IceBlitz Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Fikk min i dag, og du verden for en forandring. Det var en helt fantastisk forskjell. Men det kan nesten virke som om den nye ikke er korrekt siden jeg er så vant til den gamle profilen jeg har stilt inn etter øyet på windows sin egen skjermkalibrering man finner under kontrollpanel ved å skrive "kalibrer" eller "calibrate". Den er nok helt korrekt, bare meg som er så vant til noe annet. Gamma og kontrast samt farger er helt fantastiske nå, men hvis dette er det mest riktige så er det litt kjipt å vise frem helt korrekte bilder på venners skjermer osv for da ser det ikke like pent ut lengre Trodde ikke et TN panel kunne se så lekkert, mykt og deilig ut. Det var rett og slett deilig for øynene å se på fargene etter kalibreringen. Kalibrerte min helt nye Asus VG278HE. Ja jeg vet, er ikke et IPS panel som jeg burde ha når man driver med fotografering, det kommer etterhvert, som en tilleggsskjerm for foto/video. Tenkte bare å dele erfaringen da den var langt større enn forventet. Jeg tenkte typisk at det ville gi meg de siste prosentene jeg går glipp av med de få justeringsmulighetene det var på windows sin kalibrering, men nei. Dette var en helt annen verden. Som dag og natt. Hvis du er interessert i fargegjengivelse er dette penger VEL BRUKT https://prisguiden.no/produkt/datacolor-spyder4-elite-154316/ Kan få tatt en skikkelig video med GH3-en og Olympus 45mm og grade dette i DaVinci Resolve slik at fargegjengivelsen på videoen tilsvarer det den er i virkeligheten så kan jeg laste opp før og etter resultatene hvis dette er interessant for noen? Det vil på en ukalibrert skjerm da ikke være representativt for den virkelige forbedringen men man får nok en solid pekepinn Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Koster jo mer enn en ny skjerm jo :/ Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Takk for info! Vurderte du Pro-utgaven (som er litt rimeligere)? Husker ikke helt forskjellen på de to men hvis du vurderte de andre utgavene, hva gjorde at du valgte Elite? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Koster jo mer enn en ny skjerm jo :/ Ja og det er den verdt når de fleste nye skjermer presenterer innholdet du ønsker å se, enten det er spill, film eller surfing, med så dårlig og ukorrekt fargegjengivelse Hvertfall etter min mening Dette gjelder dog ikke for IPS paneler som er sinnsvakt gode på fargegjengivelse, men disse er da ofte litt dårligere på bevegelse, som feks filmtitting med mye action osv. Så min plan er å kjøpe en Dell IPS til foto og videoredigering, og bruke ASUS-en med sine 144hz til annet arbeid, litt spilling og netflix. 144hz er hvertfall mye deiligere å jobbe med for alt går så silkemykt på skjermen Men ikke glem at Datacoloren kan kalibrere alt av skjermer, herunder laptop-er, pc skjermer, crt skjermer og til og med projektorer. Du kan kalibrere mobiltelefoner, ipads og nettbrett også. Så, om man kjøper en slik kan man foreta kalibrering på sine venners ting og tang også, så man føler man får litt valuta samt gleder noen andre sjeler også Endret 6. april 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Takk for info! Vurderte du Pro-utgaven (som er litt rimeligere)? Husker ikke helt forskjellen på de to men hvis du vurderte de andre utgavene, hva gjorde at du valgte Elite? Ja vurderte den, men valgte Elite fordi den kan analysere langt mer avanserte ting. Den har litt mer avanserte kalibreringsfunksjoner men kan analysere ting som de andre ikke kan. Feks om en skjerm har ujevn lysstyrke over skjermflaten osv. Dette blir informasjon man ikke kan bruke til å kalibrere mer riktig, men til å feilsøke eller eventuelt sjekke kvaliteten på det man har og hvorvidt det egner seg til forskjellige typer arbeid osv Lenke til kommentar
johnphagen Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jeg bestilte pro versjonen i dag. Jeg har en billig Samsung 24" skjerm, men holder inntil videre. Jeg har gjort litt research og hoved poenget slik jeg har skjønt det er å få konsistent riktig farger og lysstyrke. F.eks hvis min skjerm i dag har for mye lysstyrke på ville alle bildene min bli undereksponert på skjermer som har riktig lysstyrke eller omvendt. Skal gi tilbakemelding her når jeg får den i posten og får testet den. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. april 2013 Forfatter Del Skrevet 25. april 2013 Men ikke bruk den automatiske lysjusteringsfunksjonen! Skal du redigere bilder bør du sitte i et nokså mørkt miljø med bare dempet belysning. Still så skjermen inn på 120 i lysstyrke ved hjelp av programmet. Mer enn lyst nok til vanlig arbeid i god belysning men hver gang du da skal redigere bilder kan du skru ned belysningen til omtrent det den var når du kalibrerte skjermen. På denne måten får du langt mer konsistente resultater. Se bare for deg at du kalibrerer skjermen når det er mørkt. Når det da blir lyst og du bruker auto lysstyrke funksjonen så blir skjermen kjempelys. Hvis du da redigerer et bilde på denne lysstyrken og så se bildet igjen på en skjerm i dempet belysning vil ikke farger og slikt være likt det du så da du redigerte det. Og det er fordi skjermer viser farger og gamma osv forskjellig på forskjellige lysstyrker. Fargemetning endrer seg også ved forskjellige lysstyrker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå