Gå til innhold

Surround-lyd?

Anbefalte innlegg

Er surround lyd egentlig noe godt, tenker da helst til spilling?

Kva format skal en velge, då ein nesten bare kommer til å bruke dei til å spille spill, 4.1, 5.1, 6.1 Kva er egentlig forskjellen og kor plasserer enn alle dei høytalarane?

På 5.1 oppsett så er det 4 høytallere til å ha rundt deg, bass, og senter-høytaller, kor skal du plassere senter høytalleren, foran skjermen?

Høyrer du bedre kor kulene kommer frå med surround når du spille fps spill som for eksempel CS, var ein som sa at var bedre med stereo enn surround i slikke spill, stemmer det????

Når ein spiller spill som bare har stereo, vil en då høyre samme lyd foran og bak deg, eller spiller bare dei høytallarene som er foran deg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemte 7.1 i oppramsinga...

Har du noensinne vært på kino?

Har du to ører som funker sånn nogenlunde greit?

Var det kult å se en fet actionfilm (f.eks. BadBoys2) med surround?

På 5.1 skal senteren plasseres så rett framfor deg som mulig, for eksempel oppå skjermen.

I FPS-spill, som f.eks. CS og "Delta Force: Black Hawk Down" hører du hvor ting kommer fra.

Stereo-kilder vil spilles som stereo, og bruker da typisk bare høyttalerne foran deg, om du ikke fikser på noen innstillinger og sånt...

Lenke til kommentar

Jo, men eg er ikkje akkurat den som går på kino så ofte.....

Men over det eg egentlig ville ha svaret på, kva oppset skal eg kjøpa, 5.1 er vel det som er mest akktuelt til spilling, dei andre, inkludert 7.1 er vel bare brukt i filmer?

Dei der 4 høytallarane som du har rundt deg, kor langt frå deg bør dei plasseres for å få optimal lyd?

Lenke til kommentar

Om du ikke vet hva surround er, kan du like så godt gi opp med en gang.

Og joda, jeg vil anbefale å kjøpe enten 4.1 eller 5.1.

(Dog tror jeg at 6.1 og 7.1 funker greit i spill. Aner ikke helt.)

Hver høyttaler skal alle plasseres like langt fra hodet ditt, og gjerne vris mot ørene dine.

Det spørs såklart på størrelsen på anlegget, men et sånt lite typisk Creative/Logitech-sett bør vel være en til to meter unna. Har du ordentlig HiFi med litt trykk i, bør du få litt mer avstand på tingene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...