Aleks855 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) I min frustrasjon over at Trondheim nok en gang er underlagt et teppe av snø til tross for at sola skinner og steker, la meg spørre: Siden snøen er hvit, betyr det at den reflekterer alt lys, og absorberer ingenting (eller i alle fall veldig lite). Dersom snøen av en eller annen grunn var grønn, eller en annen halvmørk farge, ville den da smeltet fortere pga. økt energiabsorbering? Hvis jeg hadde tømt konditorfarge på all snøen i byen, ville dette forårsaket raskere smelting? På forhånd takk for svar! Endret 6. april 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Naturligvis. I gamle dager kjørte de tidlig på våren med hest og slede over vinterstengte veier på fjellene og spreddte kullstøv på snøen over veien så den skulle smelte fortere før de begynnte å brøyte. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Det har også blitt lansert en norsk oppfinnelse som skal ivareta den eksakt motsatte funksjon. Ved å legge en hvit reflekterende membran over ørkensand, så skal man få redusert temperaturen, kunne få bedre mulighet for jordbruk og bedre tilgang på vann. http://www.nrk.no/nyheter/1.3583032 Man kan vel si at de dreier seg om å overføre litt av de trønderske forhold til Afrika. 1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg pleier å strø peisasken på snøen, fungerer bra Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Ja, svart snø gir nok den tidligste sommer, men da kan det vel være at man bidrar med et par watt til den globale oppvarming. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Ikke nødvendigvis. Får du snøen til å smelte, slipper brøytebilen å gjøre jobben. Noen liter diesel spart. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå