MysticoN Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 I dag har DPF lampa begynt å blinke i bilen. Har forstått at det er Disel partikell filter. Har googlet litt og funnet ut litt forskjellig. a) bilen kan stoppe pga for lite drivstoff når motoren, men det er ikke noe problem å kjøre litt med bilen b) bør kjøre en lengre tur for å "blåse" rent filteret c) bilen må stå til den kommer seg på verksted. I desember når jeg kjøpte bilen tok forhandler en full service på bilen, er dette noe de burde oppdaget under den servicen? Har selvfølgelig ikke lengre garanti på bilen. Har selv ikke noe peiling på bil, så er det noen her som har erfaring ang dette? Er det trykt å kjøre med bilen til mandag? Dette gjelder en Mazda 6 2007 som har gått 135 000 km. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Du kan sette den inn til verkstedet for tvungen regenerering. Eller du kan prøve å ligge på 3000-3500rpm i over 15min, bør gjøres på varm motor, for å tvinge fram regenerering av partikkelfilteret selv. Mye småkjøring og kjøring på lavt turtall tetter filteret. Video viser hva de kan gjøre på ett vst. http://www.youtube.com/watch?v=ZolByxrZbUw Endret 6. april 2013 av untouch4ble Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Hva trur du det vil koste med slik tvungen regenering vist jeg ikke klarer å fikse dette selv? Er det foresten mulig å "fjerne" DPF? hørt noe snakk om at det var mulig og at det til og med gjorde bilen sprekere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Du bør ikke "fjerne" DPF. Kjør en tur med varm motor og høy belastning en stund. Dersom du har så mye småkjøring at dette skjer ofte, kjøp bensin neste gang. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Se i manualen til bilen hva som står. De fleste biler kan dette fikses med litt turtall og varm motor over en viss strekning, men det varierer. Noen biler krever en spesiell væske som blandes med dieselen (tror jeg) når den trenger regenerering, og lamper som blinker kan da likegodt bety at den mangler denne, noe som er veldig kritisk fordi lengre kjøring uten den vil ødelegge filteret. Uansett, se i manualen hva som står før du foretar noen konklusjoner. Endret 6. april 2013 av gxi Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 Du bør ikke "fjerne" DPF. Kjør en tur med varm motor og høy belastning en stund. Dersom du har så mye småkjøring at dette skjer ofte, kjøp bensin neste gang. Hvilke konsekvenser har det å fjerne DPF? Var forhandler jeg kjøpte bilen hos som nevnte dette. Blir en del små kjøring ja no som jeg har blitt far. Både diesel og bensin har sin fordeler og ulemper, jeg liker best diesel. Kan vel også hende at det er noe gale med filteret og ikke alene er kjøremønsteret mitt som er årsaken, er jo tross alt en 7 år gammel bil og ikke veit jeg levetiden på DPF. Men skal se i manualen i bilen etter jobb Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 DPF skal vare ut bilens levetid, det er ikke noe som "slites ut". Så lenge det får regenerert seg når det tetter seg til, så skal det være ingen problem. Det eneste du trenger å gjøre er å finne ut hva som kreves for å få dette regenerert, og somoftest er det bare å kjøre den med litt ekstra turtall over en viss strekning, så er problemet løst. Sansynligvis merker du aldri noe mer til dette filteret etter at det er gjort, i vertfall ikke før neste vinter. 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Det er to lys som er nesten lik, partikkelfilter og utslippssystemet På min 2012 A6 var det det siste, måtte inn å rense noe greier, var ikke filteret. Så lenge bilen ikke "lugger" er det nok ikke noe alvorlig . Jeg kjørte i tre uker før jeg fikk time, dvs ca 1800km Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Da har jeg kommet til en konklusjon at dette ikke kan fixes av meg. Kjørt 2 turer nå med 3-4 tusen rpm og merker at jeg har "mistet" en del motorkraft. Bilen lugger/rister ikke men drar mye dårligere. Siste turen jeg kjørte var 40 min. Har kontaktet verkstedet og fått vite at det kom til å koste 3-4 tusen å regenere filteret. Nå skal jeg finne noen som kan fjerne/ødelegge filteret og deaktivere DPF lampa til neste gang dette skjer. I manualen står det at jeg skal kjører i 40km/t eller mer i 2000 rpm eller mer i 10-15 min for å blåse rent filteret. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Det virker rart for meg hvis det er et vanlig filter som bare bruker varme for å regenerere seg at det skal koste 4-5k bare for å regenerere det på et verksted, og at det ikke fungerer å bare kjøre den rent. Jeg for min del har tidligere løst et slikt problem med å kjøre 10 mil i 80 i 3. gir. På en annen side valgte jeg å bytte min forrige bil til en bensinbil nettopp pga partikkelfilteret, men den gangen var det fordi akkurat denne spesifikke bilen sa ikke fra at det var filteret den sleit med. Den sa bare "Engine Failure" med rød lampe og resten måtte leses med diagnoseutstyr. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Han på Mazda spurte om jeg viste om det hadde blitt byttet olje i det siste, han mente at det kunne ha noe av grunnen. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Du kan peile å se om du ser diesel i olja, ved gjentatte forsøk på regenerering kan medføre at du får diesel i oljen. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Har heller lite peiling på bil så veit ikke hvordan jeg kan se etter det. Men DPF er i eksos potta ikke sant? Hvordan kan et tett filter i potta fører til at det kommer diesel i olja eller at motoren blir ødelagt? Har fått time nå på Tirsdag, er det noe forskjell på olje? Skal ta et olje skift så tenkte kanskje å spørre om han kan hive på en bedre olje. Er det noe å tjene på det? Og er det noe å tjene på å ta en motor rens? Husker jeg tok det på min gammle bensin bil. var et stoff jeg tømte ned på olje tanken før jeg byttet olje. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det med olja er et poeng. Biler med partikkelfilter skal ha spesiell olje som ikke soter. Vanlig olje soter for mye, og dette sotet setter seg i partikkelfilteret. Dette skal helst Mazda kjenne til, men om olja er skiftet av hobbymekk eller på et verksted hvor det ikke er fyllt på rett olje, så kan dette være årsaken til problemet ditt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) I dag har DPF lampa begynt å blinke i bilen. Har forstått at det er Disel partikell filter. Du må nok sjekke manualen til bilen for å sjekke hva det betyr. Normalt så betyr det at du må kjøre på høyt turtall (f.eks >2000) til lampa slukker, motorens "hjerne" vil da være i regenereringsmodus for å brenne av partikler i dpf. Endret 12. april 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Har heller lite peiling på bil så veit ikke hvordan jeg kan se etter det. Men DPF er i eksos potta ikke sant? Hvordan kan et tett filter i potta fører til at det kommer diesel i olja eller at motoren blir ødelagt? Altså ett tett partikkelfilter resulterer ikke at du får diesel i olja, men det kan komme som ett resultat av at partikkelfilteret har prøvd å regenerert mange ganger uten hell. Men du har fått time om ett par dager så regner jeg med det løser seg for det. Så lenge oljen er sertifisert for din motor så skal den fungere. Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Mener at det var ganske dyrt for å regenerere filteret.Vanligvis hvis langkjøring ikke hjelper til å rense filteret så er det mest sannsynlig at filteret må byttes. Vedrørende å fjerne filter ville jeg ikke anbefalt fordi det kommer til å bli oppdaget ved EU kontroll og bilen kan få en 2 for en sånn mangel. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Har hørt at det ikke skulle være noe problem å ikke ha DPF. Eneste jeg måtte være forbrett på var å betale mer årsavgift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå