-Teddy- Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Hei! Nå har jeg smelt inn en ny Intel 335 240GB ved siden av min gamle Intel X25M 80GB G2. Den gamle disken er både stappfull, og sliter med stadig dårligere ytelse om jeg ikke formaterer jevnlig (skulle ikke denne egentlig forhindre dette?). Uansett, jeg er blant annet fotograf, og importerer ofte mange store bilder til en vanlig HDD. Med USB 3.0 og minnekort som leses i 150MB/s, så blir HDD-en den begrensende faktoren. Er det mulig å sette opp den gamle X25-en som en slags "Cache" for en av HDD-ene mine? Ser for meg at når jeg importerer bilder, så lagres dem først på SSD-en, også overfører denne dataene sakte til HDD-en i bakgrunnen. Jeg ser selvfølgelig aldri noen annen disk enn HDD-en på systemet. Vet det finnes noen dedikerte SSD-er for dette, ikke at jeg er sikker på at de fungerer til det jeg ønsker å bruke dem til heller. Endret 6. april 2013 av -Teddy- Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/rapid-storage-technology.html Intel® Smart Response Technology2 is a feature of Intel Rapid Storage Technology that enables a lower-cost, small-capacity SSD to be used in conjunction with a high-capacity hard disk drive. The combination results in a high-performance, cost-effective storage solution. You still have access to the storage capacity you need to store your movies, games, and other disk-intensive retrieval applications, but now you don’t have to sacrifice speed. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Så veldig bra ut, men "Intel Smart Response Technology is available on Ultrabook™, all-in-one, and standard PCs powered by the 3rd generation Intel® Core™ processor family." Ser dårlig ut for min i5 2500K og Asus P8P67 HK. Takk uansett! EDIT: Eller det står også at det fungerer på Intel "6 or 7 Express Chipsets", og uttrykket ovenfor eksluderer jo ikke min generasjon... Er det håp allikevel? EDIT2: Ser ut til at andre har brukt det på i5 2500K etter litt søking på nett, men at mitt hovedkort ikke støtter det. Det har dog to Marvell-SATA porter med støtte for en lignende teknologi med noen egne drivere. Hmmm... Endret 6. april 2013 av -Teddy- Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 http://hardforum.com/showthread.php?t=1679477 http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2193447 For anyone that is interested in SSD caching its possible to do it on Asus boards that have the Marvell Sata 3.0 ports. One nice thing that about Asus's SSD caching is theres no limit on the capacity. I"m currently running it on a P8P67 WS Revolution board. I currently have a 500GB WD Caviar Blue with an Intel X-25M 80GB. This is not my boot drive but a drive that I have steam and other games. I did notice significant speed increases when it comes to loading games. For anyone interested in it heres what I did. Husk å sørge for å bruke Marvell Sata 3.0 portene. Hvilke porter som bruker denne tilkoblingen finner du i brukermanualen til hovedkortet, som forøvrig kan lastes ned fra ASUS sine sider om du ikke har den lengre. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 Etter enda litt mer søking så fant jeg ut at mitt P8P67 Pro bruker Marvell 9120, men man trenger 9128 for Hyperduo. Denne finnes på Deluxe-utgaven av det samme hovedkortet, men altså ikke mitt. Trådstarteren fra Anandtech åpner med å beskrive systemet sitt med P8P67 Pro, men sier senere i samme innlegg at han plukket opp et Deluxe kort. Senere refererer nesten alle bare til kortet som "P8P67", uten å definere om det er Deluxe eller Pro. Det ser uansett ut til at skrivehastighetene ikke øker noe særlig med min X25M G2 uansett, og jeg er ikke helt sikker på om "JBOD"-løsningen HyperDuo bruker for å øke ytelsen egentlig er spesielt egnet for mitt bruk. Nei, får finne på noe annet med den gamle X25-en Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Ser ut som det ikke er så mange muligheter da nei. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 Nei, ikke uten å kjøpe mer utstyr. Takk for hjelpen! Skal alltids klare å fylle 80GB SSD med noe fornuftig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå