liverpoolkenneth Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Hei! Jeg ønsker å investere i et makroobjektiv til under 5.000,-. Kamerahuset jeg har, er et Canon EOS 450D. Med makroobjektivet, så er jeg først og fremst interessert i å ta bilder av blomster og andre detaljer i naturen. Insekter er også spennende, men ikke fullt så viktig. Klarhet i bilde er en forutsetning, at man får fram flere detaljer enn man gjør med det blotte øyet! Hvilket makroobjektiv bør jeg kjøpe?? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg hadde Canon EF-S 60mm f2.8 Macro på det samme kameraet som du har, for en stund siden. Det var veldig skarpt og fint. Det gir også "ekte" macro forstørrelse (1:1). Men du må veldig nærme for å få den full forstørrelse, så det er større sjanse for å skremme vekk insekter osv. Men jeg vil absolutt anbefale dette objektivet, jeg synes det var veldig bra! 1 Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Skal du ta bilder av blomster er 60en som The Oats nevner et glimrende valg på cropkamera. insekter blir et langt verre med Endret 5. april 2013 av Nelson09 Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Tokina 100mm Macro er bra til nesten alt. Jeg er kjempefornøyd med min. http://www.shutterbug.com/content/tokina%E2%80%99s-x-100mm-f28-pro-d-macro-lens-close-ups-digital-and-film Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 canon 100mm f2.8 eller brukt canon 100mm f2.8L IS, disse to blir ikke lengre ( extends ) når du fokuserer. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Sigma 150mm f2,8 Macro yter i følge flere tester helt utrolig. Man får i tillegg lengre arbeidsavstand og et relativt flott teleobjektiv. Til og med med bildestbilisering ligger den ikke langt i fra din pris ny og kan sikkert fåes brukt til den prisen. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 10% på macrooptikk på JP nå, så da bør det gå an å få god makrooptikk til ca 5000 PS : prisene som viser er fullpris, rabatten blir trukket fra i kassen/handlekurven http://tinyurl.com/makrokampanje Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 De fleste makroobjektiver fra de store produsentene er ganske gode. Jeg ville sett litt på hva du hadde av optikk fra før av, og så kjøpt et makroobjektiv med en brennvidde du ikke har. Om du f.eks bare har kitobjektivet (18-55mm?) ville jeg kjøpt en 100mm eller 150mm. Et makroobjektiv kan nemlig brukes til mye annet også. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Canon 100mm macro f/2.8 gen.1 er et godt kjøp, relativ rask i fokuseringen også så de kan brukes til annet en macro med hell, har du råd til litt mer penger er samme objektiv gen2 med stabilisering meget bra objektiv. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Prøv å finne de dyreste på bruktmarkedet for eksempel på foto.no Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Canon 100mm macro f/2.8 gen.1 er et godt kjøp(..) Gen 1, du lissom - første EF 100/2.8 macro var uten USM, og anbefales forøvrig ikke. Nei - seriøst - i dette segmentet lager alle produsentene gode saker, så du kan egentlig ikke gå helt feil. Tommelfingerregelen er å gå for brennvidder på 50-60mm dersom du først og fremst skal ha blomsterbilder, 150mm+ for insekter og rundt 100 mm for en mellomting som er fin til begge deler. Dette på grunn av arbeidsavstanden - hvor langt det er fra objektivet til motivet. Til insekter vil du ha lang arbeidsavstand, så du ikke skremmer dem, mens blomsterbilder er enklere med kort - så kommer du bedre til når det er dårlig plass, og det blir mindre kamerashake på bildene (av at man vrir på huset). Kjøp gjerne en brennvidde som supplerer de andre objektivene dine - makrooptikk pleier å være god og skarp. Og - om mulig kjøp brukt. Så får du mer for pengene. Lenke til kommentar
liverpoolkenneth Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Jeg har kitobjektivet til 450D kamerahuset mitt, altså 18-55 mm. Jeg har også kjøpt et telezoom-objektiv, et Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS II objektiv. Dette er jeg veldig fornøyd med! Bør jeg da supplere med et 60 mm eller et 100 mm? 150 mm høres mye ut med tanke på at bruksområdet først og fremst er til blomsterbilder og detaljer i naturen... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Med 150mm vil du ha fronten på objektivet en 10 - 12 cm unna motivet ved nærgrensen, om jeg ikke husker feil fra egen tid med en Sigma 150mm. Som nevnt ovenfor, så har brennvidden kun noe å si i forhold til arbeidsavstanden, forstørrelsen av motivet blir det samme, så lenge du sammenligner objektiver som kan gjengi i 1:1. Dvs at du plasserer kameraet fysisk nærmere motivet med en 60mm makro i forhold til en 150mm. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Rundt 100mm er en fin allround brennvidde for et makroobjektiv. Lenke til kommentar
UAL Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) http://www.japanphot...motor-for-nikon - 3485 ,- Kroner Endret 7. april 2013 av UAL Lenke til kommentar
UAL Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Test av makro objektiv : http://objektivguide.com/objektiver/stortest%20maco%20macro%20objektiver.html Endret 7. april 2013 av UAL 1 Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 http://www.japanphot...motor-for-nikon - 3485 ,- Kroner Du kan trekke enda ca 350 av den prisen der - er 10% rabatt på det objektivet hos JP for tiden (vises når du legger det i handlekurven) Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Med 150mm vil du ha fronten på objektivet en 10 - 12 cm unna motivet ved nærgrensen, om jeg ikke husker feil fra egen tid med en Sigma 150mm. Som nevnt ovenfor, så har brennvidden kun noe å si i forhold til arbeidsavstanden, forstørrelsen av motivet blir det samme, så lenge du sammenligner objektiver som kan gjengi i 1:1. Dvs at du plasserer kameraet fysisk nærmere motivet med en 60mm makro i forhold til en 150mm. Nja, uten solblender er det 38 cm nærgrense. Et tips ved insektsmakro er jo å nettopp ta av solblenderen for å få lengre arbeidsavstand til insektene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Nja, uten solblender er det 38 cm nærgrense. Et tips ved insektsmakro er jo å nettopp ta av solblenderen for å få lengre arbeidsavstand til insektene. 38 cm er både med og uten solblender - det er nemlig avstanden målt fra sensor til motiv. Fra fronten av objektivet uten solblender er arbeidsavstanden ca. 20 cm. Annen optikk rundt 100mm har typisk 10-15 cm fra fronten av objektivet, så Bugma (Sigma 150/2.8 macro) har det lille ekstra der, selv om det ikke er så mange cm. Endret 7. april 2013 av Trondster Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 38 cm er både med og uten solblender - det er nemlig avstanden målt fra sensor til motiv. Fra fronten av objektivet uten solblender er arbeidsavstanden ca. 20 cm. Annen optikk rundt 100mm har typisk 10-15 cm fra fronten av objektivet, så Bugma (Sigma 150/2.8 macro) har det lille ekstra der, selv om det ikke er så mange cm. Aha, da lærte jeg noe nytt i dag også. Takk for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå