Gå til innhold

Beste makro objektiv til under 5.000,- ?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg ønsker å investere i et makroobjektiv til under 5.000,-.

Kamerahuset jeg har, er et Canon EOS 450D.

Med makroobjektivet, så er jeg først og fremst interessert i å ta bilder av blomster og andre detaljer i naturen. Insekter er også spennende, men ikke fullt så viktig. Klarhet i bilde er en forutsetning, at man får fram flere detaljer enn man gjør med det blotte øyet!

Hvilket makroobjektiv bør jeg kjøpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde Canon EF-S 60mm f2.8 Macro på det samme kameraet som du har, for en stund siden. Det var veldig skarpt og fint. Det gir også "ekte" macro forstørrelse (1:1). Men du må veldig nærme for å få den full forstørrelse, så det er større sjanse for å skremme vekk insekter osv. Men jeg vil absolutt anbefale dette objektivet, jeg synes det var veldig bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste makroobjektiver fra de store produsentene er ganske gode. Jeg ville sett litt på hva du hadde av optikk fra før av, og så kjøpt et makroobjektiv med en brennvidde du ikke har. Om du f.eks bare har kitobjektivet (18-55mm?) ville jeg kjøpt en 100mm eller 150mm. Et makroobjektiv kan nemlig brukes til mye annet også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Canon 100mm macro f/2.8 gen.1 er et godt kjøp(..)

Gen 1, du lissom - første EF 100/2.8 macro var uten USM, og anbefales forøvrig ikke. ;)

Nei - seriøst - i dette segmentet lager alle produsentene gode saker, så du kan egentlig ikke gå helt feil. Tommelfingerregelen er å gå for brennvidder på 50-60mm dersom du først og fremst skal ha blomsterbilder, 150mm+ for insekter og rundt 100 mm for en mellomting som er fin til begge deler.

Dette på grunn av arbeidsavstanden - hvor langt det er fra objektivet til motivet. Til insekter vil du ha lang arbeidsavstand, så du ikke skremmer dem, mens blomsterbilder er enklere med kort - så kommer du bedre til når det er dårlig plass, og det blir mindre kamerashake på bildene (av at man vrir på huset).

Kjøp gjerne en brennvidde som supplerer de andre objektivene dine - makrooptikk pleier å være god og skarp. :)

Og - om mulig kjøp brukt. Så får du mer for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har kitobjektivet til 450D kamerahuset mitt, altså 18-55 mm. Jeg har også kjøpt et telezoom-objektiv, et Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS II objektiv. Dette er jeg veldig fornøyd med! Bør jeg da supplere med et 60 mm eller et 100 mm? 150 mm høres mye ut med tanke på at bruksområdet først og fremst er til blomsterbilder og detaljer i naturen...

Lenke til kommentar

Med 150mm vil du ha fronten på objektivet en 10 - 12 cm unna motivet ved nærgrensen, om jeg ikke husker feil fra egen tid med en Sigma 150mm. Som nevnt ovenfor, så har brennvidden kun noe å si i forhold til arbeidsavstanden, forstørrelsen av motivet blir det samme, så lenge du sammenligner objektiver som kan gjengi i 1:1. Dvs at du plasserer kameraet fysisk nærmere motivet med en 60mm makro i forhold til en 150mm.

Lenke til kommentar

Med 150mm vil du ha fronten på objektivet en 10 - 12 cm unna motivet ved nærgrensen, om jeg ikke husker feil fra egen tid med en Sigma 150mm. Som nevnt ovenfor, så har brennvidden kun noe å si i forhold til arbeidsavstanden, forstørrelsen av motivet blir det samme, så lenge du sammenligner objektiver som kan gjengi i 1:1. Dvs at du plasserer kameraet fysisk nærmere motivet med en 60mm makro i forhold til en 150mm.

Nja, uten solblender er det 38 cm nærgrense. Et tips ved insektsmakro er jo å nettopp ta av solblenderen for å få lengre arbeidsavstand til insektene.

Lenke til kommentar

Nja, uten solblender er det 38 cm nærgrense. Et tips ved insektsmakro er jo å nettopp ta av solblenderen for å få lengre arbeidsavstand til insektene.

38 cm er både med og uten solblender - det er nemlig avstanden målt fra sensor til motiv. Fra fronten av objektivet uten solblender er arbeidsavstanden ca. 20 cm.

Annen optikk rundt 100mm har typisk 10-15 cm fra fronten av objektivet, så Bugma (Sigma 150/2.8 macro) har det lille ekstra der, selv om det ikke er så mange cm.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

38 cm er både med og uten solblender - det er nemlig avstanden målt fra sensor til motiv. Fra fronten av objektivet uten solblender er arbeidsavstanden ca. 20 cm.

Annen optikk rundt 100mm har typisk 10-15 cm fra fronten av objektivet, så Bugma (Sigma 150/2.8 macro) har det lille ekstra der, selv om det ikke er så mange cm.

Aha, da lærte jeg noe nytt i dag også. Takk for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...