulgte den skandinaviske tradisjonen for korsflagg. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Ofte står fargene for noe. Åpenbart er korset i Jesu navn. Korset signaliserer et kristent Norge. Fargene er det litt værre med. Rødt og hvitt ja, pga. unionen med Danmark som varte vel i hundrevis av år i middelalderen. Blåfargen kommer kanskje fra svenskene, hvem vet? Men hva ville da den opprinnelige norske fargen være? Hmm interessant dette her... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Åpenbart er korset i Jesu navn. Korset signaliserer et kristent Norge. Jeg har hørt følgende tolkning for hva de ulike fargene symboliserer: Rødt Jesu blod. Hviltt: Jesu uskyld. Blått Jesu som konge. Som sagt er det noe jeg har hørt og det er den eneste tolkningen jeg har hørt. Men jeg har ikke peiling. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Ofte står fargene for noe. Åpenbart er korset i Jesu navn. Korset signaliserer et kristent Norge. Fargene er det litt værre med. Rødt og hvitt ja, pga. unionen med Danmark som varte vel i hundrevis av år i middelalderen. Blåfargen kommer kanskje fra svenskene, hvem vet? Men hva ville da den opprinnelige norske fargen være? Hmm interessant dette her... Det blir lilla det da. Muligens ville det vært gull- og rødfarget. http://en.wikipedia.org/wiki/Coat_of_arms_of_Norway Endret 1. mai 2013 av Austrian Economist Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Kom over denne beskrivelsen på flags.com: Norwegian Flag Meaning: The colors of the Norwegian flag are believed to have been influenced by the flags of France, the United States and Britain and are considered the colors of liberty and independence. The cross is common to most Scandinavian flags, and represents Norway's link to the other Scandinavian countries. Norwegian Flag History: The Norwegian flag was first adopted on July 17, 1821 and is based on the Danish flag, with a blue cross placed within the white cross of the Danish flag. Norway was ruled by Denmark from the mid-15th century until 1814, when it joined a union with Sweden until 1905. The Norwegian flag had an emblem representing the Norway-Sweden union from 1844 until 1898, when the government re-introduced the Norwegian flag, minus the Union symbol. A 1905 Norwegian referendum voted overwhelmingly to end the country's union with Sweden. Interesting Norwegian Flag Facts: The flag of 1821 was an idea of Frederik Meltzer's, a Danish Member of Parliament. He got the idea of adding a blue cross to the Danish flag during a session of parliament. The discussion was how the flag could represent Norway's past association with Denmark and its union with Sweden. We can assume the red and white came from the Danish flag and the blue from the Swedish flag. The red, white and blue color combination was appealing to Parliament because it represented the colors of liberty, as in the flags of France, the USA, the United Kingdom and the Netherlands. A rumor that Frederik Meltzer's young son Gerhard created the idea behind the Norwegian flag is false. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 A rumor that Frederik Meltzer's young son Gerhard created the idea behind the Norwegian flag is false. OK. Jeg har også hørt at det var ovennevnte Janas Anton Hielm som på Røed Gård på Jeløy heiste det første rene norske flagg. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Jeg liker det egentlige norske flagget jeg. Men kan tenkes at de tok en trikolor for å symbolisere frihet og har apet etter Sverige og Danmark med kors? Endret 1. mai 2013 av ThaHoward Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg har også hørt at det var ovennevnte Janas Anton Hielm som på Røed Gård på Jeløy heiste det første rene norske flagg. Eller var det på Alby http://www.alby.no/ like ved? Lenke til kommentar
Danek Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 kgun skulle gjerne sett den kilden om at fargene står for jesu legeme. Aldri hørt om før. Har derimot skuret wikipedia etter info og skal vi gå etter teorien om den franske tricolor fant jeg en masse småtteri om fransk historie og helgener, som da disse fargene er blitt hentet fra. Er visst inget entydig bilde her. Den jeg likte best og velger å sitere er denne her: The three colours are occasionally taken to represent the three elements of the revolutionary motto, liberté (freedom: blue), égalité (equality: white), fraternité (brotherhood: red); this symbolism was referenced in Krzysztof Kieślowski's three colours film trilogy, for example. Frihet, likhet og brorskap. Det klinger bra i mine ører, håper det er dette norske flagget står for. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Frihet, likhet og brorskap. Det klinger bra i mine ører, håper det er dette norske flagget står for. Deretter hadde det vært fint om dette ble etterlevd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) kgun skulle gjerne sett den kilden om at fargene står for jesu legeme. Aldri hørt om før. Muntlig kilde for over 20 år siden. Frihet, likhet og brorskap. Det klinger bra i mine ører, håper det er dette norske flagget står for. Også i mine ører. Endret 1. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå