lisa_fehn Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Kan denne normaliseres? Hvordan ser jeg ("lett") at en funksjon kan normaliseres eller ei? Sliter veldig med å forstå denne kantemekanikken altså! Takk på forhånd Lenke til kommentar
lisa_fehn Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 Det er jo bare formen den skal settes opp på. Men siden funksjonen gjelder for alle x'er, altså fra minus uendelig til uendelig, så klarer jeg ikke å finne ut av om den kan normaliseres. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Regn ut hele integralet, fra minus uendelig til uendelig, og sett lik 1. Finnes det en A slik at det går an? I så fall har du normalisert funksjonen. Hvis det ikke finnes en slik A er funksjonen ikke normaliserbar. Ett hint: Er dette en bundet tilstand? Hvis partikkelen oppholder seg på et visst sted i rommet mesteparten av tiden, er funksjonen, såvidt jeg vet alltid, normaliserbar. I dette tilfellet er funksjonen altså ikke normaliserbar, siden sin(x) når x -> uendelig er litt sånn udefinert. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå