Kristallo Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Aha, da lærte jeg noe nytt i dag også. Takk for det. Fokusplanet skal være merket på kamerahuset med et symbol som ser ut som Ø, alle grunnleggende avstander som nærgrense måles fra det planet. Nærgensen kan være vanskelig å vurdere ut fra brennnvidden. Det er fordi den effektive brennvidden forandrer seg når fokusen nærmer seg nærgrensen. Jeg har målt Sigma 150 mm til ca 300 mm på nærgrensen. Mange objektiver har den effekten, ikke bare makroobjektiver. Noen objektiver vil få betydelig kortere brennvidde på nærgrensen. Derfor er det viktig å huske at de oppgitte tallene for brennvidde er med fokus på uendelig. Endret 8. april 2013 av Kristallo Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Jeg leste av testen over her at Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM ga sylskarpe bilder. Jeg heller mot å gå for dette objektive, da det passer utmerket til mitt bruk og koster noe mindre enn Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro. Ingen av de to har bildestabilisering (IS), men til vanlig fotografering av blomster, i godt lys, så går det vel an å håndholde kamera? Man er ikke avhengig av IS for å få klare bilder? En annen ting er portrettbilder. Er Canon 60 mm bra til dette bruk også? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Canon 60/2.8 har ikke mulighet for veldig liten dybdeskarphet, men vil være et flott og skarpt portrettobjektiv. Eneste ankepunktet med det er at det ved maks forstørrelse bare er 9cm fra fronten av objektivet til motivet - og så vil insekter ha større risiko for å fly sin vei. EF 100/2.8 USM macro har til sammenligning 14,6cm, og Sigma 150/2.8 macro har 20cm. Men - 9 cm er ikke så dårlig det heller - Tamron 90/2.8 macro, som foreslått tidligere i tråden, har "bare" 9,9cm, og er derfor ikke så mye bedre akkurat her. Canon EF-S 60/2.8 macro er et trygt og godt valg, som du ikke kan gå feil med. 1 Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Jeg føyer meg til i rekken som anbefaler Canon EF-S 60mm F/2.8 USM Macro. Det er lite, lett, skarpt, og har flotte farger og kontrast. Til ditt bruk virker det midt i blinken. Jeg har det selv, og det er flott til portrett også. (Men det slår selvsagt ikke Canon EF 85mm F/1.8 USM ) Et tips til håndholdt makro: Sett innstillingshjulet til "Sport" i starten - gir deg kort lukkertid og sikrer skarpe bilder - så kan du gå for full auto eller A etter hvert. Lykke til! Wolf Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Takk for nyttig og god hjelp!! Forresten lurer jeg på om jeg bør tegne Supersikring for 4 år på japanphoto? Dette koster kr 499,- for 4 år. Er det strengt tatt nødvendig? Og før jeg kjøper objektivet. Det er ingen andre plasser hvor det koster mindre enn på japanphoto? Der koster det kr 2.955,-. På elkjøp koster det kr 3.295,-. Dette er uten eventuell forsikring, begge steder! Endret 9. april 2013 av liverpoolkenneth Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Supersikring er kun nødvendig mtp. dekning av selvforskyldt skade, tyveri eller tap. Det er ikke nødvendig mtp. fabrikasjonsfeil på objektiv som oppstår innen 5 år fra kjøpsdato. Dette dekkes av garanti (1 år) og av kjøpsloven (5 år). Og dette fungerer fint i praksis, har selv benyttet meg av både garanti og reklamasjonsrett uten spørsmål vha. Canons verksted ServiceProffen. Reiseforsikring og innboforsikring dekker også ofte verdigjenstander til en viss grad, men egenandel og øvrige vilkår varierer, så sjekk hva du allerede har dekning for. Ingen vits i å kaste penger ut av vinduet på unødvendige forsikringer. Endret 9. april 2013 av tech8 Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Takk for nyttig og god hjelp!! Forresten lurer jeg på om jeg bør tegne Supersikring for 4 år på japanphoto? Dette koster kr 499,- for 4 år. Er det strengt tatt nødvendig? Penger rett ut av vinduet! Om du er en normalt aktsom person så vil du i det lange løp tjene på å være selvassurandør. Det er en grunn til at disse polisene pushes så agressivt; de tjener gode penger på dem. De pengene beholder i hvert fall jeg i egen lommebok. Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Takker for gode råd! :-) Jeg har nå bestilt objektivet på japanphoto sine nettsider. Jeg bestilte ikke med supersikring. Objektivet kom på kr 2758,50,- inkludert mva og frakt. Venter spent!! Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Tips , Fotovideo har tilbud på Sigma 105mm f2, 8 OS Macro for kr 4990,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå