Gå til innhold

Kjøpe noe på Finn.no i postoppkrav


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte noe data utstyr her om dagen på FINN.no. Selgeres insisterte på at vi skulle velge postoppkrav som sendings å betalings måte. Jeg godtok det, men jeg fikk høre av foreldrene mine at det kanskje ikke var så lurt å hente pakken siden det egentlig kunne være hva som helst i pakken. Jeg spurte om han kunne legge fram noen bevis på at han virkelig hadde varene, men da ble det stille.

 

Så nå truer selgeren å gå videre med saken visst jeg ikke henter pakken... Hva kan han evt gjøre da? Har han noe rett til det?

 

HÅPER på svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kjøpte noe data utstyr her om dagen på FINN.no. Selgeres insisterte på at vi skulle velge postoppkrav som sendings å betalings måte. Jeg godtok det, men jeg fikk høre av foreldrene mine at det kanskje ikke var så lurt å hente pakken siden det egentlig kunne være hva som helst i pakken. Jeg spurte om han kunne legge fram noen bevis på at han virkelig hadde varene, men da ble det stille.

 

Så nå truer selgeren å gå videre med saken visst jeg ikke henter pakken... Hva kan han evt gjøre da? Har han noe rett til det?

 

HÅPER på svar!!!

 

Jeg tviler på at selgeren kan lage noe sak av dette. Jeg har selv sendt pakker i postoppkrav som kjøper aldri har hentet. Men du har godtatt at selger skal sende deg pakken i postoppkrav, det vil si at selgeren har betalt for porto og oppkravsgebyr. Om du ikke henter ut pakken ville jeg refundert pengene.

Lenke til kommentar

Enten forklarer du dette for posten og åpner pakken med de for å se oppi.

Eller så betaler du ikke og om 14 dager ( eller du kan be posten med en gang) sender pakken i retur uten at du skal lide noe fordet.

 

Jeg skjønner om selgeren blir passe sur om alt er ok og dere hadde en avtale, men jeg skjønner at du ikke vil bli lurt heller. Det er en grunn for at finn har egen betalingsløsning.

 

Åpne pakken med posten og betal bare om du vet det er en fungerende/rett vare.

Lenke til kommentar

Du kan dessverre ikke åpne pakken før du har betalt. Om du har en bak kassen som er snill ja, men intill du har betalt så er pakken fortsatt sender sin, du har derfor ikke noe rett til å åpne denne før den er betalt for.

 

Derimot så har posten kontonr til senderen (pengene skal sendes dit) så om du blir lurt så annmeld det til politiet og de vil nok gå til Posten og deretter til banken med kontonr.

Lenke til kommentar

At det ikke skal gjøres slik er greit, men jeg har fått gjort det en haug av ganger.

De setter pakken på benken så kutter du opp mens de sier sett i kortet.

 

Postoppkrav koster mye å sende i, hvorfor brukte dere ikke finns betalingsgaranti?

Lenke til kommentar

At det ikke skal gjøres slik er greit, men jeg har fått gjort det en haug av ganger.

De setter pakken på benken så kutter du opp mens de sier sett i kortet.

 

Postoppkrav koster mye å sende i, hvorfor brukte dere ikke finns betalingsgaranti?

 

Postens regler er veldig strenge spesielt på dette hvordan skulle det gå hvis noen går ut i media med påstander på at pakken de sende var åpnet og deretter returnert? Posten er ansvarlig og det er tull og si at de ser slikt mellom fingrene og at du selv har gjort dette haug av ganger for dette er veldig strengt/oppsigelsegrunnlag i lange baner.

Lenke til kommentar

Post i butikk, ikke alle har peil.

 

Jobber selv i PiB så kjenner godt til det. Om du åpner pakken uten å betale å signere for pakken og så nekter mottak kan posten kreve pengene tilbake i ettertid. Posten har et ansvar mot sender av pakken og dette innebærer at de får betaling for pakken før den leveres ut.

Lenke til kommentar

Minner også om at når man kjøper noe på finn, gjerne over mail, så bekrefter man skriftlig at man skal betale en hvis sum for en vare. Bindende som bare det, selger tar en risiko og gjør deg en tjeneste ved å sende i oppkrav:

 

- Utlegg for frakt

- Stopper annonsering/sier nei til andre tilbud

- "Mister" varen i ca. 20 dager hvis den ikke blir hentet

- (Risiko for at varen kan ha blitt skadd av posten)

 

Resultatet er at du kan bli erstatningsansvarlig hvis selger står på sitt (25-35% av salgsum ville ikke vært urimelig), med skriftlige beviser så går dette rett igjennom i forliksrådet.

 

For kjøper så gjelder det å sjekke pakken inne i butikk, etter du har betalt. Da har posten en slags garanti i forhold til hva selger har skrevet pakken skal inneholde og hva du har fått.

Lenke til kommentar

Jeg har noe lignende av samme problem, men det er jeg som er selgeren i dette scenarioet.

 

Han fyren som har kjøpt noe av meg i oppkrav har fortsatt ikke hentet den, og jeg spør om det er noe galt med pakken siden han ikke har hentet den. Og det er det ikke, men hvorfor skal det ta så forbannet lang tid og hente da? Har prøvd og mase på han, men han sier at han ikke er hjemme. Så det er så kjedelig når man har betalt frakt også henter ikke kjøper varen på posten.

 

Har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Du kan vel ringe posten os be de sende i retur før 14 dager?

Da avbryter du kjøpet, som alle her inne påpeker er pakken din og bare din helt til den er betalt.

 

Finns betalingsgaranti er like tregt, der kan kjøperen ha varen i 7 dager etter å ha ventet 14 i posten.

Lenke til kommentar

Jeg har grunnet useriøse kjøpere helt sluttet å sende som postoppkrav. Uavhentede pakker koster for mye til at jeg gidder risikere det. 300-400 kroner i porto og oppkravsgebyr (må betale porto også tilbake til deg når du henter ut uavhentet pakke).

Om kjøper/selger ikke stoler nok på hverandre til å bruke forskuddsbetaling eller finn's betalings garanti eller tilsvarende bør man la være.

Lenke til kommentar

Som nevnt i forrige post, hvis du har skriftlig bekreftelse på salg for en viss sum, informer om at du kommer til å rette et krav mot kjøperen hvis personen ikke henter varen. Frakt, ny annonsering, variasjon i markedet for hva du kan få for varen, 25-35% av salgssum er fort rimelig. Du får da altså varen igjen fra posten, samt at du har et krav mot kjøperen som valgte å ikke overholde sin del av avtalen. Avhengi av størrelsen på kravet kan du ta dette til inkasso eller forliksråd.

 

Resultatet blir at de fleste henter varen, siden de "sparer" penger på å videreselge den selv i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...